Øjet som løgnedetektor – søgning på ansigt

Den danske opfinder, datalogen Jakob de Lemos, har frydet mig i dag. Jeg fik i formiddag et nærmere kig på hans avancerede teknologi, der aflæser en persons følelser alene ud fra øjnene.

Jeg mødte ham i Vedbæk, hvor Microsoft havde fyldt en sal med iværksættere. Det var varslet “Techfest”, og hans firma iMotion var blandt deltagerne.

Mange har sikkert læst om firmaet i forvejen, for teknologien taler til vores følelser om vores følelser.

Dine pupiller, dit blink, dit blik er i fokus. De tre faktorer tilsammen afslører dig. Og dine “hemmeligheder” registreres via meget fintfølende kameraer “skjult” bag billederne på pc’ens skærm, mens avancerede algoritmer i softwaren bagved omsætter de store mængder data til store og små følelser.

Øjet er jo et spejl. Du kan smile, selv om du i virkeligheden er rasende, men dine øjne vil afsløre dig.

Teknologien kunne ifølge sin opfinder bruges som løgnedetektor, men firmaet har foreløbig kun øje for et boomende marked, nemlig alle reklamemagerne. Ifølge Jakob de Lemos er over 37 procent af alle annoncer blot spild af penge, og det må være milliarder af kroner tilsammen.

Indkøb styres i høj grad af vores følelser – den måde, de får tankerne på gled. Derfor gælder om at teste, om reklamerne nu også taler til følelserne på den rette måde, nemlig positivt – hvis det altså ikke lige er reklamen for Ekstrabladet eller lignende for her udløser det stærkt negative jo købsrefleksen.

Uanset om du hader eller accepterer reklamer, så er her en teknologi med vide perspektiver og store eksportmuligheder. Og det har lille Danmark jo brug for.

Men den danske opfinder er ikke den eneste, jeg har frydet mig over i dag. En svensk, Jan Erik Solem, pressede sig også på via en pressemeddelelse. Hans firma Polar Rose er blevet udvalgt blandt de 39 visionære selskaber, som er indbudt til at deltage i det internationale topmøde, World Economic Forum i Davos i januar.

Firmaet har opfundet en teknologi, der gør det muligt at søge på ansigter på nettet, nøjagtigt lige som man “googler” efter ord. Der er tale om en såkaldt plug in til browseren Firefox, og via den kan man både søge på ansigter og selv hjælpe med navngivning. Hvad de skal bruges til andet end til at blive klogere på, hvem det nu var, man mødte, eller lidt ego-spejling? Well. Polar Rose rutter ikke med perspektiver, men hvad er dit bud?

Også her er der i øvrigt et dansk aspekt, for firmaets administrerende direktør er den unge dansker Nikolaj Nyholm, der selv er kendt som en succesrig iværksætter, blandt andet af firmaet Speednames.

Polar Rose og iMotions har flere ting til fælles. Deres produkter har “opfinderhøjde” – de er ikke blot først med noget, enhver kunne tænke sig til. Der ligger meget avanceret software bag, bygget ovenpå en høj matematisk kunnen. Begge opfindere har solide universitetsuddannelser inden for datalogi i ryggen. Og begge vælter sig priser og nomineringer. Og det er så vældig rart at vide for en person som mig, der konstant bekymrer sig over, hvor få unge, der gider læse de tunge fag.