iPhone giver øretæver i luften i Danmark

Trusler om tæv er blandt de særprægede oplevelser, som Telias pressechef Rune Fich Hansen, har fået i kølvandet på nyheden om, at det blev Telia, der fik eneretten på salg af Apples iPhone i Danmark. I nat kl. 00.01 går det løs med salget, men det er Telias abonnementsvilkår, der har hidset sindene op. Det fortæller pressechefen til KommunikationsCast – en ugentlig podcast med fokus på kommunikation og de professionelle kommunikationsfolk.

”Det er kommet helt bag på os, hvor følelsesladet folk forholder sig til iPhonen. Det er jo ikke nyt for os, at nogen kritiserer abonnementsvilkår. Det nye i dennes sag er, at personalet er begyndt at få trusler om tæv”, siger Rune Fich Hansen, som selv er blevet truet – også med, at man kender hans privatadresse.

Telia tilbyder kun ét abonnement, og det lyder på 599 kroner om måneden. Men går man over en grænse på 300 megabyte datatrafik, så skal der yderligere kroner på bordet.

Interviewet med Rune Fich Hansen, der i udsendelsen også begrunder abonnementspolitikken, starter knap 18 minutter inde i KommunikationsCast nummer 67. Bag programmet står Mikkel Westerkam, hvis firma hedder Mashup, og Katrine Emme Thielke, der er kommunikationsrådgiver hos Advice. Begge er også at finde i blogverdenen.

I den sammenhæng er det værd at notere, at Telias pressechef Rune Fich Hansen, opfatter blogs stort set på linie med andre medier. Derfor tager Telia – i modsætning til mange andre virksomheder – til orde i kommentarfelterne, hvis det er relevant. I iPhone-sammenhæng har trusler om tæv dog netop floreret i kommentarfelterne, og her har Rune Fich Hansen i stedet taget direkte kontakt til de berørte blogs redaktører og diskuteret situationen med dem.

Sagen repræsenterer desværre endnu et eksempel på, at visse folk parkerer alt, hvad der minder om høflighed og sund fornuft, når de går til tasterne i kommentarfelter. Det er så minusset ved bloglandet, men det overgås heldigvis i den grad af alle plusserne.

Men tilbage til KommunikationsCast, hvor debatten også kører i kommentarsporet til udsendelsen. De ugentlige produktioner et af de rigtige gode eksempler på, hvorledes ny teknologi – her podcasting – bringer nye og flere stemmer til torvs end det traditionelle medielandskab. Jeg får desværre ikke hørt alle udsendelser, men hvad jeg har hørt er godt, både i stil og indhold.

14 responses to “iPhone giver øretæver i luften i Danmark

  1. Tjah, nogen burde måske have fortalt Telia, at Apple-produkter nok så meget er om følelse som fornuft. Men selv jeg er som flerårig amatør-observatør af mac-miljøet lidt overrasket over i hvilken grad låget er gået af i denne sag: Exit-muligheden – at lade være med at købe en iPhone – findes jo. Personligt ville jeg så aldrig løbe en låst telefon uanset mærke uden først at regne på minimumsomkostningerne.

    PS: Dette skrives på en Apple PowerBook. Og naturligvis ville det være unødvendigt at nævne, hvis der var tale om et hvilket som helst andet mærke.

  2. Jeg fatter ganske enkelt ikke, hvorfor Apple ikke sideløbende tilbyder en iPhone via egne butikker og nettet, der er låst op og dermed ikke bundet til et eller andet tilfældigt teleselskab. Om en sådan telefon så kostede 6-7000 kroner, tror jeg stadig, den ville have kunder.

    Den eneste forklaring, jeg kan komme på, er, at Apple må have skumle planer med deres forhold til de udvalgte teleselskaber på den lange bane. Hvis ikke er det bare stupidt.

    Valget er Telia er også problematisk, fordi (1) selskabet ikke er et af de helt store og derfor vil kræve, at man skifter nummer for at få denne telefon (=bøvl), (2) 3G dækningen p.t. ikke er imponerende og (3) selskabet jævnligt optræder med udfordringer på kundeservicesiden.

    At valget er faldet på Telia må således udelukkende være fordi, man fra Apple’s side dermed kunne finde et selskab, der er præsenteret i hele Norden. Typisk amerikansk måde at anskue denne del af verden.

  3. Mads Kristensen, problemet med Telias Abonnoment er ikke så meget prisen, hvis man ser bort fra de første 6 måneder, hvor telia skal tjene deres penge.
    Problemet ligger i de 300mb som Telia tilbyder, da det simpelthen ikke er nok. Grunden til det ikke er nok, er fordi iPhonen som mobiltelefon er revoulotionær i den måde man kan surfe på den. Det er ikke mobil sider man loader, men fulde Web sider.
    Og der er 300mb simpelthen ikke nok.

    Telia i Norge og Sverige har lyttet til deres kunder, og tilbyder nu fridata for samme pris, som der kræves i Danmark.

    Det gør mig som dansk Telia kunde lidt sur, da det er samme selskab, og gerne vil have samme vilkår som svenskere og nordmænd.

    En anden ting Telia kunne gøre var, at tilbyde fri data mod extra betaling (f.eks. 100kr. extra om måneden) men det gør Telia heller ikke.

    Istedet nægter Telia at oplyse deres kunder hvornår de nærmer sig 300mb grænsen, hvor det nærmest virker som om Telia prøver at malke deres kunder for penge. Da yderligere mb udover de 300 koster en hel del.

    Tilslut må jeg dog rose Telia for, at de nu tilbyder, at man kan købe en opløst iPhone. Dog skal man stadig betale for det samme abonnement, men man behøver ikke, at bruge Telia i 6 måneder hvis man ikke vil det.
    Så slipper vi for at importere dem fra Italien eller Frankrig.

    Ps. Dette er skrevet på en MacBook, og jeg virkelig gerne have en iPhone, men har ikke pengene til det, som “fattig studerende”.

  4. Jesper, før Telia vendte og tilbød en unlocked iPhone var problemet både pris (implicit: i forhold til ydelsen) og bindingen til Telia. Jeg er ikke Telia kunde og agter ikke at blive det for at få en telefon. Derfor ville jeg bare gerne kunne købe den ved Apple. Men hvis Telia tilbyder den unlocked nu, må jeg se på, hvordan det hænger sammen i forhold til, hvad jeg vil betale for en telefon.

  5. Iphone mig og Iphone mig der… det er som at Jesus nedstiger fra himmelen, man vi skal jo ikke glemme hvem der skurken i det her forhold…. DET ER JO APPLE, det er jo dem der bestemmer hvem der skal sælge og hvor mange der sælger … plus de forlanger jo en pris for de der IPhones… så at Telia tager den pris er jo for at dække de omkostninger der er, samt at tjene penge selvfølgelig….

    Så lad vær med at gøre Telia til skurenken, når det faktisk er det firma, vis produkter i forguder, der er skurken…… APPLE. Nej jeg skriver ikke på en Apple IMAC Iphone IBOOK computer og nej jeg bruger ikke Telia ( jeg har sonofon) eller arbejder for dem.

    PS. Sjovt at folk er så vilde med IPhone når Samsung i900 Omnia, får meget bedre anmeldelser og er meget mere bruger venlig, personlig syntes jeg også der er meget mere stilren men det er jo en smags sag og det kan man ikke diskutere men de andre ting er facts.

  6. iPhone er efter min mening urimeligt prissat af Telia, især når man kan købe den i USA for §199 og der få 900 minutters taletid for $59,99 samt ubegrænset M2M taletid.

    Jeg tror dog ikke, at der går lang tid, før der sker noget. Læg mærke til, at Telia i sine annoncer skriver, at de “er de første i Danmark” med iPhone. Altså kommer der flere udbydere til på et senere tidspunkt.

    Indtil da kan man jo checke den nye HTC Touch Diamond ud (kr. 1.399 hos Sonofon) og glæde sig over, at man ikke er udsat for Telias kundeservice.

  7. The online disinhibition effect… folk smidder hæmningerne på nettet. Spændende læsning, bare google det.

  8. Telia har måske så dårligt et 3G-net, at Telia slet ikke tør tilbyde fri data som valgfrit tillægsprodukt til 99 kr. ekstra oveni iPhone-abonnementet?

    Betalingsvilligheden er jo ellers tydeligvis tilstede fra de mange hardcore Apple-fans.

    Naturligvis er det ikke Apple, der tvinger Telia. I andre lande kan man jo sagtens tilkøbe fri data, bare ikke i Danmark.

    Telia tør blot ikke fortælle sandheden.

    Om 6 måneder begynder iPhone-kunderne at forsvinde fra Telia, men det er Telia selv skyld i, når Telia ikke magter at tilbyde fleksible abonnementer.

  9. At man ligger i kø i et døgn, for at få fat i en lettere faceliftet over halvandet år gammel telefon, og oven i købet bliver grovflået økonomisk i den helt store stil – og samtidig føler sig som en sand vinder ved at skaffe sig en telefon – må vel ret beset sige alt og det hele om Apples diciple…;)

    Det er komisk, ikke andet!

  10. Peter Hansen, så er det godt, at Apple har krævet af Telia at de skal udvide deres 3G net DRASTISK i løbet af de næste kommende 12 måneder.
    Kan dog ikke huske præcis hvor meget det er de skal udvide.

  11. Det er utroligt at en sådan mobil kan få folk til tasterne. Jeg har haft Iphone i mere en et ½ år, og sikken en gang makværk de har solgt. Den fryser masser af gange, og jeg har lige hørt at det ikke er blevet bedre. Min er foræret til en ung pige for 3 måneder siden, hun er sur over virkemåden, men beholder den på grund af wow efekten.

  12. “Mobilkunder hos Telia ramt af 3G-kaos”
    “‘det er løst nu’, siger Ditte Poulsen fra Telia, til Mobilsiden.dk”
    “Personer i Telia-systemet som af hensyn til deres job ønsker at være anonyme, oplyser, at netværksproblemerne endnu ikke er løst.”
    Kilde: http://www.mobilsiden.dk/?aId=6386

    Er det en fejl, eller kan det være bevidst, at Telia ikke fortæller sandheden om deres 3G-net?

    Hvad kan man fremover risikere med et teleselskab, der holder kunderne hen med historier fra de varme lande?

Comments are closed.