IT Factory er en imponerende vækstvirksomhed, der har gjort den kendte it-mand Asger Jensby og entertaineren Finn Nørbygaard m.fl. til milliardærer via investeringsselskabet JMI Invest – i hvert fald på papiret. Også IT Factorys administrerende direktør, Stein Bagger, der via eget investeringsselskab ejer knap halvdelen af selskabet, hører til i milliardærklassen.

Dagbladet Børsen kunne således i juni fortælle om endnu et fantastisk år, hvor såvel omsætning som bundlinie ifølge et endnu ikke offentliggjort årsregnskab steg med over 150 procent, og hvor før-skat resultatet blev på 161 millioner kroner.

Næsten hele omsætningen ligger i udlandet, og herhjemme kendes selskabet måske mest for taxaer, der kører rundt, tapetseret med IT Factory-reklamer, selvom ITF er en business-to-business forretning. Men ifølge Børsens finanskilder kan det danske softwarehus på grund af den ekstreme vækstevne være helt oppe mod fem til otte milliarder kroner værd.

Først skulle IT Factory, der var et porteføljeselskab hos 2M Invest, dog så frygtelig meget grumt igennem. 2M Invest selv, Nordea Invest og andre investorer postede forgæves over 100 millioner kroner i “fabrikken”. Norske Merkantildata (senere Etera/Ementor) alene måtte afskrive en investering på 60 millioner som tab.

Gældsparkering

En rekonstruktion ultimo 2001 battede ikke, selvom om der blev skåret drastisk i tabsgivende aktiviteter i ind- og udland, selvom medarbejderskaren blev reduceret fra 400 til 50, selvom gæld blandt andet til Amagerbanken blev parkeret i det gamle selskab og et nyt skabt.

Ifølge en ny adm. direktør, Stein Bagger, ansat i forbindelse med rekonstruktionen, gik det ellers stærkt fremad. I Computerworld kunne man således blot fire måneder efter rekonstruktionen læse følgende:

- Vi giver et to-cifret millionbeløb i overskud i år, og en af forklaringerne er, at vi omsætter væsentligt mere på vores hovedforretningsområde nu end tidligere. Når april måned er gået, har vi omsat for det samme som hele sidste år, siger IT Factorys administrerende direktør siden december sidste år, Stein Bagger.

Men det endte alligevel med en konkurs i 2003 og endnu en afskrælning af gæld.

I min klumme på bagsiden af Berlingske Business i dag, mandag, beretter jeg en lille sidehistorie til IT Factorys succes. Overskriften er “IT-milliardæren Jensbys tågebanker”.

Interesse for KMD

Anledningen til min klumme er, at Asger Jensby jo har meldt sig på banen som en mulig køber af den kommunale it-central KMD. Ikke alene – med JMI i ryggen – men han fortæller, at en international gruppe har ønsket at få ham med i konsortiet grundet kendskabet til det danske marked. Jensby var jo en gang nordisk direktør for CSC, der oprindeligt byggede på opkøbet af det statslige Datacentralen.

Og hvordan gik det så til, at Asger Jensby fik fat i, hvad der har vist sig at være en guldgrube for ham og andre? Da pladsen i klummen er trang, uddyber jeg lidt her, men læs også klummen, for der findes andre detaljer.

Efter IT Factorys konkurs i 2003 købte Jensby via JMI Invest aktiverne ud. Det skete sammen med en bekendt, IT Factory-direktøren Stein Bagger. Denne købte sin andel via sit investeringsselskab Agios United, oprettet i skatteparadiset Nieu.

Jensby var faktisk trådt til som investor i ITF og “operationel rådgiver” ved rekonstruktionen i 2001, kunne man læse i Computerworld, den gang da rekonstruktionen blev annonceret i december 2001 via en pressemeddelelse.

Noget tyder dog på, at han aldrig fik betalt pengene, selv om pressemeddelelse og interviews i den sammenhæng aldrig blev forsøgt dementeret. Måske fordi Jensby få dage efter rekontruktionen tiltrådte en stilling som direktør hos CSC-konkurrenten, amerikanske EDS, hvor han fik ansvar for Norden og Holland. I hvert fald oplyste Stein Bagger i en mail til mig, at Jensby ikke var investor den gang.

Måske godt det samme for ellers havde der været lidt kasketforvirring, idet EDS relativt kort tid efter tildelte IT Factory to store ordrer. Det skete i stilhed, selv om den positive nyhed nok havde hjulpet gevaldigt for både IT Factory og trængte 2M Invest, der jo måtte bukke under i 2002.

Men EDS-ordrene battede tilsyneladende heller ikke nok.  Først efter 2003-konkursen gik det fremad.

IT Factory, der oprindelige byggede løsninger på basis af IBM’s Lotus – et mail- og gruppeværktøj, brugt især i de helt store koncerner, fik lavet nye aftaler med IBM om at blive partner på WebSphere – såkaldt middleware, der bygger bro ud til internettet.

En forhandleraftale med software firmaet Bowstreet, der muliggør at “gamle” programmer relativt nemt kan flyttes ud til brug på nettet,  endte også med at få et IBM-stempel, idet IBM opkøbte selskabet.

IT Factory er desuden så småt i gang med at markere sig som leverandør af “Software as a service” – det er software, som man kører via nettet og betaler abonnement for at køre, og som spås en boomende fremtid.

Derudover har ITF også oprettet et udviklingsselskab i Indien, hvor der kan trækkes på mange højtuddannede.

Dårligt informationsniveau

IT Factory har måske dog et problem, nemlig at man ikke er nær så flittig til at fortælle om ordrer og kunder, som man er til at fortælle om vækst og resultater. Det er måske årsagen til, at en del mennesker i IT-kredse nok er imponeret over resultaterne, men ikke fatter, hvor millionerne kommer fra ej heller milliardværdiansættelsen.

Tøv ikke med at bidrage i kommentarfeltet, hvis jeg mangler noget i historien eller har misforstået noget. Bidrag også gerne til at tågen letter.

PS: Hvad EDS bruger ITF’s software til? Intet, lød svaret fra EDS i Danmark, da jeg omsider efter flere forsøg fik presset et svar frem.

Skriv en kommentar   RSS feed

  1. Dorte Toft

    Det “nye” ITF sælger kun gennem forhandlere. Men også her er det svært at vide, hvem der er inde og ude. For eksempel kan man på ITF’s side om presse læse en historie dateret den 11. juni 2007, og det handler om et scoop af en partner, nemlig amerikanske AVnet, der ifølge Stein Bagger giver adgang til yderligere 100.000 kunder verden over. Han fortæller også, at ITF er det første lille firma, der har fået en sådan aftale med AVnet. Men tjekker man AVnets websted, avnet.com, står der intet om software/tjenester fra ITF. Tjekker man ITF side under overskriften “For Customers”, hvor potentielle kunder kan vælge IFT-partnere i forskellige lande, står der intet om AVnet. Men AVnet kan jo så være distributøren, der leverer via en masse forhandlere. Og måske dækker en stor IBM-satsning hos AV over ITF – hvem ved?

    ITF fortæller selv, at man er repræsenteret i 20 lande af 150 forhandlere. Tallet synes ikke at stemme med, hvad man finder her:
    http://itfactory.com/forcust_findpartner.html, men måske tales der om kontorer og ikke forhandlere.

  2. H.Jensen

    Mon ikke Avnet i Danmark kan være med til at svare på hvad det er for software/tjenester, som de distribuerer på vegne af ITF? De må da vide det …

    http://www.ts.avnet.com/dk/

  3. Muller

    Prøv at se de partnere de siger de har på deres hjemmeside.
    Bortset fra EDB-Gruppen (jeg kender én der arbejder der, og de siger at de intet af det nye ITF software sælger) er der tale om ganske små og ubetydelige forhandlere, systemhuse mv.
    Det hænger slet ikke sammen – hvad faen laver de egentlig ?
    Er der nogen der har spurgt ITF om hvem deres kunder er?…slutkunder, forhandlere etc….enten har de dem (tusinder af slutkunder) eller også har de dem ikke, og ITF har vel ikke nogen interesse I at skjule hvem deres kunder er – i så fald vil de dat være det første almene softwarehus i verden der ville have den interesse.
    Læser ITF slet ikke med her?

  4. Dorte Toft

    Stein Bagger HAR reageret, men det er i form af en mail, der mest beskæftiger sig med, at jeg nævner forvirringen omkring Jensbys eventuelle medejerskab af IT Factory tilbage ved rekonstruktionen i 2001. Bagger, der som nævnt i denne sammenhæng tidligere mailede mig med oplysningen om, at Jensby IKKE investerede den gang, undrer sig over, at jeg alligevel nævner forvirringen. Jeg efterlyste endnu en gang et svar på, hvorfor pressemeddelelsen om Jensby som ny investor i ITF ikke blev dementeret, og han svarede, at det ansvar måtte ligge på dem, der oprindelige udsendte pressemeddelelsen.

    At IT Factory ikke går ud med flere informationer om, hvem deres kunder er? Det ansvar lægger han på sin vis på mine skuldre, idet jeg – ikke længe efter han havde overtaget roret – afslog at lægge pen til en “ih, hvor går det nu godt artikel.” Jeg sagde da, at der havde været lige lovlig mange af den slags bebudelser fra ITF, der jo som bekendt kuldsejlede, så jeg ville anbefale det rekonstruerede ITF af følge et mantra noget i retning af “show it, don’t tell it”. Og det har Bagger altså opfattet som om, at årsberetninger må være nok kommunikation.

    I øvrigt oplyser han, at Agios United, hans investeringsselskab, siden 2001 har været registreret i Danmark, og at det er fuldt skattepligtigt i Danmark.

  5. Søren

    Jeg må dog give nogle af jer ret i at info på hemmesiden ikke ser ud til at være helt up to date. Jeg har arbejdet med IT FACTORY’s Lotus Notes løsninger i mange år og disse er stadig ret udbredte. For nogle år siden var det den førende platform for forretningssoftware på Lotus Notes/Domino. Mon ikke der stadig er godt gang i disse produkter – who knows?? Der står jo ikke meget om disse løsninger på sitet, men en del om deres satsning på SAAS og PAAS, som iøvrigt lyder ret interessant.

  6. Ian

    Jeg har set en del af disse indlæg og synes de forekommer lidt besynderlige – idet hele taget er debatten næsten absurd. Hvis man som virksomhed befinder sig i et marked hvor kampen om kunderne er meget stor, så ville det mildest talt være dumt at udstille sine kunder, så alle ens konkurrenter dermed kunne se hvem de skulle ”angribe”. Som et eksempel, så prøv at gå ind på AVNET´s eller IBM´s hjemmesider, og så se om de udstiller sine kunder – det tror jeg vist ikke. Gad vide hvorfor?? – der må vist være noget meget mystisk ved dette. Og sidst, så er det vist mig bekendt skrevet et utal af gange, at IT Factory´s omsætning for 99% vedkommende ikke er i Danmark – og IT Factory er heller ikke noget børsnoteret selskab, som er forpligtet til, at fortælle omverdenen om hvilke aktiviteter de har gang i og hvilke kunder og partnere de har – , så hvorfor denne jagt?

  7. Mikkel

    Kære Dorte Toft, Jeg synes efterhånden det er trættende at læse alle dine beskyldninger af større aktionærer der har haft held med deres investeringer i virksomheder. Det virker som om, at man i dine øjne kun kan have succes, hvis der er børsmanipulation eller anden lyssky forretning indblandet. Når du nævner JMI invest viser det netop, at dine indslag er beregnende for jeg har personligt aldrig oplevet en mere veldrevet og professionel forretning i driften af porteføljen. Havde du bevis for dine antagelser er det selvfølgelig berettet, men det viser jo tydeligt i Stein Baggers svar at Asger Jensby ikke var impliceret.

  8. Dorte Toft

    @ Mikkel. Noget tyder på, at du ikke rigtig følger, hvad jeg skriver over tid her og i artikler i forskellige medier. Din antagelse er forkert. Jeg er såmænd en af de journalister, der også giver plads til begejstring.

    @ Ian. Hvorfor denne jagt, spørger du. Der er mennesker, der over for mig og – ved jeg – over for andre journalister har undret sig over ITF’s bemærkelsesværdige fremgang. Vi journalister har selv undret os over disharmoni i forskellige udmeldinger og tavshed selv om den store EDS-ordre. Hvad angår at “udstille sine kunder”, så er der hulens masse firmaer, der byder på referencekunder på deres websteder. Du kan f.eks. finde IBMs kundereferencer her:
    http://www-304.ibm.com/jct03004c/businesscenter/smb/dk/da/references/
    Avnets er her:
    http://avnet.com/sta/home
    /0,1932,RID%253D0%2526CID
    %253D0%2526CAT%253D%2526
    CCD%253DUSA%2526SID%253D
    9357%2526DID%253DDF3%2526
    LID%253D46480%2526PRT%253D
    %2526PVW%253D%2526BID%
    253DDF3%2526CTP%253DSTA,00.html

  9. Mikkel

    Dorte jeg læser de fleste af dine indlæg og som IT-mand er jeg blot uenig i dine relativt mange giftige bloks omkring storinvestorer, som jeg ikke behøver at nævne i flæng. Når det lokale marked for en ikke børsnoteret virksomhed ikke er interessant, hvorfor så bruge en masse energi på lokale journalister. Virksomheder behøver ikke altid være “uldne”, når de ikke ønsker at behage jer med detaljer. Desuden er jeg helt enig i Ian´s betragtning omkring referencekunder der for mange selskaber ikke er offentlige. Tænk over fjendtligheden overfor vores stolte og dygtige private investorer i DK der er med til, at skabe arbejdspladser og fremgang i dansk økonomi.

  10. Muller

    @Mikkel – du går efter manden, ikke bolden. Dorthe Toft stiller nogle overordentlig relevante spørgsmål om ITF. Det ville være den smalleste sag i verden at skyde det ned ved at komme med kundeinformationer, fortælle lidt mere om hvem man arbejder sammen med (f.eks. hvordan det går med Avnet samarbejdet, hvem der distribuere ITF’s løsninger, hvor man er med IBM etc).

    At du mener at en almindelig software virksomhed ikke vil udstille og fremvise sine kunderelationer, svarer til at en bager ikke vil lægge winerbrødet i vinduet – det er en absurd påstand.

    Hvis jeg var ITF ville jeg da bare svare åbent og ærligt på de spørgsmål der bliver stillet og jeg ville da med stolthed kunne henvise til mine kunder og samarbejdspartnere……så man undrer sig over hvorfor de ikke gør det.

  11. Mikkel

    Muller – Nu driver jeg selv en softwarevirksomhed, hvor vi ikke skilter med kundereferencer på vores hjemmeside, men omtaler dem mundtligt overfor potentielle kunder, så din påstand omkring dette er absurd, er helt forkert. Jeg mener desuden alle disse spinderier er tæt på, at være på kant med injurielovgivningen. Du har ret – jeg går mere efter manden(kvinden) end bolden, hvilket ene og alene skyldes Dorthe Toft gør det samme i alt for mange omtaler. ITF har fundet på noget smart i afsætningen, hvorfor i alverden “flashe”, det overfor omverdenen – det kan betyde øget konkurrence på den pågældende kanal og evt. tab af konkurrenceevne. Jeg havde gjort præcis det samme og fuldt berettet som privatejet virksomhed.

  12. H. Jensen

    Hej Dorte. Du skriver at Agios United er registreret i Danmark, men søger man på cvr.dk finder man intet selskab under det navn …. Søger man derimod på Stein Bagger finder man følgende liste af selskaber:

    Cvr-nr: 11770444 – AFVIKLINGSSELSKABET AF17.12.2001 A/S
    Cvr-nr: 20052937 – OLDCO A/S
    Cvr-nr: 26159881 – IT FACTORY A/S
    Cvr-nr: 26333660 – IT FACTORY HOLDING A/S
    Cvr-nr: 10112257 – IT FACTORY A/S
    Cvr-nr: 27411371 – IT FACTORY RESEARCH CENTER A/S
    Cvr-nr: 28480962 – INTRAMED A/S
    Cvr-nr: 29307776 – IT FACTORY R&D A/S
    Cvr-nr: 29307784 – IT FACTORY GLOBAL PARTNER SERVICESA/S
    Cvr-nr: 29307806 – IT FACTORY SOLUTIONS A/S
    Cvr-nr: 29307822 – IT FACTORY IPR A/S
    Cvr-nr: 41557214 – SA AF 2003 ApS
    Cvr-nr: 11770444 – MASTERFRAME ApS
    Cvr-nr: 11990894 – SB AF 2003 ApS
    Reg-nr: ApS192184 – ALL ROUND COMPANY ApS
    Reg-nr: ApS194663 – VICH 2612 ApS
    Reg-nr: ApS202701 – INTERNATIONAL MANAGEMENT SERVICEApS
    Cvr-nr: 16257788 – DANISH PRO PRODUCTS ApS
    Cvr-nr: 20786205 – FORTRINU ApS
    Cvr-nr: 26925401 – PROFEX HOLDING ApS
    Cvr-nr: 26928206 – ApS SUBK AFV.
    Cvr-nr: 28296940 – IT FACTORY MOBILE TECHNOLOGIES ApS
    Cvr-nr: 29409560 – BINC ApS
    Cvr-nr: 30075455 – ISL.BRG 75 ApS

    Altså ingen Agios United i Danmark. Hvorfor oplyser man at selskabet er registreret i Danmark hvis ikke det er korrekt?

  13. Dorte Toft

    @ H.Jensen. Mon ikke selskabsformen blot er en anden – altså hverken A/S eller Aps?

  14. Peter

    Man burde måske også kigge lidt på Stein Baggers & Carsten Sjørup fortid.

    PÂ IT FACTORY hjemme side kan man bl.a. læse om Stein Bagger “…Prior to Steinís engagement with IT FACTORY, he was President and CEO in other international software companies with a primary focus on business development, strategic alliances, and financing…”
    Og om Carsten Sjørup “…Prior to IT FACTORY Carsten founded and ran the consultancy and software company Added Solutions ApS…”

    Men det ser ud som at inden de kom til IT FACOTRY var både Stein Baggers & Carsten Sjørup involveret i et andet IT eventyr som hed “MasterFrame”
    IT firma “MasterFrame” endte i konkurs og var delvis finasieret af vinduer producent “Velux International A/S”.

    http://www.computerworld.dk/art/6789?cid=4&q=Poul_Hilbert&sm=search&a=cid&i=4&o=57&pos=6

    Man kan se lidt af den gamle MasterFrame site (www.masterframe.com) p “The Internet Archive”
    http://web.archive.org/web/*/http://www.masterframe.com

    Andre sparsomme informationer om Stein Bagger kan læses her.
    http://groups.google.com/groups/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22Stein+Bagger%22&qt_s=Search

    Bemærk Stein Bagger email adresse: s.bagger@fqs.com

    På the Internet Archive kan man se at frem til 2001 peger sitet til the samme sider som http://www.masterframe.com
    http://web.archive.org/web/*/http://www.fqs.com

  15. Muller

    @Mikkel – kan se at vi vist opfatter tingene forskellig, og at du nok driver en lille virksomhed.

    Jeg synes at Dorthe Toft er en journalist af den gamle skole – dvs. én med max. integritetet og én som går efter sagens substans, og substansen her er at hele IT-branchen i Danmark går og ryster på hovedet at ITF fordi det er så dunkelt og uforklarligt det der foregår. Afstanden mellem det der bliver sagt i artikler, pressemeddelser osv. er jo afgrundsdyb i forhold til det man ser når man kigger på selve virksomheden.
    ITF kunne lægge det her dødt ved at kommn med noget der er lidt substans i.

  16. Dorte Toft

    @ anonym med info om aktørers fortid. Jeg har forsøgt at maile dig, men adressen duer åbenbart ikke. Venligst kontakt mig via mail.

  17. Henrik Liliendahl Sørensen

    CVR omfatter alle selskabsformer – så det kan ikke være forklaringen

  18. Ian

    @Muller Det er nogle stærke udtalelser du lægger for dagen – det virker mildest sagt som en svinekampagne “hele IT-branchen i Danmark går og ryster på hovedet..” – Repræsenterer du hele den Danske IT Branche??
    “det er så dunkelt og uforklarligt det der foregår” – Hvad er det præcist der er så dunkelt og uforklarligt? At en virksomhed vælger at holde kortene tæt er vel ikke ensbetydende med at de har ugler i mosen – her er jeg 100% enig med Mikkel!

  19. Muller

    @Ian,

    Jeg har faktisk ikke noget imod ITF eller de mennesker der arbejder der. Jeg nærer den dybeste respekt for iværksætteri, kreativitet og forretningssans – men jeg må fastholde at der for ITF’s vedkommende er så stor afstand mellem det billede virksomheden SELV tegner af egne aktiviteter (læs pressemeddelserne, artiklerne, websitet)og det man kan se som branchekender. Der er ganske enkelt en kløft imellem det der siges og det der tilsyneladende gøres.

    Enhver ansvarlig virksomhed (og ISÆR én som ITF der har/har haft en enorm medieexponering) ville omgående have reageret på brancherygterne og skriverierne for at imødegå de “beskyldninger” der fremsættes – men det gør ITF ikke, og det undrer såre – for nu er ånden ude af flasken.

    Jeg skal lige tilføje til de debattører der åbenbart er ret kritiske overfor mig, at jeg gerne debatterer, men at I må sætte jer ind i tingene først – hvilket bla. indebærer at man bliver nødt til at se de pressemeddelser, regnskaber og interviews der er lavet gennem tiden for at få en fornemmelse af hvad der egentligt er problemets karakter: nemlig at ITF åbenbart ikke gør det de siger, og at det er uklart hvad det så er de gør i stedet.

    Mvh
    Mulller

  20. H. Jensen

    @hans.j.pedersen

    Du kan finde den tilsvarende liste for ASger Jensby via dette link:

    http://www.cvr.dk/Site/Forms/CompanySearch/PersonSearch.aspx

  21. H. Jensen

    Listen er så lang at bloggen her afviser at modtage/indsætte den :-)

  22. Muller

    ….man undres som dagene går over at ITF ignorerer denne blog og de væsentlige spørgsmål den stiller – mon ikke snart en ambitiøs journalist på Børsen eller måske CW, Version2 eller ligende tager sig tid til at dykke ind i sagen. Det kunne blive årets erhvervshistorie :-)

  23. Ian

    @Muller – Jeg kunne forestille mig at det hurtigt kan gå hen og blive meget tidkrævende, for en virksomhed, at engagere sig i en dialog (blog) som denne.

  24. Ian

    @Muller
    Du kan møde ITF på IBM softwaredag i Øksnehallen den 7 okt. Der kan du måske få “redegjort” hvad deres forretning går ud på. Det kræver dog at man forstår begreber som “multi-tenant development”, “frameworks, “SaaS-enablement” “virtualization”, “provisioning”, “SAAS” mv. Jeg har faktisk selv fået en demo af ITF PAAS og syntes bestemt det ser spændende ud.

  25. H. Jensen

    Nu er de sandelig indstillet til at være Danmarks bedste IT virskomhed:

    http://www.computerworld.dk/art/47085

    Og stadig undres man over hvad de lever af og hvem kunderne er …

  26. Dorte Toft

    IT Factory er netop kåret som Danmarks dygtigste it-selskab af Computerworld.
    http://www.computerworld.dk/art/47637?page=1
    I den grundige artikel fortælles om Stein Baggers solide uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige baggrund, om hvorledes han blev involveret i IT Factory via først Asger Jensby og siden 2M Invests Michael Mathiesen. Der fortælles også om Asger Jensbys exit fra EDS, nogle af IT Factorys kunder (OEM’s) interviewes, og ligeså partneren IBM’s adm. direktør Lars Mikkelgaard.
    Interessant læsning. Stein Bagger har gjort det godt.

  27. Muller

    …se kommentarer under artiklerne i CW.
    Der er noget helt galt med deres “referencekunde”….burde undersøges nærmere.

  28. Dorte Toft

    Ja, ejendommelig kundecase, som IT Factory byder med i artiklen. Tjekker med Computerworld, om der er stavefejl eller lignende i forhandlerens navn m.v.

  29. Riis

    CW har åbenbart heller ikke undersøgt hans påstand om at Masterframe A/S blev solgt – det gik i følge cvr.dk konkurs. Det ser dog ud til at kildekoden til Masterframes program i forbindelse med konkursen er blevet solgt til Masterframe ApS, som så siden er blevet opløst. Masterframe ApS blev ledet af den tidligere bestyrelsesformand for Masterframe A/S. Det tog ca. 20 min. at finde ud af ovenstående – men så lang tid har CW måske ikke til deres artikler….

    Mht. IT FACTORY’s reference partner så kan man jo undre sig over at en så værdifuld samarbejdspartner ikke står opført på listen over partnere på deres web site.

  30. Ib Rene

    Det er flot Riis, at du ud fra cvr.dk kan udlede at kildekoden til Masterframes program er blevet købt ud. Hvor ved du fra at de havde et program/kildekode? og at det er købt af den tidligere bestyrelsesformand? Du må da være ansat af PET eller CIA!?

  31. Muller

    @Riis,

    Det er nemlig rigtigt – underskuddet i masterframe var et to-cifret millionbeløb

  32. Muller

    Der nævnes også et selskab “Future Quality Systems” – det er registreret som et binavn til Masterframe…..i artiklen optræder de so to adskiældte virksomheder.
    Slår man Stein Bagger op på CVR er listen over afviklingsselskaber, tvangsopløste selskaber og ikke nindst konkursboer alarmerende lang.
    …..det har taget 5 minutter at finde ud af ovenstående. Hvad laver journalisterne på CW?

  33. Riis

    @Ib Rene

    Det var nu ikke så svært – http://www.archive.org kan bruges til rigtig meget. Prøv at finde http://www.masterframe.dk og kig under “Firma profil” for det sidste resultat fra d. 10. februar 2005.

  34. Ib Rene

    Muller

    Du har vist et eller flere personlige issues med Stein Bagger?

    Riis nævner intet om underskud i masterframe, hvor har du det fra, har du et regnskab som viser det?

  35. Muller

    @Ib

    Har ingen issues med manden – har aldrig mødt ham. Til gengæld er jeg dybt skeptisk overfor hvad jeg læser, for det harmonerer overhovedt ikke med de informationer jeg har fået.

    Godt link til archive.org!….sjovt at se under “Hvad er Masterframe” – der står “Hvad er MasterFrame..
    Procesorienteret, client/server standard applikation, der kan integreres med eksisterende systemer”…how about that :-)

    Mht. Masterframe regnskaber har jeg det fra CVR (dvs. erhvervs og selskabsstyrelsen).

  36. Allan Skovmand

    (…jeg griner lidt for mig selv)

    Det er en ejendommelig blog den her, med mange pudsige gisninger om hvad Stein & Co egentlig laver. Det er jo egentlig fantastisk godt gået, at så lidt fakta, kan skabe så meget PR og omtale.

    Jeg kender ikke Stein & Co, men jeg kender IT-branchen, og mener at der simpelthen her er en case der handler om 3 ting: PR PR og ikke mindst PR.

    Den gode Stein har igennem flere år evnet at lave en “personlig branding” som super-direktør som næsten aldrig sover om natten (3-4 timer?), og som den superakademiske (hmm) og -dynamiske leder, der både videreuddanner sig og dyrker elitesport samtidig med han driver ITF m.fl. selskaber. Jeg vil slet ikke dømme manden da jeg ikke kender ham – men ovenstående er det mediebillede han har fået malet op. Det er måske liiidt gråt i kanten, da de akademiske meritter ikke er fra rigtigt anerkendte institutter, og da oplysninger om skatte-paradiser og serie-selskabsrekonstruktioner aldrig er så “pæne”. Så skal der fortsat arbejdes med sagen, men det er en meget vigtig egenskab i Steins branche at have krudtet bagi, og kunne markedsføre sig selv.

    M.h.t. “Fabrikken”:
    ITF må have brugt de millioner på et eller andet, og jeg gætter på at det er Lotus-ting som de har liggende i skabene i bunkevis fra de gamle skraldespandsselskaber. Stein/ITF har kunnet købe alt dette “software” til antageligvis småpenge i forhold til udviklingsomk. og lever nu en god tilværelse på vedligehold af systemerne (licens-opgraderinger og konsulentydelser og hvad man ellers kan finde på).

    Disse indtægter er somregel ret stabile, da Lotus er noget snavs at slippe væk fra når først hele organisationen har taget det til sig. (Helvede at implementere – men velfungerende når først det ruller.) Danske virksomheder er stok-konservative og køber ikke noget nyt. Derfor vil jeg æde min hat på at indtægter fra SaaS hos ITF udgør peanuts af selskabets revenue i Danmark. Norden? Det samme… Udlandet …hmmmm?

    Derimod vil jeg gætte på at Lotus-indtægterne bruges på at lave nye SaaS-komponenter og på at “brande” ITF til en ny fremtid når SaaS og Webservices rigtig slår igennem. Realiteten er bare at det er ikke slået igennem endnu som massemarked. Og med de lave udviklingsomkostninger man har i Indien, Kina, Rusland m.fl. der har jeg slet ikke fantasi til at forestille mig at kunder gider købe webservices fra ITF. Hvorfor være i lommen på nogen der kan skrue på licens-knappen, når man for peanuts kan udvikle det hele selv? Og hvorfor købe noget af en mellemhandler (hvis det er engangskøb) som mange af “offshore” firmaerne tilbyder selv? Hvad får man extra?

    SaaS har en fremtid når man ser på hvilken FORRETNINGSLØSNING man leverer oveni myriaden af webservices/SaaS. Det er “et bundle” som er intererssant. Derfor er Salesforce.com geniale da kunderne får en færdig løsning og ikke kun en værktøjskasse med IT-skrammel. Det er forretningsmodel OG software OG en udviklingsplatform man køber hos SF.

    Jeg har arbejdet med offshore softwareudvikling i årevis og er den dag idag i chok over hvor mange (små) virksomheder som selv sætter selskaber op i Indien, Ukraine m.fl. Det giver slet ingen mening da overhead på at have sit eget er alt for stort – men alligevel insisterer de på at prøve lykken og fastholde “kontrol”. Den kontrol-feber må kunderne også have på softwarekomponenter?

    Jeg har dog ikke været længe nok i branchen, eller også er jeg ikke så kvik, for jeg forstår med baggrund i ovenstående ikke hvorfor jeg skulle handle med ITF. Men jeg KENDER dem OG deres BRAND, så det er en flot PR-maskine må man sige. Og kan de holde dampen og udvikle værktøjskassen mens markedet modnes, kan det godt blive sjovt. Nu er det bare sjovt at kigge på. Gad vide om de gør sig klar til mere ekstern kapital? Ligner lidt et road-show de har gang i.

  37. Muller

    @ib

    Masterframe tabte ca. 11 mill i 2000 og vist nok det samme året efter, hvor de går konkurs. Stein Bagger var direktør i begge år.

  38. Muller

    @Ib
    Du spørger hvorfra Riis ved at Masterframe Aps købte kildekode fra Masterframe A/S…..det står i ledelsesberetningen i regnskabet fra Masterframe aps :-)

  39. Muller

    @Martina,Dorthe
    Det kommer for tæt på. Jeg har sagt det der skal siges.
    Vil ikke være kilde til rygter.
    Ciao.

  40. SanderLarsen

    @Martina,
    Hvilket universitet har han sin PhD fra? det er vel let at undersøge rigtigheden hvis men lige ved hvor det er fra.

  41. Søren Larsen

    @ Muller. Dit spørgsmålstegn ved Stein Bagger’s MBA, phd osv. er fuld berettiget.
    De er ikke mulige at fremvise da de ikke existerer og det er fra selv samme kilde.

    @ Dorte Toft.
    Med kendskab til Stein Bagger’s måde at formulere sig på, er det ret enkelt at gennemskue Stein Bagger som forfatteren til indlægget.
    Med viden om hvad der ligger til grundlag for Martina S. Bagger og Stein Bagger skilsmisse, kan man jo undre sig over Martina’s ønske om at udtale sig og forsvare Stein Bagger . Interessen i et IT Factory salg er selvfølgelig et meget godt argument, set i forhold til en skilsmissedeling, som endnu ikke er fundet sted.

    Man må forvente at Dorte Toft har kontrolleret oprigtigheden af Martina S. Bagger’s indlæg ?

  42. Dorte Toft

    En fejl fra min side. Agios United er skattepligtig i Danmark, IKKE registreret i Danmark, som jeg ellers troede/skrev, måske fordi jeg havde læst Stein Baggers mail til mig for hurtigt. Stein Bagger oplyser over for Børsens Peter Møller Christensen, at firmaet nu også vil blive registreret i Danmark. Artiklen, der blev bragt den 23. sept. kan ses her (men det kræver abonnement:
    http://borsen.dk/arkiv/FOBO/donr?donr=3068774
    Jeg beklager fejlen, som jeg først blev opmærksom på gennem læsning af Børsen-artiklen for et par dage siden.

  43. SanderLarsen

    Hvem ejer egentlig Agios United ?

  44. Dorte Toft

    Visse kommentarer er i dag fjernet, så der vil være enkelte huller i rækkefølgende under dette blogindlæg.

    Sletningen sker efter krav fra Stein Bagger via hans advokat, men jeg har også slettet yderligere et indlæg, idet dette gentog indhold af en af de slettede kommentarer, omend indholdet blev gendrevet.

    Jeg har desuden slettet mit eget indlæg om, at jeg fremover lige vil tage et mailtjek i visse tilfælde. Lige som jeg pr. dags dato fjerner den moderation (godkendelsesprocedurer), som jeg havde indført efter grafiti-lignende kommentarer andetsteds på bloggen. Hermed vil det ikke længere være muligt at hævde, at der sker en “journalistik udvælgelse” af, hvad der bringes i kommentarfeltet.

    Alt dette betyder IKKE, at jeg arkiverer min interesse i IT Factory og Stein Bagger. Det er en interessant virksomhed og en interessant person under alle omstændigheder. Det betyder i øvrigt heller ikke, at kommentarer er skrottet for evigt, da jeg har dem i eget arkiv.

    OBS. Venligst tag et ekstra kig på de regler, der står fast under kommentarfeltet. Og husk, at enhver er velkommen til at kontakte mig direkte, ligesom mange af mine kilder i øvrigt gør:-)

  45. SanderLarsen

    Hvorfor sender ITF advokater efter Dorthe Toft ?
    Hvorfor imødegår ITF ikke bare den fremsatte kritik én gang for alle.
    Der er i denne blog og på Computerworld’s site rejst nogle ret interessante spørgsmål – som ITF da bare kan svare på.
    Hvis der har været lidt mistænksomhed omkring ITF må det at sende advokater efter en kritisk journalist da få ALLE røde lamper til at blinke.

  46. SanderLarsen

    Hvem er ITF’s kunder ?
    Hvem ejer Agios United ?
    Hvilke uddannelse har direktøren egentlig ?
    …osv…osv…..er det virkelig så svært at komme med svar på at man skal have advokater med ind over ?

  47. Dorte Toft

    IT Factorys Stein Bagger vil på onsdag besvare en række spørgsmål. Han har inviteret Computerworld indenfor og mig. It-avisen har imidlertid ønsket mig med ind over opgaven som free lance-journalist, så det bliver min primære kunde i denne sammenhæng. Men naturligvis vil det også “dryppe på degnen”, altså på denne blog.

    Det bliver rart at indgå i et team. Der er jo indimellem grænser for, hvad en “Lone Cowboy” kan overkomme:-)

  48. Tulex

    Spændende blog og idag er det fredag. Hvor meget tålmodighed, skal jeg væbne mig med?

  49. Dorte Toft

    Lidt ekstra. Vi er lovet nogle præciseringer.

  50. Stein Bagger

    IT FACTORYs MØDE MED DORTE TOFT OG COMPUTERWORLD

    Indsendt til Bloggen (Dorte Toft) mandag den 3. november 2008 kl. 12.13

    Vores kommunikationschef Erik Ove og jeg havde onsdag d. 29. oktober møde med to journalister fra Computerworld samt Dorte Toft. Sidstnævnte havde som indledning det synspunkt, at hvis vi i IT Factory blot havde besvaret og reageret på de spørgsmål og kommentarer som hun og andre – i øvrigt anonyme bloggere – var kommet med på berlingske.dk, var dialogen ikke ”kørt af sporet”. Vi anser det imidlertid ikke for muligt, at føre en saglig og seriøs dialog med mennesker, der bevæger sig på det injurierende niveau, anvender et uanstændigt sprog og hvis fortsæt synes at være at finde blot et eller andet som kan mistænkeliggøres.

    Mødet bestyrkede os i vores opfattelse, at Dorte Toft ikke agter at slippe mistænkeliggørelsens disciplin, som hun har praktiseret over for mig personligt og IT Factory. Denne opfattelse er grundlæggende begrundet i to forhold: For det første har vi forsøgt at få den samme fornuftige dialog med Dorte Toft som vi har med andre journalister. Det vil bl.a. sige, at vi inden artkler bliver publiceret, får mulighed for at kommentere faktuelle forhold og udokumenterede beskyldninger. Det ulejliger Dorte Toft sig generelt ikke med. For det andet viste mødet den 29. oktober med al tydelighed, at der næppe eksisterer facts, der kan fjerne Dorte Tofts mistænksomhed omkring min person. Blot nogle få eksempler fra mødet.

    1.
    Til trods for at Dorte Toft fik forevist eksamensbevis, diplom og tilbud om at ringe op til universitet i USA, som hun på mødet takkede nej til, meddelte Dorte Toft efter mødet, at hun var af den opfattelse, at jeg havde ”købt” min Ph.D via postordre, og den adresse som Dorte Toft kunne lokalisere via en amerikansk forbindelse var efter sigende en ”tom” adresse – og hvis den endeligt skulle findes, var den i hvert fald ikke akkrediteret af det danske Videnskabs-ministerium. Kort sagt; snyd, fup og svindel.

    2.
    Dorte Toft meddelte også at hun fra kilder i Politiet har fået oplyst, at man i år eller næste år vil afgøre om der skal rejses tiltale imod mig – som vi forstod det – vedrørende svindel med valutabiler. Vi har derfor kontaktet Politiet for at finde ud af hvad Dorte´s historie drejede sig om. Her er hvad vi fandt ud af: Jeg har for nogle år siden haft en hobbybil hvor SKAT har vurderet, at jeg har haft en bagatelmæssig anvendelse, hvilket efter SKAT´s opfattelse udløser betaling af registreringsafgift. Jeg betalte i den forbindelse registreringsafgiften under protest. Jeg indbragte SKATs afgørelse for Landskatteretten tilbage i november 2006. Såfremt jeg ikke får medhold i min anke, skal politiet overveje om jeg skal have en bøde. Jeg har presset på for at få en afgørelse og det er korrekt, at jeg forhåbentlig kan forvente at få en afgørelse i år – måske tidligt til næste år.

    3.
    Vi drøftede også det faktum, at Agios er registreret hos de danske skattemyndigheder, hvilket Dorte Toft fik forelagt dokumentation for. Jeg henviste i øvrigt til den artikel som journalist Peter Møller Christensen, Børsen, for nylig skrev om Agios. Dorte Tofts eneste kommentar var, at den omtalte journalist på Børsen vist ikke ”var den skarpeste kniv i skuffen”. Med andre ord: Det med Agios er nok også snyd.

    4.
    Dorte Toft kunne også bringe det interessante rygte til torvs, at årsagen til at min ekskone havde talt min sag på Dorte Tofts blog, angiveligt skulle være, at vi var uenige om bodelingen i forbindelse med vores skilsmisse for flere år siden, men at hun med dette forsvar håbede at få flere penge. Hvad stiller man så lige op med sligt et rygte.

    Når fakta benægtes, afvises og fordrejes må vi beklageligvis konstatere, at vi næppe er i stand til at tilfredsstille Dorte Toft, selv ikke når fakta kan dokumenteres. Vi har derfor kun én mulighed: At gå rettens vej, når fejlene og injurierne bliver for grove. Den vej vil vi så benytte.

    Som nævnt deltog to journalister fra Computerworld i det omtalte møde. Jeg vil gerne understrege, at de to journalister var naturligt kritiske, men havde en journalistisk fair holdning, som var en positiv kontrast til Dorte Toft.

    Afslutningsvis vil vi sige, at dette bliver den første, eneste og sidste gang vi medvirker på bloggen. Såfremt der måtte være nogen som har oprigtig interesse i eller for IT Factory, er sådanne altid velkommen til at kontakte os på normal vis – naturligvis med opgivelse af korrekt navn og adresse.

    Med venlig hilsen
    Stein Bagger

  51. SanderLarsen

    @Stein Bagger
    …..men hvad så med alle de konkrete spørgsmål ?

    Du sviner bare Dorthe Toft til – hvorfor svarer du ikke på:

    * “Kunde” historien i CW, hvorfor gav i CW falske informationer?
    * Hvem er det i sælger alle jeres licenser til – hvor er de mange tusinde “rigtige” kunder ?
    * Hvem ejer Agios United, kun dig eller også andre ?

    Det er da nogle fuldstændig enkle spørgsmål at svare på….du behøver ikke at svare her hvis du ikke kan lide Dorthe Toft/bloggen. Du kan bare bruge debatten på CW eller ligende.

    Jeg hedder O. Sander-Larsen og bor i Struer – er der mere du behøver at vide ?

  52. Dorte Toft

    Tak for bidraget fra IT Factory. Desværre synes direktøren Stein Bagger og hans rådgiver Erik Ove på visse områder at have et andet indtryk af, hvad der blev sagt på mødet, end hvad der blev sagt.

    Alt i alt er det lidt ejendommeligt i betragtning af, at alt hvad de sagde og hvad jeg og de to andre journalister sagde på mødet er registreret på tre digitale optagere.

    Nogle af de ting, der lægges i min mund, findes IKKE på optagelsen og er heller ikke sagt efterfølgende. Skruer man de barske briller på, ligner det vist et forsøg på karaktermord.

    Det er også lidt ærgerligt, at misforståelsen om bilerne ikke blev ryddet af vejen på mødet. Det havde da været så let.

    Kommunikationsmæssigt er det jo interessant, at Stein Bagger og hans rådgiver Erik Ove i dette svar vælger også at bringe emner til torvs, som blot er skud i en svær og bred researchfase, og som aldrig ville kommet længere, hvis jeg ikke fandt belæg for at skrive om det.

    Jeg kan tilføje, at CW-journalisten Kristian Hansen, tidligere i dag fremsendte en mail, hvor han på alle tre journalisters vegne anmodede om lovede konkretiseringer med videre.

  53. Jan Horsager

    Det billede kan jeg ikke genkende

    Som den ene af de tre journalister, der var på besøg hos IT Factory forleden, har jeg svært ved at genkende det billede, som Stein Bagger beskriver i sit indlæg.

    Computerworld har indgået et samarbejde med Dorte Toft om IT Factory-dækningen, fordi Dorte gennem mange år som it-journalist hos blandt andre Computerworld har et indgående kendskab til branchen og IT Factory helt fra den første udgave og frem til i dag. I forbindelse med Computerworlds Top 100 Magasin har vores læsere sat spørgsmålstegn, ved de casehistorier som var valgt til magasinet.

    Derfor er det naturligvis interessant at få svar på nogle spørgsmål både om disse casehistorier, om IT Factory og personerne der tegner virksomheden.

    Gennem det flere timer lange interview hos IT Factory berørte vi mange påstande og emner, der har været rejst i forskellige medier om IT Factory. Der blev gået kritisk til værks fra alle deltagere i snakken, men ikke noget der var udover det rimelige. Og vi arbejder videre med researchen på interviewet, der dukker op i Computerworld i løbet af et par uger.

    Med venlig hilsen

    Jan Horsager
    Chefredaktør, Computerworld

  54. Dorte Toft

    Har lige talt med min gode Børsen-kollega. Vi har jo kendt hinanden i mange, mange år, og det blev en munter samtale. Meget kan jeg finde på at kalde ham (og mange andre), men ikke hvad jeg citeres for:-)

    Bagger & Co. burde nok have haft egen recorder med til mødet.

  55. Allan Skovmand

    Farcen fortsætter og PR-indsatsen skal snart stå sin prøve!

    Advokat-trusler, sletninger af indlæg i bloggen, Steins eget “forsvar”, eks-koners indlæg (eller er det slettet nu?) 3 digitale recorders “mod” Stein og Co osv osv.

    Det bedste der er at sige er vel at JMI Invest er medejer – og KPMG er revisor. Det er det eneste faste grund der synes at være under fødderne i IT Factory?

    Nysgerrigheden er pirret…

  56. Palle Weismann

    @Sander-Larsen,
    Du har helt ret. Der bliver overhovedet ikke svaret på noget af det der virkelig betyder noget. Stein Baggers brev viser at han er meget observant mht. kritik af hans person, mens han helt åbenbart glider af på de virkelig vigtige spørgsmål.
    Personlig synes jeg at Bagger begår et gigantisk fejl ved at skrive det indlæg han har lavet her. Det er uværdigt formuleret og ikke mindst kommentarerne fra Dorthe Toft og Jan Horsager viser at det også er utroværdigt. En klar kommumnikations mæssig brøler, som jo bare skærper journalisternes appetit.
    Bagger siger direkte i brevet at han vil retsforfølge Dorthe Toft. For hvad ?
    Man skal ikke true en journalist med retsforfølgning, det er det samme som at skrige “jeg har en masse at skjule”, og enhver ordentlig redaktør vil med det samme svare på disse trusler med at sende et kobbel rapportere efter sagen.

    Det er også ret så forunderligt at anerkent revisionsfirma for nogle få dage side gav Bagger og Co en anerkendelse som “årets entrepenør” eller ligende. De skulle måske have lagt øret til jorden og lige ventet til rygterne var manet i jorden eller bekræftet – de kan næppe påstå at de ikke kende til dem. Et absolut minimum af research ville have bragt de oplysninger frem.

  57. Palle Weismann

    @Allan Skovmand

    Ja – nysgerrigheden er pirret, det bliver spændende at følge de næste par uger. Er det ondsindet rygtespredning eller er itf en erhvervsskandale eller måske noget helt tredie.

  58. Palle Weismann

    Link til CW tråd om sagen:

    http://www.computerworld.dk/art/47637?a=bguide&i=456

  59. Allan Skovmand

    Min nysgerrighed har brug for lidt hjælp, så det er jo Sørens også at Stein ikke vil skrive mere her på bloggen:

    1) Gad vide hvad man betalte konkursboet for de 2500 Lotus-kunder, som var “locked in” i en af verdens mest proprietære platforme, og derfor i praksis var tvunget til at fortsætte med ITF som leverandør?? Gad vide hvilket cash-flow der kom (kommer) herfra?

    2) Gad vide hvor de tidligere investores penge blev af (over 100 mio)? Det er mange penge på løn – og det er mange penge til at bruge på SW-udvikling, særligt i Indien hvis man gjorde det dengang. ITF har nu gennemsnitslønninger eksl. pensioner på kr. 300.000/år – og brugte i koncernen 22 mio i 2006 (42 mio i 2007) ex pensioner og nu 27,8 mio på nyudvikling/vedligehold hvilket er mindre end afskrivingerne af samme.

    3) Gad vide hvor Agios United fik sin kapital fra til at købe en andel af ITF konkursboet, og gad vide hvorfor det ligger hvor det ligger (geografisk) hvis man så gerne vil betale skat i Danmark – og ejeren angiveligt er opvokset i Frederiksværk?

    4) Gad vide hvad ITF Inc (USA) er beregnet til? (med 5.000 i indre værdi og 0 (komma nul) i resultat både før og efter skat kører der nok ikke meget igennem maskinen)

    5) Gad vide hvordan man trækker en regnskabskopi på et Pvt. Ltd. fra Indien? Er der nogen der har en kopi? Der står de eneste penge (nominel værdi) af koncern-selskaberne.

    6) Gad vide hvorfor kundetilgodehavender stiger fra 36 mio til 123 mio på ét år? Det er 340% stigning og næsten 70% af bruttoresultat-stigningen fra år 06-07 ?

    7) Gad vide hvad ITF får for de >250.000 mande-timer som de antageligt bruger på udvikling og vedligehold i 2007? Hvis det er 100% Indien, er det endnu flere timer!.
    (Jeg benytter her en omregningsmodel og matcher med opgivne regnskabstal som investeringer i software og -vedligehold)

    Hvis jeg med min “platform” havde skabt de tal som ITF har (ser jo flotte ud), så havde jeg haft et promotion road-show kørende i hele verden, som ville gøre selv Ditlev Engel misundelig! Men, man kan jo godt være genert omkring sine “varer” og helst holde dem for sig selv…

    Igen, jeg er bare blevet hamrende nysgerrig. Der kan jo være en god grund til alting (forretningstæft?). Måske kan man lære noget?

  60. Maude van Appel

    -> Allan Skovmand

    Gode og relevate spørgsmål, godt at se at der er flere skeptikere derude. Det bliver interessant at få gennemlyst ITFACTORY – og at se hvad der gemmer sig. Enten er dette den største succeshistorie i dansk erhvervsliv (på nøgletal) eller også er det noget andet.

  61. SanderLarsen

    @Allan

    Jeg har tænkt lidt over det du skriver og har nogle bud på nogle svar:

    1) Maksimalt 20-30 mill de første par år, for det var den seneste omsætning der blev registreret før konkursen. Det kan man ret nemt se i de regnskaber der er tilgængelige på nnerhverv
    2)Godt spørgsmål
    3)Stsin Bagger flytter selskabet til Danmark og laver et Aps, så kan vi se det (men først regnskaber mv. om et par år). I mellemtiden kunne det være interessant at vide hvem der ejer selskabet, det er vel ikke svært at svare på.

    4,5) Har ikke noget bud

    6) Det tyder på at deres forretningsmodel lægger op til store transaktioner sidst på året. Det er i modstrid med deres melding om saas etc. som jo netop giver et jævnt løbende cashflow. Der har derfor fundet store transaktioner sted i fjerde kvartal – men med hvad ?

    7) Supergodt spørgsmål. Prøv lige at se deres hjemmeside og de produktbeskrivelser de har der. De er flortynde i forhold til funktionalitet og indhold…..og efter min mening matcher de slet ikke den udviklingsindsats du beskriver.

    I det hele taget må jeg sige at jo mere jeg læser om selskabets historik, deres pressemeddelser, pressedækningen, direktionen mv….jo mere disharnmoni er der altså – så uanset hved de mener om Dorthe Toft, har hun altså fat i noget her.

    MEN folk er uskyldige indtil det modsatte er bevist, og der er altså mange mennesker der arbejder for firmaet og for hvem vi debattører også har et ansvar for – så jeg synes at selskabet skal have mulighed for at svare for sig.
    Det er ret enkle spørgsmål der kan besvares med ret enkle svar.

  62. Erik Ove

    Dorte Toft påstår, at nogle af de ting, Stein Bagger ”lægger i hendes mund” ikke findes på hendes båndoptagelse fra mødet og heller ikke er sagt efterfølgende.
    Det passer ganske enkelt ikke, for nu at sige det mildt.
    En halv time efter at Dorte Toft havde forladt mødet, ringede jeg til hende på hendes mobil. Jeg ville såmænd blot som gammel kollega bede om navnet på den politimand, hun sagde, hun havde talt med, fordi hun troede at Stein Bagger havde en sag om valutabiler. Kunne jeg få det navn, ville det være tidsbesparende for mig. Dorte Tofts klare udmelding var: ”Jeg kan ikke drømme om at gi’ dig det navn. Jeg har brugt flere timer på at finde frem til den pågældende, og det er noget der koster mig penge, når jeg er freelance journalist, så hvorfor skulle jeg spare jer for den tid?”.
    Jeg spurgte, hvorfor hun indtog den næsten forurettede attitude, som hun også havde udvist under dele af mødet, hvor hun f.eks. ikke ville forholde sig til det bevis på sin Ph.D, som Stein Bagger fremlagde, men hvor hun med al ønskelig tydelighed demonstrerede, at efter hendes opfattelse var det bevis fabrikeret i en lokal kælder. Og som hun sagde i telefonen en halv time efter mødet: Ja, jeg er overbevist om at Stein Baggers Ph.D er købt pr. postordre.
    Det er den nøgne sandhed om den telefonsamtale.
    Med den attitude har Dorte Toft demonstreret, at hun er så forudindtaget, at hun ikke er modtagelig for fakta. Vi anser det derfor for formålsløst at indgå i en yderligere dialog med hende.
    For god ordens skyld. Jeg har orienteret Chefredaktør Jan Hornsager om telefonsamtalen med Dorte Toft – og jeg kan af min samtale med Jan Hornsager konstatere, at Dorte Toft ikke havde ulejliget sig med at orientere sine to kollager på Computerwold om vores samtale.
    Kære Dorte, det karaktermord du beskylder os for – klarer du ganske fint selv.

  63. Tulex

    Kære Erik Ove

    Tak for uddybningen. Der er dog langt mere interessante problemstillinger i denne blog end Steins akademiske niveau og hans eventuelle valutabiler. Egentligt morsomt, at det er disse du forsvarer, når det er ITF, der er i skudlinien i denne blog. Men når du nu er i gang, kan vi så ikke få navnet på det universitet, hvor Stein har taget sin Ph.d?

  64. Dorte Toft

    @ Kære Erik Ove.

    Vedr. politiet. Talte jeg ikke præcist nok om kildebeskyttelse? Hørte du kun drillet? Nej. For jeg fik da fortalt, at det var Københavns Politi, du skulle fokusere på, og så var det vel ikke sværere:-) Men hvorfor nævnte I dog ikke den verserende sag på mødet?

    Vedr. ph.d.’en. Undskyld, men du har åbenbart kælder på hjernen. Du spurgte på mødet, om jeg troede eksamensbeviset var lavet i IT Factorys kælder, og du var inde over det samme i samtalen med mig. Hvor har du fået kælderideen fra?

    Vedr. Computerworld. Hvorfor skulle jeg dog ringe og fortælle Jan Horsager, at IT Factorys kommunikationschef (som du er ifølge Stein Baggers indlæg) ønskede at finde en genvej ind hos politiet? Hvorfor skulle jeg dog ringe for at fortælle, at du fremturede vedr. ph.d.’en ligesom på mødet? Han havde jo hørt om “kælderen”?

    Du skriver…..:
    “som hun sagde i telefonen en halv time efter mødet: Ja, jeg er overbevist om at Stein Baggers Ph.D er købt pr. postordre.” CITAT SLUT.

    Du glemmer blot at tilføje, at jeg gav udtryk for en manglende forståelse for, hvorfor det skulle være så svært at melde ud med et universitet, som jeg selv kunne kontakte som led i min research. Så jeg kan gå ind i systemet på helt officiel vis. Et telefonopkald til ????? lagt i forbindelse med mødet er ifølge min journalistiske verden ikke en officiel indgang.

    I Danmark tages en ph.d. jo ret så alvorligt. Der skal lægges et anseeligt forskningsarbejde for at opnå noget sådant. Andre steder stilles der ikke så store krav til indholdet, hvorfor ph.d.’en ikke anerkendes i Danmark. Og jo, så er der jo også nutidens spam, som fortæller, at man også bare kan købe sig en grad.

    Hvad der dog undrer mig endnu mere ved dit citat om min holdning, er, at at du udelader, at jeg sluttede sætningen af med irriteret at tilføje, at jeg nu ville gå ud fra, at det var en postordre-ph.d., indtil I havde givet mig nogle konkrete oplysninger om universitet. Jeg troede såmænd, at det ville sikre, at jeg fik de nødvendige oplysninger, men i stedet bliver det altså til endnu et angribende blogindlæg

    Jeg VAR irriteret. Hvorfor i alverden skal der nu på fjerde uge være tvivl om universitetet, Erik Ove?

    I øvrigt kan jeg glæde dig med, at jeg faktisk valgte alligevel at orientere både chefredaktør Jan Horsager, Computerworld, og journalist Kristian Hansen, ligeledes Computerworld, om dit telefonopkald.

    Det skete i en mail, afsendt den 30. kl. 12.46, altså dagen efter mødet og telefonopkaldet den 29.

    Jeg beskrev din politiforespørgsel. Om din fremturing vedr. Ph.d.’en.

    Men det indledende hovedbudskab i min mail var, at jeg endnu en gang havde researchet forgæves på noget med universitet.

    Derfor har Jan Horsager nok glemt linierne om dig. De lød således:

    “Havde Erik Ove i telefonen straks efter i går aftes. Han ville vide, hvor han skulle ringe ind hos politiet:-) Og han synes også, at det var for dårligt, at jeg ikke kunne se, at det fine diplom var beviset på, at der forelå en Ph.D. Ak, ak.” CITAT SLUT.

    Og nu venter vi blot på svaret på de spørgsmål, som Computerworld har fremsendt.

    @Tulex. Du har ret, og det er også alt det andet, der er mest fokus på fra vores side.

  65. Jan Horsager

    Det kan man så have for sin ærlighed ;-)

    Erik Ove ringede ganske rigtigt til mig forleden. Og jeg forklarede ham, at den dialog som han havde haft med Dorte Toft få timer efter vores interview sidste onsdag var ny for mig.

    Hvilket er helt i overensstemmelse med sandheden.

    For jeg har rent faktisk overset det afsnit i den mail, som Dorte Toft ganske rigtigt sendte sidste torsdag – altså dagen efter interviewet. Eller rettere sagt – jeg har ikke bidt mærke i afsnittet.

    Vi befinder os midt i researchfasen på en interessant men også kompliceret historie om IT Factory. De umiddelbart involverede journalister sidder på tre adresser og samarbejder lystigt digitalt.

    Dorte Toft og Kristian Hansen er yderligere handicappet af at have en chefredaktør med på holdet, som også er nødt til at koncentrere sig om andre ting.

    Når jeg alligevel deltager i arbejdet er det fordi jeg selv har skrevet om IT Factory i både første og anden udgave og mener at kunne tilføre arbejdet noget journalistisk værdi. Hvilket er fuldstændig den samme vurdering, der ligger til grund for Computerworlds samarbejde med Dorte Toft om dækningen af IT Factory.

    Med venlig hilsen
    Jan Horsager
    Chefredaktør, Computerworld

  66. SanderLarsen

    Indtil videre skal I vist ikke bekymre jer om hvor troværdigheden ligger, og det kan tydeligvis blive en meget langstrakt proces når alle ord skal vendes.
    Det er overraskende at der fyres så meget krudt af på stein baggers uddannelse – enten har man en phd fra en navngiven institution eller også har man det ikke.
    God jagt :-)

  67. Ib Rene

    Hvad sker der her?
    Åben dog øjnene og se hvad I skriver! I går jo efter manden tsk tsk – Virker meget subjektivt og en helt igennem uærlig debat, med en forsmåethed uden lige, desværre.

    Kunne virke som at der sider nogle tidligere ITF medarbejder herinde, som måske skulle ta’ en kiks – eller er det HELT utænkeligt.

    Gamle tal, tal, nye tal, Ph.D., valutabil og hvem er kunderne – er spørgsmålene – men er der ikke bare en som tænker videre og består ITF kun af det?
    Men måske er alle ITF’s medarbejder fuskere, småkriminelle, som får lavet sort arbejde (som de eneste i landet) osv.

    Jeg er som alle andre også nysgerig – men nysgerighed er ikke at svine alt til som man ikke selv fatter!

  68. Allan Skovmand

    Jeg er stadig nysgerrig! Dog ikke omkring en “pap-Ph.D” fra en ikke anerkendt institution. Hvordan folk polerer sit ego er jo underholdende, men egentlig ret irrelevant i sagen om ITF (lav da en blog om Stein og hans ex-hustru).

    Der er stadig mange interessante ITF spørgsmål.

  69. H. Jensen

    Når man gennem årene har hørt om de fantastiske resultater fra IT Factory, har det altid været kædet sammen med fantastiske beretninger om direktøren – Stein Bagger. “Mr. Turn Around”, som står op kl. 4 om morgenen, arbejder 70-80 timer om ugen, og samtidig har tilegnet sig en Ph.D., MBA etc. Og så selvfølgelig samtidig har overskud til familien.

    Når man bygger sådan et image op og samtidig driver en forretning som der er sået tvivl om, så bliver denne supermand også interessant at vide mere om. Hans baggrund er der nu også sået tvivl om og derfor er det også interessant at få afdækket denne del af IT Factory og deres leder.

    Hvem er denne Stein Bagger – Supermand eller?

  70. SanderLarsen

    @Ib Rene,
    Det er da rigtigt at det er spørgsmålene om hele indholdet i itfactory’s forretning der er det interessante. Men det er da i aller højeste grad interessant at Stain Bagger som en anden Anna Castberg smykker sig med lånte fjer, og når nu virksomheden og personen er så tæt forbundne og så enormt højt profilerede – er det kun helt rimeligt at der stilles kritiske spørgsmål.

  71. Palle Weismann

    H. Jensen, SanderLarsen, Tulex, Dorthe Toft osv. har helt ret.
    Der er jo tale om en indre sammenhæng i tingene, og dette firma er i et og alt sammenhængende med personen. Derfor er både person og firma interessante at undersøge, og det hele bør vendes.
    Hvad jeg ikke forstår og som øger min skepsis enormt meget er at firmaet ikke bare besvarer de fuldstændigt simple spørgsmål der stilles. Havde jeg siddet i det firma ville jeg være “all-over” sammen med mine mange (angiveligt titusinder) kunder og partnere (angiveligt hundrede). Jeg ville fremlægge tal og åbne mine bøger og i det hele taget være meget offensiv – tænk på hvad der er i spil. Sidst jeg så noget var der vist nogle “branchekendere” (hvem de så end er) der vurderede at firmaet var mere end 1.000 millioner værd. Hele JMI Invest hviler på denne forudsætning.

    At firmaet ikke har kunnet gendrive noget som helst af den kritik der er fremsat her og på CW’s blog er faktisk ret belastende – så se at komme op i omdrejninger, I må da kunne stille med en håndfuld rigtige kunder, en par rigtige partnere osv…..

  72. Dorte Toft

    Vi arbejder på at skabe et solidt, bredere og mere gennemsigtigt billede af IT Factorys forretningsmodel, der jo har givet selskabet en enestående succes. I den sammenhæng tegner vi også et portræt af nøglepersoner, men det er og bliver en biting.

    Researchen i ind- og udland tager imidlertid en del tid, så der er stadig brug for tålmodighed. Desuden har vi andre påstrængende opgaver samt faste forpligtelser, som ikke blot kan lægges til side, men der pukles for at nå det hele.

    Selve dækningen vil som tidligere nævnt finde sted hos Computerworld, først og fremmest på print (avisen udkommer hver fredag), men også på http://computerworld.dk.

    Visse ting vil blive reflekteret på denne blog og måske i andre Berlingske-sammenhænge. Engagementet udfolder sig jo stærkt her på bloggen. I dens lange levetid har intet andet indlæg modtaget så mange kommentarer, men mange skribenter er dog gengangere.

  73. Christian E K

    Kære alle på denne blog,

    Jeg har i dag brugt en times tid på nøjsomt at læse hele denne IFT vs. Dorte Toft historie.

    Hvis at hvad IFT fremlægger ikke er korrekt, er der således mig bekendt både lov og ret der skal dømme herom, og ikke baseret på fup men på tilgængelige fakta.

    Men hvad der er fup og hvad der er fakta, tror jeg ærligtalt også at alle interessenter er bedre tjent med finder sted på mere mindelig vis, og ikke dikteret af diverse blog indlæg – og ej heller nogen som helst person angreb, fordi at disse på ingen vis er nogen af parterne værdig.

    Og til sidst, Dorte du er mig bekendt en stor og meget vellidt IT ekspert, og jeg er sikker på at du godt kan vente på at denne sag en dag bliver forlagt de rette instanser