IT Factory har jo været i min kikkert i mange år. Også før Stein Bagger kom til som direktør i december 2001. Men under den oprindelige stifter, Lars Munch Johansen, var der blot alt for mange flotte ord og flotte omtaler. År efter år. Der kom ingen flotte resultater.

Det er årsagen til, at da Stein Bagger ringede til mig i 2002 for at fortælle om, hvor vellykket hans indsats var, at jeg bad ham komme igen, når han kunne dokumentere sine ord.  Og så dryssede det ind med imponerende resultater år for år. For imponerende.

Derfor har jeg længe (alt for længe) spurgt mig frem, hver gang jeg var i nærheden af et menneske med forstand på software og afsætning. Typisk som afslutning på et interview om noget helt andet. Og hver gang, der var en lysning, endte jeg alligevel med panden mod en mur af lukkethed.

Denne blog skabte de første sprækker i den ellers så effektive lukkethed hos især IT Factory, men også hos den store partner IBM, som IT Factory hele tiden henviste til for at blåstemple sig selv.

Tag et kig på dette indlæg med overskriften “Rigmanden Finn Nørbygaards papirpenge”  fra den 5. december 2007 – altså for et år siden. Tjek venligst kommentarerne. Se de spor, der lægges ud der. Om Agios United, om manglende intern viden om kunder og produkter m.v.

Måske skulle personkredsen omkring IT Factory have orienteret sig bedre på det nye medie, nettet. Kommentarerne er en store styrke ved blogs. Og kommentarer rummer ofte langt flere vitaminer, end indlægget, der udløser kommentarerne.

Skriv en kommentar   RSS feed

  1. Axel Hammerschmidt

    Stein Bagger er Fall Guy?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fall_guy

    PS. Tillykke Dorte. Jeg har lige læst Niels Lunde i Politiken – selv om han ikke kan stave :-)

  2. Bo H. Eriksen

    Der er altid god grund til at udvise ligeså meget skepsis som begejstring over hastigt voksende virksomheder. De kommende måneder vil sikkert afsløre en gennemgående mangel på transparens i IT Factory’s organisation og en forretningsmodel, der har været så uigennemskuelig, at ikke engang bestyrelse og øvrige ledelsesfigurer har evnet at forstå den. Det giver stof til eftertanke om, hvordan danske virksomheder ledes og bør ledes.

  3. Bjarke Myrthu

    Det har altid været et underligt firma. Jeg besøgte for år tilbage deres kontor i Bosten. Det var da de havde slået sig op på Lotus Notes. Var meget overrasket over at de klarede sig så længe. Glæder mig til at følge dine videre merietter. Personligt undrer det mig, hvorfor den første reaktion, når man hører at manden er forsvundet, er at tage ind til hans firma og begynde at gå papirer igennem. Hvorfor melder man ham ikke bare savnet hos Politiet i Danmark? Hvis jeg fik at vide at min direktør var forsvundet på en rejse, ville jeg da ikke som det første tage ind til firmaet og begynde at kigge papirer og regnskaber igennem….det lyder underligt i min bog.

  4. Andre jensen

    Det som undrer mig er, at Baggers kone rejste hjem omgående.

    Hvis jeg blev væk i udlandet, så tror jeg at min kone ville forsøge at lede efter mig, kontakte myndighederne, få venner derned osv. Hun ville ikke smutte hjem straks efter at jeg “var blevet væk”.

    Men konen her, hun ringende hjem hvorefter hun skyndte sig hjem!!

    Jeg tror at der kommer mange spændende detaljer i denne sag inden der falder dom om nogle år.

    Hvem sikrer sig filmrettighederne?

  5. søren

    Hemmeligt kontor?

    Det hemmelige kontor på Schæfergården var lejet fra 1. eller 11.november.
    Hvor var ‘det hemmelige kontor’ inden da ? Var dokumenterne opbevaret på hovedkontoret, i hjemmet eller mangler vi blot nøglerne til det hemmelige kontor, som gik forud ?

  6. peddirør

    …. fuldstændig enig med dig Andre, men mon ikke hun er til afhøring både tidlig og sent

  7. Dorte Toft

    @ søren. Ja – tænk, at der har været så meget fokus på det hemmelige kontor. God spin?

    Og så I øvrigt. Et hurra for “Muller”, manden der på min blog skrev, at Stein Bagger hverken havde en MBA eller en ph.d. Manden, der blev svinet til af en person, der præsenterede sig Martina Bagger, som Stein Baggers ex-kone. Hun meldte sig som garant for, at manden havde puklet og slidt med lektierne og taget MBA og ph.d.

    At ph.d.en i bedste fald er en “fristil”, belønnet med et fint diplom, har jeg jo bevist (og i værste fald blot en postordre ph.d. Jeg ved ikke hvad prisen er, men en MBA af den slags fås fra 4.000 kroner.)

    At MBA’en heller ikke holdt har Ekstra Bladet afdækket her:
    http://epn.dk/teknologi2/branchen/article1531327.ece

    Og det var så en af kommentarerne, som Stein Bagger med sin advokat som våben, havde krævet fjernet fra Bizzen.

    Desværre er jeg kommet til at slette originalen, men er du der “muller” så læg den endelig på igen.

  8. jan erik sørensen

    Der er noget som ikke stemmer mht Baggers forsvinden,kan ikke passe at konen ikke ved noget,hun må da ha stillet ? til hvorfor de skulle rejse lige inden firmaet skulle ahve en stor (ufortjent)pris…. Hun er uddannet og burde kunne tænke længere frem,at hun bare rejser hjem uden at sætte en undersøgelse igang viser jo med alt tydelighed at hun ikke mente en eftersøgning ville bringe fyren frem..

    Man må spørge sig selv mange gange i Baggers bagland,bestyrelse,reviso,medarbejder,de som udlejede det “hemlige”rum, rockeren som passede på bagger,alle de burde da have en mistanke om et elelr andet,med mindre alle havde bind for øjnene.

    Kanon godt gået af Dort Toft,var hun virkelig den eneste som var mistænkelig,eller turde de andre ikke sige hvad de tænkte…

  9. Martin von Haller Groenbaek

    Kæmpekø ved håndvasken! Der må være nogle journalister, der har travlt med at få vasket hænderne: http://suse.groenbaek.net/openlife/2008/12/02/it-factory-kmpek-ved-hndvasken/.

  10. jenni

    Hvem er hans advokat?

  11. Thomas

    Ja nu høre vi ikke meget fra STRATO… det har nemlig ikke noget med jantelov at gøre, når der svindles…

    strato

    12. marts 2008 kl. 15:21
    Jeg bryder mig ikke om negativ skeptisisme og JanteLov når der ikke er hold i det. Derfor har jeg skrevet mit indlæg.

    Jeg vælger ikke at oplyse mit navn til offentligheden da jeg af forskellige årsager gerne vil være anonym. Jeg vil dog understrege at jeg intet har med virksomheden at gøre og ej heller har økonomisk eller lignende interesse. Hvis det er vigtigt for dig, Dorte – kan du godt få mit navn i fortrolighed så du kan bekræfte mine udtalelser.

  12. Jørgebn Nielsen

    Godt gået Dorte.

    Din næste artikel må være om bestyrelsens og rådgivernes svigt. Hvordan kan 90 % af en omsætning være luft uden at nogen stiller de rigtige spørgsmål. Salg af licenser modsvares normal af et køb fra leverandøren, og leasing leje betyder jo at man tjekker sit driftsapparat.
    En bestyrelse holder også øje med hvem væsentlige kunder er.
    Forsømmelse fra dem der burde og kunne bør straffes, hvis lignende sager skal undgås.
    Andre er desværre tidligere sluppet.

  13. Mogens Petersen

    Synes det er godt gedigent journalistarbejde, som Dorte Toft har udført, og det var en fornøjelse at se hende i TV2 News igår, et medie man i øvrigt ikke har meget fornøjelse af, når der virkelig sker noget.

    Men det er også gedigent kommunikationsrådgivningsarbejde, som Erik Ove har udført for formand Jensby. Alle plaprede efter sammenligningen med Nordisk Fjer, men det var en virksomhed, som dog i lang tid havde haft et meget konkret produkt og produktion. Jensby’s JMI skriver på egen hjemmeside, at hjørnestenen i JMI’s investeringer er IT Factory (det stod der i hvert fald i går), og en formand for en bestyrelse der ikke overraskes over et resultat på ca. en tredjedel af omsætningen må enten være dum eller indblandet – det er en afkastningsgrad, som man ellers skal ind i narko-branchen for at få.

    Men Jensby fik fortalt en gribende historie om sin overraskelse, og journalisterne begyndte at spørge til hans følelser, frem for hans handlinger.

    Den sag ikke alene lugter – den stinker.

  14. Kriller

    Det der lige interesserer mig mest er at finde ud af
    1. Hvorledes haendelsen i Farum mandag morgen er relateret til sagen
    2. Hvad er det for en oplysning Asger Jensby faar Natten til Fredag som faar ham til at rejse til DK Fredag morgen
    3. AJ siger at man ved at SB har vaeret paa “systemet” paa et tidspunkt efter sin forsvinden – hvad har han foretaget sig

    Bagefter er der en del mennesker der burde gaa hjem og re-vurdere deres processer og incitamentsstrukturer.
    Det gaelder bl. andet revisorerne og de bedragne leasingselskaber (som ganske givet har udbetalt provision til deres saelgere for at “hjaelpe” med finansieringen).

    Taenk paa at ITF opfoerte en Vice President of Business Controls som en del af sit executive team — en person som man maaske burde snakke med?? selv om han tydeligvis ikke har vaeret ansat til at opstille fornuftige procedurer til at baggrundschecke ITFs samhandelspartnere.

    Det virker som om dem der har tvivlet paa SB lige saa stille er blevet lempet ud, mens tilbedere og ukritiske personer er blevet i inderkredsen. Som ofte er forklaringen ret saa banal og bygger paa menneskelige svagheder som graadighed og forfaengelighed.

    Bliv ved med at grave og soerg for at faa et forskud paa en bogkontrakt som kan blive aarets julesaellert naeste aar — jeg glaeder mig til filmatiseringen.

  15. Børge Holm

    Dorte Toft

    Det kan undre at ordentlige forretningsfolk ansætter en direktør der har ledet flere selskaber ud i konkurs. Det er suspekt at et selskab ansætter en sådan karl – men måske havde man brug for hans særlige evner til et eller andet, som han så selv har taget sin betaling for.
    Mine spareskillinger ville øjeblikkeligt blive trukket ud og tilliden til firmaets ejere/bestyrelse fordufte i takt med at de havde ansat en sådan karl. Det er et faresignal hvis bestyrelsen ikke har undersøgt Baggers baggrund/historie og dermed har ansat ham i blinde – ligesom det ville være det samme, hvis de havde kendskab til hans baggrund/historie og alligevel ansætter ham.
    I første tilfælde har de været udygtige – i andet tilfælde mangler jeg ord.
    Nåh – det skal blive sjovt at følge med i denne sæbe-operas forløb.
    Bag en god forklaring ligger den rigtige sandhed, som det skal blive interessant at lære.

  16. Jarl Cordua

    Imponerende og stor respekt til dig Dorthe Toft!
    Dit arbejde her på bloggen mv. har så sandelig cavling-potentiale.
    Og rystende at store dele af det etablerede erhvervsliv plus medier har købt IT Factorys luftkasteller.
    Erik Ove må da have en dårlig smag i munden efter at han sammen med Bagger pudsede advokaten på dig for at fjerne blogkommentarer her!
    Har Ove så ringet og sagt undskyld?

  17. Claude

    Fantastisk afdækning af dette “scam” – en håndfuld til Dorte.
    Spændende hvis andre ærgerrige journalister ville kigge nærmere på Capinordic/Brydegruppen/PARKEN Sport & Entertainment/Udskydelsen af opførslen af Capinordic Arena – det ville blive underholdning…

  18. Dorte Toft

    @ Cordua. Hvad tror du:-)

    @ Claude. Problemet er vist, at der er meget, meget langt mellem journalistbloggere. Også hulens svært at forene med “normal” journalistik – travlheden og subjektiv/objektiv-kasketter.

  19. Allan Skovmand

    Der kommer stadig gode relevante spørgsmål frem i bloggen, som jo næsten er den bruger-styret kriminalroman:

    1) Hvis din ægtefælle forsvandt sporløst i et arabisk land – ville du så vente flere dage med at anmelde det til politiet, og tage hjem hurtigt og låse døren? Eller ville du sidde knust på den lokale ambassade med røde øjne og tale med arabisk politi? Ville du melde det næste morgen, hvor han heller ikke kom til morgenmaden, eller lige vente til lørdag?

    2) Hvis du som bestyrelsesformand hørte at direktøren i dit velfungerende mia-selskab, hvor der ikke var noget at sætte finger på, var forsvundet. Ville du så tage ud og trøste hans hustru, eller ville du forgæves rode kontor igennem i 2 dage og fortsætte roderiet alligevel selvom du ikke fandt noget?

    3) Hvis du som direktør havde opfundet og kørt en leasing-karrusel i 2-3 år, hvor du havde svindlet for angiveligt en halv mia kr (!).
    - Havde du så bedt en menig medarbejder om at leje et “hemmeligt kontor” til dig?
    - Havde du da haft det kun ganske få måneder forinden med mindre du følte dig i risikozonen for at blive opdaget?
    - Havde du da rejst til Dubai med alle beviser i sirlige mapper og ladet adgangskortet ligge tilbage hos helt menige medarbejdere, eller ville du tage det i jakkesætlommen og leje lokalet i din hunds navn og betale kontant?

    4) Hvis du som bestyrelsesformand konstaterer ting som du opfatter som uregelmæssige en angiveligt søndag aften i november, og du ellers iøvrigt opfatter selskabet som godt og dueligt, vil du så starte med at sætte selskabet i betalingsstandsning og bestille en revisor/advokat-kulegravning? Eller vil du indkalde pressemøde og lukke biksen på stedet?

  20. Mikael Andersen

    Er der nogen i denne her blog, der kan fortælle mig, hvordan det kan være, at så snart blålysende fantaster fortæller om vilde planer til millioner af kroner og om overdrevne og urealistiske fremtidsperspektiver, så falder højt respekterede forretningsmænd, store respekterede firmaer og 90-95% af Danmarks journalister på røven af begejstning. Og er der videre nogen, der kan fortælle, hvorfor stort set ingen dem bare siger: “hold kæft hvor er jeg da blevet snydt – man kan næsten ikke tillade sig at være så dum, som jeg har været”.

    Ingen selverkendelse oplever man fra disse forretningsfolk og journalister. Det ville da være det mindste man kunne forlange.

    I disse tider tænker jeg ofte på de personer, som i sin tid har søgt samme stilling som SB og andre af de fantaster, der er blevet nævnt igennem de sidste måneder. Disse til stillingerne vragede personer, som formentlig besidder en meget større kompetence og integritet, må da i dag undre sig meget over de bestyrelser og lignende, som i sin tid fravalgte kompetence til fordel for ren og skær fri fantasi.

    Jeg spørger også mig selv, om det er de store firmaer i det danske erhvervsliv, der skal trække Danmark ud af krisen. Er det overhovedet muligt. Man får jo på fornemmelsen, at disse firmaer for langt de flestes vedkommende er ledet af idioter.

  21. INK

    Nu er rockerne nævnt. De næste bliver vel mafiaen?

  22. Ole

    Hej Dorte,

    Flot arbejde

    2 kommentarer herfra.

    Buisness.dk har netop skrevet at der er interesse for din blog fra Bahamas med overskriften “Gemmer Bagger sig her”. det kan jo godt være, men det er da et sammenfald at Jensby`s advokat Michael Ziegler efter forlyderne skulle være på Bahamas.

    Endvidere er det i øvrigt totalt uforståligt, at køber du f.eks en ejendom til 5 mio. og beder om at låne pengene i en bank, så sendes straks en byggesagkyndig ud for at vurdere ejendommen, og du kan ” som regel” kun få et lån hvis værdien stemmer overens med købsprisen. Laver du derimod en leasingaftale på f.eks 51 mio., er det åbenbart nok at vise aftalen i banken, og ingen beskæftiger sig med om det leasede reelt eksisterer. Hvor er lige forskellen.

  23. Jan lund

    Man må bare tag hatten af for SB. selv Olsen Banden kunne ikke havde gjort det bedre…

  24. P.M

    Asger Jensby det er en lille verden?
    Og vis han bliver anbefalt og skaffe seg en Bodyguard, så kan det være det kommer mere.
    Det kan jo være han har “Glemt” og fortelle alt han vet.

    Og han er en mand som vet mye.
    Det bliver underholdende og følge med i hvad Kurator finder!

    Men det fins nok endel der ønsker og få fingrene i de penger SB ønsket og putte i egen lomme.

  25. Jan Smith

    Der er en ting der undrer mig i forbindelse med Jensbys falske underskrifter på de store leasingkontrakter. Det er naturligt at Jensby fremhæver dette for ikke selv at blive ansvarlig. Men når man påtænker at det har foregået i årevis og i flere hundredemillionerklassen må det da have undret den erfarne Jensby at firmaet havde så store kontrakter (og det må han da have vidst !) som han ikke selv havde underskrevet!! Kender han ikke tegningsreglerne ??

  26. Henrik Søgaard

    Jensby og JMI Invest ligger som de har redt… Specielt Jensby har jeg meget svært ved at finde den mindste medlidenhed med. Det er ene og alene hans ansvar at Bagger har fået så lang snor. Men jeg tænker at hele JMI Invest er blevet blinde af kærlighed til Stein Bagger og hans fantasier.
    Jeg har egentligt altid haft respekt for det Jensby har opnået, men respekten for hans evner er forduftet ligesom pengene i IT Factory..*PUFF*.. Nu er Jensby jo nok grundliggende ligeglad med om jeg og andre respekterer hans evner..men i sidste ende er det altså mig som bankkunde der må betale prisen for disse “invest-dreamers” som ikke ejer sund skepsis og fornuft.
    God jul..Asger Jensby.

  27. MOW

    En bestyrelsesformand som snorksover…..?

    Een ting er at SB åbenbart er dybt kriminel og har fundet en svindelfidus som ikke umiddelbart blev afsløret af revisorer etc – en anden ting er at den ikke bliver opdaget før…eller var den allerede før SB forsvinder?
    Hvis den var opdaget før, forklarer det da en underlig opførsel af AJ, SB’s kone m.fl.

    Jeg kan ikke gennemskue hvordan leasingkontrakter til mange millioner kunne udgøre en vigtig del af forretningsmodellen i ITF uden at AJ som bestyrelsesformand vidste det.

    Jeg synes også det virker underligt at de salgskontrakter som “kom ind” åbenbart kom “out of nowhere” … i normale firmer hentes kontrakter hjem af sælgere som ofte får provision heraf etc. Hvis 90% af omsætningen kom fra SB som sælger og til selskaber som ingen har hørt om og ikke salgsstyrken… hvordan kunne dette undgå om ikke andet en lille interesse fra AJ?

    Til sidst;
    JMI Invest reklamerer på sin website med at de tilfører bl.a. ledelse til sine opkøbte selskaber… vi lader den stå et øjeblik!

  28. dennis

    ang de mange læsninger af historien på buisness.dk fra bahamas så er det nok fordi at jensbys advokat befinder sig der (ifølge eb.dk)

  29. Willy J.

    1.Svindlen har stået på i flere år.
    2.Kunderne eksisterer ikke.
    3.I et selskab med så mange ansatte, vil det ikke kunne undgås at blive bemærket, heller ikke af bestyrelsen.
    4.Omverdenen begynder at undre sig, men man dækker sig ind med spin og bortforklaringer.
    5.Andre end Stein Bagger har nydt godt af ”indtægterne”, Bjarne Riis har eksempelvis fået sine sponsormillioner, har man kunnet læse. Bestyrelsesformanden har fået sine honorarer og afkast af sin investering (hvor stor var den oprindeligt?), spindoktorer plejer heller ikke at være billige.
    6.Tabet tørres nu af på bankerne, ejerkredsens ”tab” er muligvis til at overse, når det sammenholdes, med hvad de har hentet hjem i perioden.
    7.Ingen af de førnævnte forstår noget som helst og er dybt overraskede. Hævder de.
    8.Den forklaring er der nok ikke mange uden for den kreds som køber.
    9.Stein Baggers egen forklaring vil sikkert være ret ubehagelig for flere aktører.
    10.Jeg tror ikke, vi nogensinde hører mere til Stein Bagger

  30. TT

    Jeg kan kun sige godt gået SB. Jensby må have sovet i timen:-)Og hvorfor rejser hans kone hjem med det samme?? glæder mig til at følge sagen.Hvor kommer dee frem til det beløb??

  31. Ulrich

    @ Claude. Er helt enig med dig – der er sikkert mange skeletter i hele cirkusset omkring Capinordic og deres adm. dir. Specielt burde man kigge på Renewagy (tidl. ITH Industri); et gammelt selskab indenfor byggebranchen og med en stor pengekasse overtages mere eller mindre fjendtligt af Capinordic og omdannes til energiselskab gennem købet af DKA Renewable Energy og en aktiepost på 19,4% i Reinecke+Phol Sun Energy AG (sjovt nok er sælger Capinordics adm dir). Købsprisen er svimlende 317 mio kr for førstnævnte selskab og knap 90 mio kr for sidstnævnte. Hvilke aktiver der egentlig blev købt og specielt det forhold at sælger var den adm. direktør for Capinordic kunne være meget interessant at få belyst nærmere.

  32. Martina A.

    Det er ikke Bahamas, men Barbados, hvor advokaten befinder sig:
    …En noget rystet Asger Jensby kontaktede derefter sin advokat Michael Ziegler, som er på ferie på Barbados…

  33. Andreas Jørgensen

    Ak ak, man ved knapt om man skal le eller græde. Det er menneskeligt at snyde, men hvad skal man tænke om én der udtaler sig således imens:

    “- Vi indgik en aftale med vores kreditorer ved årsskiftet, så vi er færdige med at betale gælden indenfor en overskuelig fremtid. Vi vil betale enhver sit, før vi begynder at slå ud med armene. Det er meget vigtigt for mig, at man er ordholdende overfor samarbejdspartnere og kreditorer, siger Stein Bagger.

    - Selvfølgelig har jeg gjort mig nogle tanker om, hvad jeg godt kunne tænke mig at gøre ved IT Factory. Jeg er ikke tom for idéer, men nu skal fase ét lige overstås først. Der skal også være lidt substans i det, før jeg gider at sige noget. Ellers er det bare luftkasteller, og det lader jeg andre om.”

    Stein Bagger i COMPUTERWORLD d. 16. april 2002 kl. 14.10

  34. dennis

    whot ever

  35. Jan

    Svindelsummen kan nu nå op på 1 mia. kr. oplyses her til aften. Danske Bank har meldt ud tidligere i dag at tabsrisikoen for dem er ca. 350 mio. kr. Men måske er nogle aktiver til stede hos kunder! Eller forsikring vil dække en del af tabet!! Forsikring mod kriminalitet!!! Det var måske bedere at de kun meddelte omkrng den samlede risiko og ikke andet. KPMG er revisor for Danske Bank også – og dermed Danske Leasing. Og for IT-Factory. Måske har de en forsikring som Danske Bank kan gøre brug af. En krydsforsikring! Det blev ikke oplyst i meddelsen fra i eftermiddag. Budskabet er også at det er tilladt bankmedarbejdere, revisorer, advokater o.a. rådgivere at følge aktivt med i relevante og seriøse blogs. Hvor et lys måske lige pludselig tændes.

  36. Jesper

    Først, fantastisk indsats Dorte, keep it up!

    Det er flere ting, der slet ikke passer sammen i den her sag, som det er blevet fortalt indtil videre.

    Jeg ved fra yderst trælse professionelle erfaringer, at når svindel afsløres internt i firmaer, ved man ofte slet ikke, hvem der har gjort hvad og i de fleste tilfælde vil svindlerne forsøge at trække dig rundt i manegen ved næsen – i et håbløst forsøg på at dirigere efterforkningen i forkerte retninger eller over på forkerte personer.

    Det tager dage og uger at få hoved og hale sat på rigtigt, ja ofte er det slet ikke muligt.

    Når jeg så hører Jensby sige, at de går alt igennem og så falder over en hotel-lejeaftale i andet forsøg, hvori der viser sig at være spængfarlige fakturaer og papirer, der direkte viser:
    - hvem der er skyldig
    - hvad den skyldige har lavet
    - hvordan det hele er sket
    Så tænker jeg tilbage og mærker igen lugten fra noget råddent snige sig på. Det virker utroligt konstrueret. Måske er det ikke, vi ved jo ikke alt endnu – men det er min umiddelbare fornemmelse (som har haft ret en del gange i svindel sager).

    Dubai tur med venner (hvem?) og kone. Bagger bliver væk og konen tager hjem. Dem der har været i Dubai ved, hvor lille et sted det egentlig er – hvis man tæller ørkenen fra især. Det er heller ikke et sted, hvor man vil efterlade ens ægtemand, endsige en ven eller blot rejsefælle.

    For mig at se gemmer han sig, enten fordi han frygter for sit liv eller fordi han vil prøve at slippe for straf. I den sammenhæng forstår jeg slet slet ikke politiets reaktion – normalt vil man sørge for at vide med 100% sikkerhed, hvor en hovedmistænkt befinder sig og samtidig forsøge at få enten et samarbejde omkring efterforskningen i hus eller i det mindste tale med manden.

    Måske er han blot ikke hovedmistænkt eller også vurderer politiet, at han ikke kan obstruere efterforskningen evt. via fjernelse af beviser og midler fra bank-konti osv.

    In any case, nu hvor overfald og rockere er inde over, bliver det blot endnu mere bizert og selvfølgelig underholdende.
    Groteskt, i og med masser af mennesker mister jobs, penge og godt humør i dette fald.

  37. x

    Jesper,

    Ja det er betryggende at vide at 2 ud af tre bestyrelsesmedlemmer (to der forøvrigt er gamle bon kammerater fra IBM) kan vade rundt i bevismateriale i 48 timer og så udpege den der ikke er til stede som den store stygge ulv

  38. Lars Børgesen

    Hvor svært kan det være? SB er jo ikke “forsvundet” af egen fri vilje! Det turde være klart at han ikke frivilligt bliver væk fra kåringen som årets vækstvirksomhed og samtidig efterlader en masse bevismateriale lige til højre-benet. Mon ikke hans medsammensvorne har villet sikre sig, at han ikke pludselig “ville opsige samarbejdet” og score hele kassen selv?

  39. Elsebeth B.

    Jeg synes også, det er kanon godt gået, Dorte. Den her sag minder i den grad om Stieg Larsson og Wennerström-affæren, så det er på grænsen til det komiske… Så må vi godt kalde dig Dorte Blomkvist…? :)

    Det er altid nemt at være bagklog og pege fingre ad, hvad alle andre burde have opdaget. Men hvis det er korrekt, at SB er psykopat (og det tyder det ret kraftigt på), så har vi altså at gøre med et menneske, som kan være så charmerende, overbevisende og (skjult) manipulerende, at man tror det er løgn. Det er ikke nemt at gennemskue den slags – ikke en gang for eksperter. Og de kan være ekstremt ubehagelige at komme i klammeri med – hvilket Dorte sikkert kan tale med om. Det er en del af forklaringen på, at de nærmeste ikke har opdaget noget. Jeg er overbevist om, at det virkelig kommer som et lyn fra en klar himmel for dem.

  40. Kai Jørgensen

    Ja Ja Vi skal tro, at alle, der havde med ITF of SB at gøre var nogle godtroende fantaster?

    Vi er chokerede!!! Vi er blevet fuppet!!!

    Nej – sandheden er nok, at man med vilje lukkede øjnene for alle advarselssignaler.

    Muligvis pga af mere eller mindre udtalte trusler.

    Det var jo de midler, man brugte i Nordisk Fjer for at få alle kritiske røster til at tie.

    Godt vi har dig Dorte.

    Klø på med den næste fantasiforretning – jeg tror der er mange at tage fat på!!

  41. Dea

    Vdr dette citat:

    “Er der nogen i denne her blog, der kan fortælle mig, hvordan det kan være, at så snart blålysende fantaster fortæller om vilde planer til millioner af kroner og om overdrevne og urealistiske fremtidsperspektiver, så falder højt respekterede forretningsmænd, store respekterede firmaer og 90-95% af Danmarks journalister på røven af begejstning. Og er der videre nogen, der kan fortælle, hvorfor stort set ingen dem bare siger: “hold kæft hvor er jeg da blevet snydt – man kan næsten ikke tillade sig at være så dum, som jeg har været”.”

    Jep, det hedder vist nok grådighed… Så snart det lugter af noget ufatteligt, som mange milliarder der ville kunne gøre hvem som helst til en af dem der spiller med de helst store muskler, glemmer folk deres skepsis og sunde fornuft – det er åbenbart meget smittende.. især hvis man arbejder i forretningsvedene – man er der vel for at tjene penge og blive høj af at håndtere dem?. penge og mange af dem er så pokkers forførende. Jeg kan huske at jeg har mødt indtil flere ambitiøse forretningsspirer der har talt rosende og imponeret om folk som Riskær, Thorsen mm.. der ender i spjældet pga af deres egen grådighed og (indimellem) dumhed. spøjst.. og hver gang er de blevet overasket over – ikke at de bondefanger og svindler, men at de bliver afsløret..

    Men sådan er det vel i alle mulige sammenhænge – vores illusioner bliver hængt til tørre en gang imellem..
    Kors, det er en virkelig bizar og lattervelig historie det her.. håber dog ikke at konen og barnet bliver hængt til tørre også.. :s

  42. MN

    Super interessant blog med rigtig mange gode og velfunderede indlæg.

    Jeg under mig dog over, at ingen journalister, medier eller blog-debattører forholder sig mere kritisk til, hvor SB faktisk befinder sig og de myndigheder, som med meget stor sandsynlighed ved det eller har mulighed for at undersøge det. Med mit kendskab til overvågning og efterretning burde det være forholdsvis let for politi, bagmandspoliti eller PET at få adgang til videoovervågning på hotellet i Dubai, lufthavnen i Abu Dhabi eller en af de kun 3 lufthavne, hvor der afgik fly til den pågældende eftermiddag. Da hans forbrydelse formentlig ikke direkte involverer offentlige interesser disse steder bør informationer være forholdsvist let tilgængeligt. Hvis bagmandspolitiet har haft SB i kiggerten gennem længere tid kan hans telefon tilmed være aflyttet og stedet i Dubai, hvor hans telefonkonference fandt sted burde kunne findes og gennemsøges for digitale spor såsom telefonnumre, ip-adresser, overvågning osv.

    Glæder mig til at høre nogle forholde sig til dette eller bringe spørgsmålene videre til de, som med stor sandsynlighed ved mere end offentligheden på nuværende tidspunkt har kendskab til.

  43. INK

    Han er altså ikke sigtet endnu.

  44. JS

    Tanken ledes hen mod en omvendt udgave af “The Firm”, eller……….er den omvendt?

  45. Thomas Q

    Jeg undres til stadighed over hvordan en direktør alene kan stå for omkring 90 % af omsætning. Jeg ville nødig være salgschef i det firma og skulle føle jeg er min løn værd.. Eller har jeg misfortået det Jensby sagde på pressemødet igår ?

  46. P.M

    Det er med stor interesse jeg kan lese i BT, at Erik Ove udtaler:
    – Vi har ikke givet alt til politiet, som vi fandt i rummet. Det, vi ikke har givet, er ting af privat karakter som bilag til støvsugerposer – men politiet kan jo bare ringe og sige, hvad de vil, tilføjer han.

    Nå føler jeg meg trygg på IT Factor’s Bestyrelse og medarbeidere ikke kjente til SB sitt nr.

    Med deres holdning kan det godt være de har fortjent og blive tatt røven på.

    Sover de godt om natten?

  47. Jesper

    @MN – lidt det, jeg var på vej henimod. Enten må de vide det eller også mener de ikke, der er vigtigt.
    Alternativt kan det være en ruse for at finde ud af det.

    Dog er han, som INK skriver, ikke sigtet pt.

  48. Jesper

    @P.M
    Helt enig. Godt nok nogle underlige udtalelser Erik Ove kommer med. Dagens anden store nyhed fra ham var, at det sikkert drejede sig om mindst 1 mia kr. Det er et eller andet sted dybt useriøst, at man som presse-chef udtaler sig på de her måder. Han virker jo nærmest trodsig og bortforklarende.

  49. INK

    Jeg kan forsikre, at de ansatte ikke sover godt om natten. De har lige mistet deres arbejde.

  50. P.M

    Jeg er ikke ute etter de ansatte, men deres ledere.
    SB, må være en kold type vis han kan ha planlagt dette innen han startet i ITF.

    Han har nok bare sett en mulighet etter han kom inn, og så nappet han den.
    Så har det kommet andre med under vej’s.

    Og han har med bestyrelsens velsignelse, fått lov til og sitte med.
    Så kommer også mulighetene.

    Så må vi bare håpe de skåner hans kone og datter.
    Men at han valgte penger frem for sin datter, så må han ha vært under press.

    Men, fra hvem?

  51. Jesper

    Det er dybt tragisk at en sag som ITF kan opstå, men synes personligt at det er en smule “komisk” at se hvordan virksomheder ændrer karakter.
    Gå fra stolt at vise at de har relationer til specifikke virksomheder (ITF) til at blive totalt lukkede, og prøve at gemme sig i enhver sammenhæng sidenhen.

    Nægter at tro på at SB er ene om dette, er det må være nogen som har vidst besked (udover Dorthe).

    Godt arbejde Dorthe, nyder hver eneste blog post du kommer med, dog må jeg indrømme du så en smule træt ud på TV2, men det har du jo selv omtalt.

  52. INK

    Jeg er overbevist om, at denne sag er yderst kompliceret og med et hav af tråde. Derfor også MIN udelte beundring for Dorthes ihærdighed og mod.
    Hvis bevisbyrde(r) skal holde i retten, skal de kunne dokumenteres, og der må forventes en lang sagsbehandlingstid hos undersøgerne.
    Svindelmetoden er nem at gennemskue, nu, der er gået hul på bylden, men det er for nemt at kaste sig over bare én person.

  53. P.M

    @INK
    SB, er entrepenøren.
    Bestyrelsen, vel Arkitekten?

    SB, Fikk med seg pengene.
    Så kan det vel bare være papirer tilbake til resten.Altså papirer av privat karakter som bilag til støvsugerposer!!!!!!!

  54. steen hansen

    jeg er hundrede sikker på at det er et totalt komplot de må ha vidst hvad der har forgået ellers er de kodyl rådden i bolden med så hurtigt en omsætning er total urealististk de har vidst mere ind som så

  55. INK

    Vi får se. Jeg tror ikke, trådene er så simple at udrede.

  56. D

    Det er endnu almindeligt at IT-virksomhederne geares økonomisk på den måde gennem div. ref. til samarbejder og partnere. Sådan var det også for et par år siden, hvis man kunne sige mobiltelefon. Og før det web.

    Det faglige arbejde er sikkert ikke noget at klappe af. Normalt når man laver design er det væsentligt at få dokumentation for væsentlige svagheder – så man kan styre fri af dem – men dokumentatioen bliver ofte brugt som salgsmateriale overfor interessenterne.

    Så der mangler professionalisme omkring nogle andre udviklingsmål herhjemme end at tjene penge eller økonomi. Det kan man også se på fordelingen i virksomhedernes deltagelse i det IT-politiske, f.eks. standardiseringsorganisationer m.v.

    Det er sikkert også en del af svaret på, hvorfor det er svært at få øje på danske (eller særligt mange europæiske) sw-virksomheder med markedsandele på de størrere markeder. De fleste er “bare” producenter eller ordreproducerende – uden noget egentlig udvikling. R&D er naturligvis meget dyrt og kører måske over 2-5 år før markedet åbner.

    Sådan en mangel på samarbejde omkring udvikling og strategisk it kan man også se i f.eks. EPJ – hvor man ville gøre det selv – eller der gik lokalpolitik til ordreproducerende virksomheder midt i en national strategi. blah blah

    Hvis ITF var interesseret i strategi og andre udviklingsmål end økonomi, så må de jo har samarbejdet med nogle om udviklingsmålene, f.eks. den den type infrastruktur de ville udvikle. F.eks. i et internationalt standardiseringsorgan – få indflydelse osv. Alt det som betyder noget – når du arbejder langsigtet i ledelsen med udvikling mod en evt. fremtidig markedsåbning – og må se udover ordreproducerende halløjsa ifb. driften.

  57. niels henrik hojbjerg

    Stein Bagger har mødt sin kone på et fitnesscenter.
    Stein Bagger har mødt sin ven – Veggerby – på et fitnesscenter.
    Stein Bagger har mødt sin bodyguard – Brian Sandberg – på et fitnesscenter.

    se disse links:
    http://www.berlingske.dk/article/20081202/danmark/712020107/&template=print
    http://ekstrabladet.dk/112/article1092553.ece
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/12/02/211948.htm

    jeg går ikke på fitnesscenter, men det virker alligevel mystisk. gud ved hvor mange han har mødt der og måske skulle jeg begynde at komme der.

    vh NH

  58. Per C. Højland

    Hej Dorte Toft.

    Har desværre ikke helt fuldt dine indlæg vedr. IT-Factory, – men har ellers, næsten altid, læst dig i Berlingeren, – og hvor har det været dejligt, at en ekspert som dig, har kunnet få mig, en gammel edb-uvidende person, til at læse dine indlæg.
    Når du har formået mig til at læse artikler om edb, nettet etc., så beviser det bare hvor vidende, knalddygtig og pædagogisk informativ du er.
    Tak for det.
    Mange hilsener
    Per C. Højland

  59. thomas

    Hej Dorte,
    SB startede sin karriere som turist guide ved spies, og havde efter hans eget udsagn en kort tid ved stålvalseværket som svejser. Så det har været en imponerende rejse til toppen.

    Jeg har været med i cirka 5 år med SB, og jeg undrer mig såre over den tilsyneladende uvidenhed, som de implicerede i dag bedyrer. Efter kort tid i selskab med SB må ALLE opdage, at han ikke kan lade være med ALTID at overdrive, oversælge etc… Så griskhed har gjort hans best. formand, COO, CTO, presseofficerer m.m.m. meget nemme at forføre. Længere er den ikke.

  60. Thomas

    Facinerende at folk med psykopatiske tendenser kan komme så langt som dette – bare de får sikret sig en chefstilling. Siger noget om at for mange i dette land ikke har nosser til at sige fra når de ser noget der tydeligvis ikke er hæderligt.

  61. ThomasN

    Er der nogen der kan forklare mig:

    a) Hvordan kan omsætningen være pumpet op i 2006/2007, uden at leasingselskaberne i løbet af 2008 aner uråd? – For der skal vel betales månedligt til disse (måske er dette blevet gjort, men hvordan giver svindelen så overskud?!)

    b) Hvor er ITF salgsafdeling i denne sag? Det er vel ganske utænkeligt at SB er eneste person i virksomheden der har haft (fysisk) kontakt med virksomhedens “kunder”?

    c) Skrider man som bestyrelse ikke ind, hvis direktøren selv er alene ansvarlig for 90% af virksomhedens omsætning? Var SB blevet ramt af en bus (og havde omsætningen været ægte), ville ITF jo også have været i en katastrofal situation?!

    d) Hvordan kan AJ for få måneder siden melde ud, at ITF snart vil være en af landets største skatteydere? Vil man i den situation som formand for bestyrelsen ikke iværksætte undersøgelser af hvordan virksomheden struktureres på en måde som skattebyrden bliver mindre? (på legal vis, naturligvis)

    /Thomas

  62. Anders Lassen

    Og her er et andet stort spørgsmål, som en revisor må kunne besvare:

    I ITF’s regnskab for 2007 står der under “Leasingforpligtelser: 0 kroner”. Men hvis man er Danske Leasing eller Nordea så må man vel vide, at man har store leasing-aftaler med ITF? Så hvordan kan det så være, at der ikke ringer 27 alarmklokker hos de store leasingselskaber, når de kan se i regnskaberne, at ITF slet ikke HAR nogle leasingforpligtelser?

    Og sig ikke, at de ikke tjekker regnskaberne før de laver en kontrakt med et selskab, vel…?

  63. jørn

    hvor ville man tage hen?? Moskva… 13 milioner mennesker, en by med masser af penge, og sidst men ikke mindst 99% af befolkningen er hvide…
    En sød kone bagger har – en rigtig familiehustro som “straks” melder ham forsvundet. Jo hun bekymrer sig virkelig for ham, og et barn på 8 år er jo nemt at snyde. P.S: er det ikke noget med at rockerne har forbindelse til Moskva??

  64. Bent Meier Sørensen

    Kære Dorte Toft

    Meget stærk journalistik. Du bør indstilles til en hæderspris, gerne på 1 million, dvs een promille af svindlen. Jeg foreslår Ernst og Young som sponsorer.

    VH Bent Meier Sørensen

  65. hans j.pedersen

    Alle taler om Stein Bagger og hans svindel.Desuden bliver formanden Asger Jensby klandret for pasivitet,OK.
    90% af omsætningen var luft ifølge pressen.
    Hvad lavede de mange ansatte???
    De kan umuligt være uvidende om at man ikke solgte noget som helst-eller hvad????
    Jeg syntes at man godt kan sætte det kritiske øje på de ledende medarbejdere i IT-Factory og spørge-VAR I VIDENDE OM DENNE OMFATTENDE SVINDEL?
    Een mand kan umuligt køre rundt med en organisation med 120-130 medarbejdere som det passer ham uden der er nogen som opdager uregelmæssighederne.
    Jeg syntes at jeg mangler svar på de ansattes rolle i hele denne farce.

  66. jørn

    svar på hans j.pedersen
    de medarbejder som måske var klar over forholdene lad os sige 3-4 stykker er bange for deres helbred – tror rockerne er dybt involveret i denne sag – og måske peger det sågar mod rockernes forbindelser til moskva

  67. Jan

    Er den virklige bankverden sådan at bare regnskabet viser overskud, positiv egenkapital og ren påtegning fra revisorerne – så er det et tag selv bord? Hvordan er forretningsgangen i bankerne når det kan lade sig gøre at sikre sig lån med falske underskrifter? Hvem lader sig bedrage i så stor stil? Hvem er den grådige i denne sag?

  68. P.M

    Kan det være den nye rikmands pyramide formen?

    “Bestyrelsen” har ideen.

    De trenger en til og udføre den.
    Og når man titter på SB sin fortid, så er det vel ikke så mye han har og tape!

    Og han sitter med ett godt kontakt nett, som han har mødt i Fitness.dk.

    Sb er også villig til og ta straffen for en bunke penger.

    Og “Bestyrelsen” kan trygt sælge sine Aktier.

    Problemet oppstår når kjøper begynner og stille spørsmål, og etterfølgende trekker seg.

    Så reiser man ut og giver han en på lampen med en lektehammer.

    Men han holder fortsatt ikke sin mund.

    Dette er bare en tanke jeg har gjort meg.
    Etter alle de sjove info som kommer!

  69. Moa

    Jeg tror at Anette Uttenthal ved mere end hun giver udtryk for. Hun er forretningskvinde og har drevet 4 Home ejendomshandel i København, og hun har vundet Gazelle-prisen for et par år siden.
    Mon SB ikke kunne leve op til konens evner for at drive virksomhed?
    Mon AU’s Gazelle-pris blev givet på falsk grundlag?
    Iøvrigt er der jo også parrets tre biler, som
    der ikke er betalt afgift for, og som kører som en svindelsag.

  70. Fab 5

    Hvornår falder Jensby?

  71. S Graven

    Asger Jensby er ikke ukendt med forretningsmodellen “hurtige penge i et luftslot” – hans karriere (efter IBM) begyndte i et sådant firma i 1988 (Adm Dir). Typisk nok hed hovedproduktet i dette firma “Matador” – og papirpenge var der mange af – undtagen dem som småinvestorerne kom til at betale efter at korthuset ramlede!

    Nogen her som kan mere om den tid?

  72. hans j.pedersen

    Til MOA.
    Du har ret-måske er ANETTE UTHENTHAL helt klar over hvad der foregår.
    Til din orientering er det rigtigt at hun fik en Gazelle-pris i 2007 for sine HOME-forretninger.
    Det som de færreste er klar over er at hun-ifølge mine informationer- umiddelbart efter denne kåring måtte lukke sine forretninger og fritstille medarbejderne.
    Kassen var tom og en lang række kreditorer mistede en større sum penge.
    Hjernen i denne lukning skulle efter sigende være STEIN BAGGER.

  73. NBC

    Hvor er Sarah Lund, naar der er brug for hende?

  74. jenni

    Willy J.
    2. december 2008 kl. 18:32
    1.Svindlen har stået på i flere år.
    2. kunderne sksisterer ikke.

    Saavidt jeg har læst, eksisterer der masser af rigtige kunder – og saa vidt jeg har læst, har indtægterne ogsaa været der og er betalt i banken – og betalt skat af til skattevæsnet.

    Der er noget, jeg ikke kan faa til at hænge sammen.

  75. P.M

    Erik Ove skal nok sette seg litt mere inn i det virkelige liv i ITF.
    http://www.bt.dk/article/20081203/nyheder/712030007/

  76. Psychopath or Ingenious Business Man? What’s the difference? « colonos

    [...] There has been suspicion all along – IT-journalist and blogger, Dorte Toft, has been pointing to inconsistencies for years in the phenomenon that has become IT Factory and [...]

  77. Krable

    Er der ikke en der vil hjælpe mig med at forstå hvordan SB kan snuppe 500 millioner, der ikke eksisterer (hvor kommer de penge fra, hvis det er en “leasingkarussel”)?

    Er det bare en “almindelig” paranaoid adm. direktør der har brug for rockere som bodyguards? Urovækkende og bizart.

    Eller er det penge-hvidvaskning for rockere der er gået i fisk – og en desperat SB der er flygtet fra dem? Det kunne overfaldet af Allan Vestergaard tyde på. SB frygter for sit liv og helbred – og stikker af. Andet giver ikke mening…. man dropper da kun sin datter med mindre man ikke har andet valg…

  78. Jesper (KP)

    @Krable
    Ingen ved endnu, om SB har snuppet de penge eller om de er tilgået andre. Dit gæt er så godt som vores.

    Men efter hvad der er fremkommet af information, er der ingen tvivl om, at der er tonset en masse penge ud til fiktive selskaber – og dermed bank-konti, vi ikke kender ejerne på – endnu.

    Eksemplet de viste var, at 51 mio var lånt fra kreditgiver til at betale et fiktivt firma for et fiktivt server-center. Det fiktive firma købte så for 20 mio software licencer o.l. hos IT Factory – de penge kan være en del af de 51 mio eller de kan være penge, der trænger til en ordentlig storvask (altså hvidvaskning).
    Det må tiden vise.

    Men under alle omstændigheder er ca. 90% af omsætningen efter sigende af denne karakter – så hvis vi antager at Erik Oves gæt på 1 mia er det samlede svindelbeløb og bruger vi eksemplet som udgangspunkt, kan op imod enten 400 eller 645 mio altså været blevet hvidvasket. (400 hvis de 1 mia er det beløb, bankerne har tabt, 645 hvis 1 mia er det IT factory har købt fiktive servere for.

    Men hvorfor skulle det stoppe ved 1 mia?

    Kreditgiveren (bankerne, leasing-selskaberne) er de store tabere, med mindre de er forsikret for de her ting.

    Det bliver mere og mere speget.

  79. Jesper (KP)

    rettelse: “645 hvis 1 mia er det IT factory har købt fiktive servere for minus de intjeninger, der har været fra ejeren af dette fiktive center.”

  80. bente

    Virkeligt imponerende arbejde af en seriøs journalist!
    Flere steder skriver (mindre seriøse) journalister at familien kommunikere via deres hjemmeside, er der nogen der har fundet den hjemmeside?
    Synes sagen er god underholdning – men indtil SB er fundet i live ville jeg vente med at køre kanonerne i stilling.
    Personligt ville jeg som ægtefælle have lugtet lunten straks manden havde anskaffet sig en tatoveret livvagt, det lugter…det stinker!

  81. Jens Hugger

    Også et stort bravo og tillykke fra mig til dig, Dorte. Det er flot, men også påfaldende, at det var dig som freelancer, der først opdagede, at der var noget helt galt i IT Factory, og ikke de store dagblades og tv-stationers erhvervsredaktioner, som nu halser efter for at indhente det, de burde have arbejdet med i et år.

    Kan det mon skyldes, at de fleste erhvervsjournalister på disse medier inderst inde drømmer om at følge samme spor som Asger Jensbys spindoktor, Erik Ove, og gøre karriere som vellønnede kommunikationsmedarbejdere i det erhvervsliv, de burde fungere som vagthund overfor? Jeg tror det, og alt for mange kritiske spørgsmål til erhvervslederne fremmer nok ikke karrieremulighederne.

    I øvrigt glæder jeg mig til at følge de næste dages afsløringer. Især ser jeg frem til, at der kommer fokus på revisionsfirmaerne og bankernes leasing-selskaber, der tilsyneladende har sovet tungt timen. Hvis man er kunde i Danske Bank må det f.eks. være lidet betryggende at vide, at banken tilsyneladende indgik store leasingaftaler med IT Factory i år, selv om bankens aftaler fra 2007 ifølge dagbladet Børsen ikke fremgik af virksomhedens årsregnskab.

    Bankens pressechef Jonas Torp – tidligere journalist på Børsen, apropos ovenstående – erkender, at banken nok burde have brugt en time mere på at gennemgå regnskabet. Ja, mon ikke.

    Desuden undrer det mig virkelig meget, at ingen af leasingselskaberne tilsyneladende sikrede sig, at der var reelle værdier bag de produkter, som de betalte store millionbeløb for. F.eks. ved at undersøge lødigheden af de firmaer, de skulle betale millionerne til.

    I øvrigt var det rørende at høre Politiken-kommentator Niels Lunde omtale leasing-selskaberne som “sagens ofre” i News i dag. Ha-ha, hvor naivt. Der er næppe nogen i bankerne, som kommer til at lide på grund af dette her.

    De vil naturligvis som altid forstå at sende regningen videre til deres privatkunder, som bliver de reelle ofre sammen med aktionærerne, der i modsætning til privatkunderne burde kende til risikoen ved aktieinvestering.

    Men også den troskyldige bestyrelsesformand Asger Jensby – og hans ynkelige lakaj, Erik Ove – tidligere journalist på bl.a. DR – , må stå over for mange kritiske spørgsmål i de kommende dage. Jeg har svært ved at tro, at Jensby er så uvidende, som han forsøger at give det udseende af. Han har trods alt været i IT-branchen i mere end 30 år, og stillingen som skandinavisk topchef for CSC, fik han næppe for sine naive blå øjnes skyld.

    Manden er en benhård forretningsmand, men formentlig har grådigheden taget overhånd og fået ham til at lukke øjnene for de alarmlamper, der må være begyndt at blinke for længe siden.

    Jensby må bl.a. have undret sig over, at han som bestyrelsesformand tilsyneladende ikke kunne få oplyst, hvilke kunder firmaet havde. Han må have undret sig over, at Stein Bagger afviste bestyrelsens ønske om at møde firmaets øvrige topledelse. Han må have undret sig over, at Stein Bagger holdt op med at distribuere firmaets månedsrapporter til bestyrelsen. (Information tirsdag)

    Alt imens kan den formodede hovedmand åbenbart rejse frit rundt i verden uden risiko for at blive tilbageholdt, fordi politiet ikke har udsendt en eftersøgning på ham, men blot betegner ham som ”en interessant person”. For de fleste andre står det vist efterhånden klart, at Stein Bagger er en hel del mere end blot ”interessant”.

  82. debil emil

    Forklar mig lige igen – så jeg forstår det.

    Hvordan kan en person som ham her:
    Henrik J.
    Chief Information Officer, IT Factory
    med et usandsynligt flot seriøst cv :
    http://it-profiler.dk/index.php?page=profile:show,id=564

    Være uvidende om hvad der foregår i virksomheden….

    Jeg er dum i hovedet og fatter INGENTING mere….

    Hvornår vælter læsset helt og vi alle falder af.

    Skal der ikke snart styr på den “klub” – eller oplys mig… for jeg forstår det ik’

  83. Irri-Tanten

    Ja det spørgsmål er jo helt rigtigt Debil Emil! Bestyrelsesformanden som har været i branschen i 30 år har ikke bemærket at omsætningen i IT-Factory var 5 gange højere per medarbejder end i andre firmaer. Det kræver selvfølgelig også at man har en lommeregner med divideringsmuligheder – og at man måske ikke har pantsat sit firma med IT-Factory som sikkerhed – og at der ikke kommer en finanskrise, hvor der bliver krævet en proff due dilligence for at verifere værdien. Det er der finanskriser, der er skyld i det meste, når det gælder dårlig økonomi. CIO i firmaet har måske haft noget ekstra ferie tilgode eller noget sådant – ellers var han måske ikke den skarpeste kniv i skuffen! Bestyrelsesformanden og hans kammerat har jo også sovet i timen. Gud hjælpe os alle om det ser ligesådan ud i alle selskaber i Danmark.

    Med AJ er der jo bare 3 muligheder: Enten snotdum, “jeg vil ikke vide noget” eller indsyltet! For moralens skyld satser jeg på det første! Altså “snot hamrende dum”!

  84. Carsten F.

    Tja angående Henrik J, så har han jo netop arbejdet med ledelsespsykologi og informatik – det har måske netop været sagens kerne.

    1995: HD informatik og økonomistyring,
    Copenhagen Business School.
    Speciale i Informatik og ledelsespsykologi.

  85. v.l.r

    Er det en tanke, at rockerne kan have truet Bagger på livet til at udføre ugerningerne? Er de 500 mio. faldet i hænderne på rockernes mafia?

  86. john kofod

    jeg har lige prøvet at kontakte det hotel Pelican Bay-hotellet på bahamas men de ville selvfølgelig ikke bekæfte at de har en dansk gæst boende men tro mig han er da der over
    Phone: (242) 373-9550 er deres telefon nr. man skal bare ringe taste 001 først

  87. john kofod

    http://www.pelicanbayhotel.com

  88. Ole

    @debil emil

    Henrik Jeberg
    http://www.linkedin.com/in/henrikjeberg

    sidder i VL 20 sammen med Anette Bagger (ANETTE UTTENTHAL)

  89. Susanne H

    Stein B kan umuligt være alene om hele dette set up. Der må være sammensvorne såvel internt i IT-F og eksternt.

    Direktører og bestyrelsesformænd ved aldrig noget om økonomi, når bordet fanger….

    Har IT-F’s økonomidirektør eller tilsvarende ingen kommentarer?

  90. debil emil

    @Ole
    Grotesk. Alt hænger sammen i et kluddermudderværk…

    Spil med her:
    http://www.vl20.dk/medlemsliste.php

    Tag to billeder (de to første billeder eksempelvis….)
    Tilføj lidt Kissemisse.
    Jalousi. Grådighed. Bedrag.

    Det er hans/hendes skyld.

    Og så er en sandsynligvis uskyldig person også draget ind i denne voksen julekalender.
    Plottet størkner snart.

  91. Jakob W

    Tak til Dorte Toft for at bore i sagen og blive ved på trods af alt.

    Derudover stiller jeg mig også yderst kritisk overfor den påstand, at konen intet skulle vide.

    Det er MEGET påfaldende, at hun vælger at rejse til Danmark dagen efter, hendes mand forsvinder sporløst i et andet land.

    Er der overhovedet nogen her der kunne finde på det samme?

  92. Sherlock

    Måske bør Bagmandspolitiet interessere sig for konen og dennes rolle. Det er ikke iorden at melde sin mand savnet efter at hun ER kommet hjem til Danmark.

  93. V. Andersen

    Er det ikke forunderligt, hvor lille verden er.

    http://www.vl20.dk/medlemsliste finder man også Søren Strøm fra Ernst og Young. I sandhed en underholdende “julekalender”.

  94. Peter

    V. Andersen

    Var ved at skrive det samme. Det er jo en lille verden…

  95. Mensa medlem??

    Jeg kan vedr. pyntede titler oplyse om at det
    Mensa-medlemskab Stein taler om, ikke er reelt. Eller sagt på en anden måde – så hverken ER eller HAR HAN VÆRET medlem af Mensa i Danmark nogensinde.

    Ikke registreret eller godkendt. Så tog han en test “for sjov” som han sagde eller udtalte så dumpede han i hvert fald.
    Kan desværre ikke finde artiklen hvor jeg har set det omtalt, og set i den aktuelle sags lys er det måske et lille sandkorn, men den her irriterede mig.

  96. hovedetpaabloggen.dk » Blog Archive » Dorte Toft på Wikipedia

    [...] hende. Og så donerede jeg pengene til Wikipedia – det er jeg sikker på, at Dorte synes, er ok – samarbejde via internettet er jo lige hendes kop te [...]

  97. Kaj Holm

    Allan Skovmand

    Du har fat i noget der.

  98. Mikael Andersen

    @Thomas

    Du har fat i noget rigtigt der. Jeg tror også, at lige netop sådan et svindernummer her, kun kan udføres, når man er omgivet af grådige personer, og har det ikke været tydeligt før, så må det da være det nu. At netop JMI er sammensat af grådige typer med især AJ i spidsen.

    Og endnu mere tydeligt blev det da torsdag aften i TV, hvor Jensby blev interviewet af Jersild. Her var Jensby ikke meget for at skulle betale de penge tilbage, som JMI jo uretmæssigt er kommet til via SB’s svindlerier. Men man må da håbe – bare for retfærdighedens skyld – at Asger Jensby bliver forelagt op til flere erstatningskrav for sin gennemført svigtende indsats som bestyrelsesformand i IT “Fantasy”.

    Et eller andet sted i det her, er Asger Jensby sgu’ værre en Stein Bagger. AJ skovler gerne uretmæssige penge ind til sig selv, men står blot bagefter og prøver at spille helt uskyldig. Det er så gennemført vattet, og i min verden er AJ den mest utroværdige person i dansk erhvervsliv lige nu.

  99. hans j.pedersen

    ASGER JENSBY bliver mere og mere ynkelig.
    Hans bortforklaringer er så dumme så man forbarmes.
    At det nu kommer frem at der stort set IKKE er afholdt bestyrelsesmøder er skræmmende.
    Hvad har den mand egentlig lavet???
    Aktionærene i bankerne må føle sig lidt dumme-især hvis hans selskaber får lov til yderligere kredit.
    Hvad med de enorme udbytter som der er udbetalt-de bør efter min mening tilbage i kassen så disse penge kan forbedre boets stilling?
    ASGER JENSBY må forstå at hans cirkus er forbi.

  100. Mikael Andersen

    På en eller anden måde har jeg en ide om, at det måske endda er Asger Jensby, der reelt set står bag det hele. Hvorfor er alt han siger, så lammende dumt og helt ude i skoven. Hvis han er så dum og naiv, som han giver udtryk for, hvordan har han så tidligere kunnet bestride de poster, han har haft.

    Reelt set kunne det jo godt være AJ, der står bag det hele og så har “hyret” Bagger til den beskidte del. Det er vel kun “rimeligt”, at Bagger så også får den største bid af kagen, men AJ har jo dog fået 120 mill. ifølge ham selv + nu 20 mill til et hus. Plus ikke mindst friheden til selv at bestemme, hvor i verden han vil være.

  101. Moa

    De berømte armbånd, La Chance, som bæres af bla. grevinde Alexandra og hendes mand samt af Remee og hans X-factor-sangere…er et påfund i familie med Stein Bagger. Det er nemlig SB’s ekskone Martina Bagger som har designet de simple armbånd som koster fra 2200,- kr.
    De Bagger-folk kan da noget, det må man gi’ dem. Tænk at et så simpelt armbånd kan sælges, bare fordi det er dyrt og ekspedienten lover held og lykke.

  102. Moa

    LUFT

  103. Moa

    Nå, nu er han anholdt i Californien – spændende..

  104. IT-Factorys konkurs er trods tragedien en blogging succeshistorie | Om Blogs

    [...] Dorte Toft har stillet kritiske spørgsmål omkring IT-Factorys succes og Stein Baggers baggrund i flere år og hun spillede en stor rolle i afsløringen af rodet i IT-Factory. Sjældent er en blogger blevet [...]

  105. » DANSKT FJÁRMÁLAHNEYKSLI - HVAR ER BAGGER GNEISTAR

    [...] at kigge nærmere på IT Factorys imponerende resultater. Dorte Toft har i lang tid sat kritisk fokus på IT [...]

  106. Rene Pedersen

    See :

    http://www.linkedin.com/pub/9/17b/b18

    &

    http://www.linkedin.com/in/mikaelljungman

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes



Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites