Jeg er meget spændt på dokumentaren “Stein Baggers Bedrag”, som DR1 viser på søndag kl. 20. Det skyldes især, at DR har talt med udviklingschefen Keld Lillegaard. Ham har vi ikke hørt så meget til endnu, omend Lederne i januar havde en længere artikel med ham.
Måske er det min baggrund som programmør for cirka 1000 år siden, der gør, at softwaresiden fascinerede mig. Jeg blev simpelthen nødt til at gå til bunds i, hvad der var fup og hvad der var fakta om produkter, softwareaftaler og udviklingsafdelinger, da jeg skrev “min” bog om sagen, mens andre forfattere valgte andre fokusområder.
Frustreret udvikler
Jeg brugte op mod syv timer sammen med udviklingsdirektøren Carsten Sjørup og inddrog en ekstern ekspert. Sidenhen har jeg pr. mail haft kontakt adskillige gange med en af udviklerne i Keld Lillegaards afdeling, Agge Kempff-Andersen.
Agge Kempff-Andersen mailede mig indledningsvis i slutningen af marts i frustration over en artikel i Ingeniørens Version2. Her blev jeg interviewet netop om fup og fakta, hvad angår IT Factorys software, og artiklen sluttede således:
Til gengæld er det stadig lidt et mysterium for hende, at ingen af it-folkene sagde fra over for Stein Baggers overdrivelser udadtil.
»Men de har jo været forgyldt i hoved og røv. Og så har de haft tiltro til historien om, at der var store indtægter via IBM, og at de skulle være meget tys-tys omkring det.«
Agge Kemff-Andersen, der har en mellemlang it-uddannelse, var irriteret over påstanden om, at de blev forgyldt. Han oplyste over for mig, at han fik 40.000 kroner om måneden, hvilket kun var lidt over fagforeningsgennemsnittet på det arbejdsområde.
Den gennemsnitsløn på 96.000 pr. måned, som ikke-direktionsmedlemmer fik ifølge pressens udregninger, var skudt langt over mål, skrev han. Agge Kemff-Andersen ønskede imidlertid ikke at stå frem med navn og konkret løn, men han gjorde mig meget klogere på udviklernes holdning og situationen hos IT Factory.
Siden har han stået frem over for Computerworld, hvorfor jeg nu tillader mig at nævne hans navn.
Normale frynsegoder
Agge Kemff-Andersen oplyste over for mig, at han ikke havde scoret ekstraordinære frynsegoder. Han fik 10 pct. i pension, plus fri telefon og internet, og det er ikke usædvanligt i et it-job.
Ekstra årsløn?
Sidste gang han og jeg mailede sammen, skrev jeg, at ifølge økonomidirektør Jeanette Lorenzen var alle ansatte lovet en ekstra årsløn, hvis der som planlagt blev solgt en luns af IT Factory (Lorenzen selv ville dog få 10 millioner kroner, og andre direktionsmedlemmer, hvad de måtte have forhandlet sig frem til).
Lorenzens udtalelse faldt i bogen, skrevet af Stein Baggers daværende medierådgiver Erik Ove samt Stig Andersen, men Agge Kemff-Andersen oplyser over for mig, at løftet om en ekstra årsløn har han ikke hørt noget om.
Og sådan er der stadig så meget, der stritter til alle sider i den sag og som trænger til yderligere belysning, og a pro pos løn, hvad med dette: Når den udvikler, jeg havde kontakt med fik 40.000 kr., men ikke-direktionsmedlemmer havde en gennemsnitsløn på knap 100.000 om måneden, hvem er det så, der er blevet forgyldte, og hvorfor?
Desværre kunne den helt rigtige af insiderne, Stein Baggers personlige ven personaledirektøren Kim Meier, ikke gøre firmaets tidligere spindoktor klogere på den reelle gennemsnitsløn. Det fremgår også af bogen.
Det bliver interessant at se, hvilke løse tråde DR får has på i sin udsendelse, hvor også økonomidirektøren Jeanette Lorenzen udtaler sig. DR har tidligere budt på en del afsløringer i programmer 21 Søndag, hvilket jeg bloggede om her.

18. maj 2009 kl. 08:48
Dorte, jeg tror du kommer til at vente meget længe på svar på dine spørgsmål.
Det som undrede mig mest i DR1 udsendelsen var, at IT Factory vel overhovedet ikke havde nogle produkter – hvad lavede udviklerne egentligt ?
For mig ser det ud til, at hele virksomheden var en stor luftboble – uden noget som helst; og hvad lavede de ansatte reelt ?
Selv økonomidirektøren og hendes afdeling kunne vel ikke få hele dagen til at gå med ingenting – blot det at lave løn til alle ansatte kan vel ikke udfylde en 8 timers arbejdsdag, end ikke i de gamle dage, hvor man selv skulle udfylde beregningerne i lønskemaerne, ville skabe arbejde nok til 8 timer i 3 dage om måneden for een medarbejder.
18. maj 2009 kl. 10:10
@Christian A.
Jeg har nok den bedste forudsætning for, at besvare netop dette spørgsmål – og jeg forstår til dels din skepsis.
Men der blev udviklet produkter i både den danske og i de 2 indiske afdelinger, herom skal der ikke herskes tvivl.
Boris Frederiksen, kurator for boet, har bekræftet dette og et andet mere håndgribeligt bevis er vel at, både de “gamle” Lotus Notes produkter og det helt nye PaaS produkt er blevet købt af en tysk software virksomhed. Det i sig selv er vel et bevis på, at der trods alt blev lavet reelt arbejde i IT Factory!
Desuden havde salgsafdelingen fået omkring 100-150 virksomheder, på den afsluttende beta test. Jeg kan dog kun huske et par få navne på de som deltog, men dem i salg kan formentlig huske flere.
Men pressen og andre, har ikke været særlige ivrige om at fortælle de positive elementer om IT Factory.
Jeg havde i mit over 3 timer lange interview med DR, fortalt og forklarede om hvad der blev lavet i udviklingsafdeling, men er desværre blevet fravalgt – hvilket egentlig var mit væsentligste formål med dette interview. Alt om bedraget i sig selv er for mig mindre væsentlig, da det er beskrevet op og ned alle andre steder.
Ikke alt i IT Factory bestod af varm luft!
18. maj 2009 kl. 11:50
@Keld Lillegaard. Tak fordi du tager til orde her på bloggen. Og ja, DR havde et andet fokus, men det er jo også en hundesvær opgave på blot en time at fortælle hr. og fru Danmark, hvad der er en ret så kompliceret historie, som kører over mange år. Det er nok forklaringen på, at softwaresiden underbelyses. Det er nichestof.
Hvad angår pressen, som du klandrer for ikke at have været særlig ivrig for at fortælle de positive historier om IT Factory, så kan du jo ikke klage over manglende positiv dækning i de foregående år:-)
Og jo @Christian A. Som IT Factorys tidligere udviklingschef, Keld Lillegaard skriver, så var der produkter. Problemet var “bare”, at den første bølge af de moderne produkter ikke kom ud over rampen (de netbaserede, som de indiske selskaber havde ansvaret for). Løsningerne brød sammen, når belastningen var for stor, så de blev aldrig udbudt til salg (i modsætning til, hvad Stein Bagger hævdede), men der blev i Indien arbejdet på at komme videre.
De netbaserede løsninger byggede på en slags modernisering af de gamle produkter, som IT Factory udviklede i slutningen af 90′erne. ITF-partneren EDB Gruppen har (eller har den stadig???) et af dem på salgslisten, men under eget navn, da det er tilpasset EDB Gruppens egenudviklede økonomisystem.
På fremtidsproduktet PaaS (Platform as a Service) arbejdede en 7-10 danskere (tallet skifter afhængig af, hvem der udtaler sig). Der var desuden lagt en særlig stump til løsning hos et firma i USA.
Det produkt, der efter planen skulle være lanceret i januar 2009, var dog en første version, der langt fra rummede alt det, som IT Factory hævdede.
Overdrevne tal
Hvad angår de 100-150 virksomheder, som ifølge Lillegaard var med på testningen af PaaS…
Udadtil fortalte IT Factory om, at 160 partnere/virksomheder begejstret var i gang med den afsluttende test af produktet. Den påstand viderebringes også uantastet i en af de mange Bagger-bøger.
Udviklingsdirektøren Carsten Sjørup beretter dog i bogen “Bedrag”, som jeg er medforfatter af, at kun omkring 40 af de 160 virksomheder, havde gjort andet end at sætte deres underskrift på et stykke papir, der gjaldt muligheden for at foretage en gratis test. De 160 underskrifter var ganske uforpligtende.
Folk med interesse for softwaresiden af IT Factory bør nok læse min “Bedrag”, der som den eneste af de 6 bøger, har en ret grundig redegørelse for, hvad der var fakta og hvad der var fup. Det giver – som jeg ser det – langt bedre forudsætninger for at forstå, hvorfor Stein Bagger kunne bedrage alverden. Ellers var jeg heller ikke kravlet så dybt ned i den side af sagen, når jeg så hurtigt kunne se, at det var ramasjang-historien, alle ville have:-)
Men nu bliver det interessant at se, hvorledes det går med PaaS og de andre ITF-produkter hos den nye ejer.
Vedr. økonomidirektør Jeanette Lorenzen. Ja, jeg har set hende udtale, at hun aldrig har arbejdet så hårdt i sit liv – aldrig har haft så travlt – som hos IT Factory. Jeg forstår det stadig ikke helt, omend der jo var en helvedes masse omkostninger, der skulle holdes styr på. “Indtægterne” kom jo fra ganske få, og så vidt jeg ved, var det ikke Lorenzen, der skrev fakturaerne.
18. maj 2009 kl. 12:08
Hej Dorte m.fl.
Jeg synes der er en anden interessant vinkel i programmet, som også har været fremme tidligere. Bemærk, hvorledes den evigt uskyldige Asger Jensby benytter SB’s trick med at bruge IBM og KPMG som rygdækning. Når han bliver spurgt hvad han gjorde med den mail som han fik fra John Doe, så svarer han at han jo havde en ren revisionspåtegning fra KPMG og at han sendte mailen til en højtplaceret person hos IBM, som sagde at man havde et godt samarbejde med IT Factory.
AJ ved udmærket godt at KPMG må forvare deres egne tåbeligheder for ikke at miste yderligere i anseelse, samt at IBM konsekvent ikke udtaler sig om noget. Hvem hos IBM har fået mailen og hvad har vedkommende svaret? Kan vi få det at vide? Nej vel – IBM’s pressechef vil givetvis sige “Ingen kommentarer”, hvis han/hun skulle blive spurgt. Så AJ kryber nok endnu engang udenom med KPMG og IBM som sine tavse medløbere …
18. maj 2009 kl. 17:03
Keld Lillegaard
Tak for oplysningen – jeg har (desværre) ikke læst Dorte’s bog, så ud fra DR’s udsendelse fik jeg så den opfattelse, at alt var et blålys.
- Keld, gad vide, om du måske burde have kunnet se, at der ikke kunne sælges noget, jf. de store indtægter som IT Factory jo reelt havde.
Men det er jo så også en anden historie, for hvornår begynder medarbejdere at sætte spørgsmålstegn ved topledelsens oplysninger, og specielt når de er så overbevisende som Stein Bagger jo rettelig har været.
18. maj 2009 kl. 18:58
Måske skulle man også begynde at kigge på “det mangeårige venskab” mellem Bagger og Allan Vestergaard….
Sidstnævnte betegnes i offentligheden som: Investor og tidl. Nordea mand, men mig bekendt giver det ikke løn nok til et opkøb i den omtalte størrelsesorden…
Hvem ER Vestergaard, der aldrig optræder på billeder, ikke vil lade sig interviewe (det har han jo aldrig villet), og hvor kommer hans penge fra ?
Hvor kender Bagger og Vestergaard hinanden fra ?
Hvem ved noget ?
19. maj 2009 kl. 07:31
Med hensyn til Jeanette Lorenzen, så forstår jeg heller ikke hvor det store load af arbejde kom fra. Med så få kunder, har debitor styringen været mere end overkommelig. En ellers resourcekrævende del af et bogholderi. Kreditor siden fylder naturligvis noget, men den daglige bogføring af bilag i en moderne virksomhed sker langt de fleste steder ved scanning af bilag og derefter en kørsel, så er der reelt kun kontrol og afstemninger tilbage, samt en lille hurdle omkring aktiver og passiver. Selv med manuelle processer, er kreditor delen relativ overkommelig i de fleste virksomheder. Så hvis de har haft så tralvt må det have været med at holde styr på alle rejseafregningerne, dem har der sikkert været en del af :-)
Med hensyn til DRs udsendelse som denne blog specifict henleder på, må jeg sige at jeg følte mig ret utilfredsstillet efter udsendelsen. Jeg er enig i at et så stort mysterium ikke kan udpensles på en time. DR burde efter min mening også have gået mod deres principper om en time blokke, og have forlænget denne udsendelse.
Jeg betvivler ikke deres research, men nogen af indslagene gik de meget let henover, og da hele IT-F mysteriet var så omfattende som det var, så synes jeg det var billigt at løbe så let hen over facts som jeg føler DR gjorde.
Jeg er ikke fagmand indenfor journalistik og tv, men en ganske almindelig “kunde”, og for mig kræver det altså lidt mere end nogle overfladiske udtalelser fra Jeanette L, Keld Lillegaard og Asger Jensby at tro på alt hvad der bliver belyst i denne udsendelse, eller måske nærmere, at tro på at det er alt hvad der lå bag.
Til Keld L, jeg betvivler ikke at du gav din version, og det er ikke dig jeg skyder på her, men DR’s fremlæggelse af sagen.
Jeg er lidt skuffet og ikke mere oplystend tideligere efter udsendelsen.
19. maj 2009 kl. 08:15
Med mine mere end 20 år i faget, forstår jeg heller ikke hvad den økonomiafdeling fik tiden til at gå med. Den må have været meget ineffektivt organiseret.
Jeg er enig med Max Olsen. Arbejdet med debitorerne har været minimalt. Det er ikke en produktions- eller handelsvirksomhed, så de har ikke haft varekreditorer og et lager at holde styr på. Der har formentligt været nogle omkostningskreditorer, men det må også have været begrænset. Der har så vidt jeg ved, ikke været 14-dages lønnede ansat, så arbejdet med lønbehandlingen har også været til at overse. Så har der været projektstyring, men så mange projekter og udviklere har der jo ikke været at holde styr på. Der kan næsten kun være rejseafregningerne tilbage.
Og iøvrigt finder jeg det helt uden for standard, at en virksomhed af den størrelse (jeg tænker her på antal medarbejdere) har en økonomidirektør. Men SB gik jo ikke i små sko.
Mht. den gennemsnitlige månedsløn, vil jeg gerne se grundlaget for den opgørelse. Advokater ved meget lidt om løn, revisorer en lille smule mere – men ikke meget. Til gengæld fejler deres selvtillid mht. til at gøre ikke noget.
Der er så mange muligheder for at foretage forkerte opgørelser. Der kan f.eks. være periodiseringsfejl mellem regnskabsårene. Eksempel 1: Feriepenge kan i et tidligere regnskabsår været forkert opgjort. Det opdages og korrigeres i nyt regnskabsår. Det belaster det nye regnskabsår og trækker gennemsnittet op, selvom den ekstra hensættelse jo vedrører et tidligere regnskabsår.
Eksempel 2: Der hensættes 50.000 kr. til bonus i et regnskabsår. I det nye regnskabsår finder man ud af, at det skulle have været 100.000. De manglende 50.000 (+feriepenge+pension+feriefripenge++++) omkostningsføres i det nye regnskabsår og trækket gennemsnittet op. Det kunne for så vidt også være omvendt.
Konklusion: Der er mange muligheder for at foretage en forkert beregning. Jeg ville ikke stole på en sådan opgørelse med mindre det var en person med en stor specialviden om løn og lønforhold, der havde foretaget den. F.eks. mig selv!
19. maj 2009 kl. 09:16
Jeg betvivler at vi nogensinde får hele sandheden omkring ITF og de såkaldt ansvarlige for ITF. Har Asger Jensby nogensinde haft en stilling hvor fra han ikke er blevet opsagt pga. “urent trav” under en eller anden form?
Stein Bagger er konkursrytter inden han promoveres af Asger Jensby til stillingen i ITF. Jeg siger “krage søger mage” og “lige børn leger bedst”.
Anklagemyndigheden skal som enhver anden klager i dette land løfte en bevisbyrde for sine klager ved domstolene. Den indklagede skal ikke løfte bevisbyrden for sine påstande og skal ikke nødvendigvis dokumentere sine påstande. Det er op til klageren – anklagemyndigheden – at føre bevis for at påstandene er ukorrekte.
Der har jeg mine tvivl i det danske retssystem hvor enhver løgn bliver gjort til sandhed, hvis ikke klageren kan løfte sin bevisbyrde for at indklagedes udokumenterede påstande netop er løgn.
De to herrer har drevet gæk med hele The Establishment igennem mange år og vil formodentligt også lykkes hermed overfor anklagemyndigheden.
Så bliver der også et nyt grundlag for at skrive endnu flere bøger om emnet.
19. maj 2009 kl. 09:17
Ja, nu fik økonomifunktionen så en på hatten – og det synes jeg er passende.
Noget andet er IT-Factory’s lager, hyldevarerne, som de jo solgte af (!).
I en it-virksomhed skal denne vare hele tiden opdateres og testes op mod nye versioner af f.eks. Windows for at sikre, at varen fortsat er køre-duelig. Herudover skal den også installeres og integreres i kundens egen it-verden. Her vil der vel have været nogle mennesker fra IT-Factory beskæftiget. Det synes jeg ikke, at Keld Lillegaard har nævnt noget om – men jeg har jo så heller ikke læst andet end her på bloggene !
Salgsafdelingen har vi ikke hørt særligt meget om – hvis der har været ansat personale her. Men ellers glimrer de vel ved deres fravær i debatten.
Men et gammelt orsprog siger jo, at den som lever i det stille, lever godt (frit efter hukommelsen).
19. maj 2009 kl. 10:51
Vedr. ITF’s Økonomifunktion: Alle tiders at få nogle tilbagemeldinger fra fagfolk her. Tak.
@ L. Andersen. Ansvaret for at ansætte Stein Bagger som direktør for IT Factory var jo ikke Jensbys, men den daværende bestyrelsesformand for IT Factory, Søren Jonas Bruun. Det var ham, der især burde have taget et baggrundstjek. I øvrigt har Jensby selv forladt nogle af sine arbejdspladser på normal vis, men det er sandt at der også har været nogle pludselige exits.
@ Jens Petersen. Ja, både KPMGs rene revisionspåtegning og IBMs aktive blåstempling af ITF benyttes flittigt af Jensby, men også af leasingselskaber, direktionsmedlemmer etc. etc. Og ja, det er synd, at IBM først da det var for sent oplyste, at der ikke fandtes et “blandingsprodukt” (som det blev kaldt i DR), og i øvrigt ellers kun siger Ingen Kommentarer.
@ Christian A. Jeg tvivler på, at IT Factory under de seneste år fik solgt nogle af sine oprindelige hyldevarer (dem med rødder tilbage til slutningen af 90′erne). Men som nævnt solgte forhandleren EDB Gruppen, der i mange år var 50 pct. ejer af IBM, et af produkterne, men under eget navn.
Måske er der en blandt gamle og nuværende ITF-sælgere, der kan hjælpe på dette punkt. Var der overhovedet salg i den gamle Business Suite gennem de seneste år? Og var der overhovedet nogle af det oprindelige ITF’s kunder, der stadig brugte/betalte vedligehold på deres Business Suites?