Jakob Elkjær: Blogs kan give medier dybde tilbage

Af Dorte Toft 1

I Danmark er det et overset faktum, at blogmediet kan give medierne meget af den dybde tilbage, som forsvandt i kølvandet på de alvorlige nedskæringer af stab og antal avissider. Det mener Jakob Elkjær, medieredaktør på Politiken og tidligere chefredaktør for fagbladet Journalisten.

“Men vi mangler viden og gode forbilleder i Danmark. Vi overser, at bloggen kunne være et fantastisk værktøj for dygtige stofområdemedarbejdere, der i informeret, analyserende og måske endda kommenterende form kunne dele ud af deres viden og inddrage brugerne med stor viden om området til gavn for journalistikken,” skriver Jakob Elkjær i en svarmail.

Jeg stillede ham samme spørgsmål, som den anerkendte journalist Poul Høi forleden gav sit svar på her på bloggen, nemlig hvorfor nyhedsblogs – de journalistiske blogs – ikke er slået igennem i Danmark. Herhjemme er de seriøse blogs alene blevet rammen for holdningsklummer.

Journalistikkens redning

Jakob Elkjær udgav for nylig bogen “Sådan redder de journalistikken”, hvor blogudviklingen belyses under overskriften “Når de gamle medier svigter.”

Her påpeger Elkjær, at de klassiske medier i USA blot holdt mikrofonen for præsident Bush, da han fortalte om masseødelæggelsesvåben i Irak. Ekjær pointerer, at det var bloggerne, der var bullshit-detektoren.

Inddragelse af læserne

I bogen berettes også, om hvorledes bloggen Talking Points Memo (TPM) fik påvist, at Bush-regimet systematisk fik fjernet de statsanklagere, der ikke rettede ind. TPM involverede blandt andet læserne aktivt i at gennemgå 3.000 siders dokumentation på udkig efter beviser for, at der var tale om systematiske fyringer. Beviserne blev fundet, ikke mindst takket være det mange hundrede tilbagemeldinger fra læserne.

“De bedste amerikanske blogs blander holdninger og faktatjekkende journalistik. I USA ses også store blog- og nyhedsportaler, som er vokset op uden for de gamle medier. Her er blandingen ikke noget problem,” skriver Jakob Elkjær i sin svarmail og fortsætter:

“Vi mangler de store uafhængige blogportaler i Danmark. De gamle medier i Danmark har svært ved at håndtere noget som blander journalistik og holdninger. Derfor er det lettest at putte bloggen i holdningskassen og forsøge at holde den der.”

Forældet ideal

At danske medier reagerer imod at blande journalistik og holdninger har ifølge ham udgangspunkt i det klassiske ideal om tilstræbt objektivitet.

Det berøres blandt andet i et af Jakobs Elkjærs interviews til bogen. Den, der udtaler sig, er David S. Bennahaum, medstifter af magasinet Wired, rådgiver for blandt andet Unilever og Lego og nu i spidsen for NGO’en The American Independents, der står bag et netværk af nyheds- og blogsites i USA.

Klart varedeklaration

Bennahaum sætter pris på de traditionelle journalistiske værktøjer, men han prædiker ikke tilstræbt objektivitet. Ifølge ham har medier med succes et klart politisk udgangspunkt.

“Den tilstræbte objektivitet tilhører en døende økonomisk model. Den blev opfundet, fordi aviserne havde lokalt monopol og forsøgte at servicere alle ved ikke at fremmegøre nogen. Men du kan ikke skrive for alle. Det er en gammeldags indstilling og en fornærmelse mod folks intelligens.”

Bloggens “halvbagte historier”

Jakob Elkjær nævner også, hvorledes de klassiske medier jævnlig går til angreb på blogmedier for at sjuske og servere “halvbagte historier”, mens de selv først publicerer, når de har researchen historien til bunds, inden der publiceres.

Han henviser i den sammenhæng til Jeff Jarvis, leder af det interaktive journalistprogram på City University of New York’s Graduate School of Journalism. Javis skriver et blogindlæg om emnet under overskriften “Product v. Process Journalism: The Myth of Perfection v. Beta Culture.” Han tager udgangspunkt i et angreb fra New York Times på blogs, og det er indlæg, der er værd at nærlæse.

Stjerner flytter til blogverdenen

At selv garvede amerikanske journalister finder store værdier i bloguniverset kan ses af de stillingsskift, der sker. Senest var det stjernejournalisten på mediestoffet på den hæderkronede Washington Post, Howard Kurtz. Han overtog posten som medieredaktør på The Daily Beast – et blogimperium, der netop er blevet fusioneret med det nødlidende kendte printmagasin Newsweek.

Lige før Howard Kurtz var det en garvet økonomisk skribent på New York Times ved navn Peter Goodman, der skiftede til det andet blogimperium The Huffington Post.

Hvidvaskning af synspunkt

Forklaringen Peter Goodman gav var blandt andet, at selv om han satte pris på N.Y.T., var det frustrerende, at han altså skulle engagere sig i “hvidvaskning af egne synspunkter” via eksperter.

“…almost a process of laundering my own views, through the tried-and-true technique of dinging someone at some think tank to say what you want to tell the reader.”

For meget garvede stofområdejournalister kan de klassiske krav om altid at skulle indhente ekspertkommentar for at legimitere sandhedsværdien være dybt frustrerende, for eksempel når journalisten har beskæftiget sig med området meget længere end analytikeren.

Retur til print

Trafikken i modsat retning ses imidlertid også. For eksempel hyrer de gamle medier til tider mennesker, der har fået sig et godt navn via blogosfæren.

Men der er også desertører tilbage til print. Det er for eksempel tilfældet med den politiske journalistblogger Marc Armbinder i det respekterede mediehus The Atlantic.

Armbinder beskriver årsagen til sin skifte i sit sidste blogindlæg “I Am a Blogger no Longer.” Han har nydt den direkte adgang til at publicere, men nævner også savnet af en kritisk redaktør:

“… I missed the heavy hand of an editor who tells you when something sucks and tells you to go back and rewrite it.”

Belastende med ego-krav

Og så er Peter Goodman træt af, at blogning er en “ego-intensiv” process.

“You are expected to not only have a point of view and reveal it, but be confident that it is the correct point of view.”

Argumentet om, at det SKAL være korrekt, holder imidlertid ikke, mener lektor i onlinemedier ved Journalisthøjskolen i Århus, Kristian Strøbeck. Jeg holdt indlæg sammen med Strøbeck om blogning på journalisternes fagfestival i Odense i mandags.

Kristian Strøbeck påpeger, at blogningen jo netop åbner for nuancerne. Man kan for eksempel orientere om, at hvad man præsenterer tyder i en vis retning, men at der stadig foreligger væsentlige spørgsmål, som det ikke er lykkedes at få belyst.

PS: Dette var andet indlæg i en dækning af det danske forbehold over for nyhedsblogs. Det første ses her. Senere følger mit eget bud på sagen.

1 kommentar RSS

  1. Af » Markante blogkritikere år 2 efter Bagger gav fokus på Bizzen - Bizzen - IT & Business

    -

    [...] Berlingske Tidendes USA-korrespondent Poul Høi og Politikens medieredaktør Jakob Elkjær mener, at et holdningsskifte er tiltrængt. De peger på, at USA-bloggere har vist vejen med gode [...]

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info