Løgn fra payblogging.dk i appeller til nyttige idioter

Af Dorte Toft 7

Hvad de smarte på nettet dog ikke forsøger at slippe afsted med. Her er den seneste falske reklame: “Endelig har danske bloggere nu fået mulighed for at tjene penge ved at lave betalte blog-indlæg, en markedsføringsform der har været kendt i udlandet i mange år, men først nu er kommet til Danmark.”

Det er payblogging.dk, der står bag påstanden, og man behøver blot at tjekke Bizzen-bloggen for navnet Bloggerwave, for at se, at påstanden er usand.

Endte i ren plat

Bloggerwave er i øvrigt endt som ren plat, hvilket jeg beskrev fornylig.

Men jeg kan bevidne, at jeg og andre har modtaget adskillige tilbud fra anden side om at få penge for at placere tekstreklame på vore blogs.

Skjulte bagmænd

Der er altså intet nyt i konceptet. Payblogging.dk udmærker sig desuden – som mange andre for smarte – ved ikke at fortælle, hvem der står bag.

Paybloggings markedsfører sig således: “Store virksomheder betaler bloggere for at anmelde deres produkter eller omtale dem positivt”.

Koncerner på limpind?

På sin vis burde jeg tilmelde mig til payblogging.dk med det formål at se, hvilke virksomheders marketingafdelinger, der er hoppet på den limpind. Apropos Bloggerwaves historik, hvor store brands kom i klemme.

Man kan næsten kun grine, når man læser de smartes henvendelse til de potentielle firmakunder:

“Vi har et meget ekslusivt klientel og tager kun kunder ind, som vi ved kan levere kvalitet til vores bloggere.”

Bøderne

Man må håbe, at det “eksklusive klientel”, så er klar over, hvem der får bøden, hvis lovgivningen overskrides. Vedr. internettet lyder den således:

“Det følger af § 9, stk. 1 i e-handelsloven (lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel), at al kommerciel kommunikation, der er en del af eller udgør en informationssamfundstjeneste, skal udformes og præsenteres, så det tydeligt fremgår, at der er tale om kommerciel kommunikation. Det skal tydeligt fremgå, på hvis vegne den kommercielle kommunikation udsendes.

7 kommentarer RSS

  1. Af Tore Green

    -

    Og markedsføringsloven gælder i øvrigt også på nettet:
    http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/skjultreklame/blogejer

  2. Af Dorte Toft

    -

    @Tore Green Tusind tak for den link om markedsføringsloven og skjulte reklamer på blogs. Havde altså selv ikke ledt grundigt nok.

    Men hvem er det egentlig, der får bøden, når der er tale om betalt tekstreklame, og det IKKE varedeklareres. Er det bloggeren, Payblogging, hvis det kan påvise, at bloggerne ikke er orienteret om kravet, eller er det kunden, der reklameres for?

  3. Af Frederik Hyldig

    -

    Man må håbe at Payblogging.dk får instrueret “deres” bloggere i hvordan man bruger rel=”nofollow” til at identificere betalte links.

    Ellers risikerer det “eksklusive klientel” også at blive straffet af Google (evt. udelukkelse af indekset).

    Google om betalte links: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=da&hlrm=en&answer=66736

  4. Af Christoffer Hauthorn Boisen

    -

    @Frederik: Vi ved vist begge to at det ikke bliver deres største problem ;-)

    Jeg forstår helt ærligt ikke artiklen – Vi har tale om en dansk iværksætter som forsøger at stable en virksomhed/hjemmeside på benene, og du sabler dem ned fordi de MÅSKE kan risikere at bryde lovgivningen.

    Det er useriøst arbejde, og jeg håber at du har styr på lovgivningen omkring injurier – Ingen har fortjent et sådant indlæg uden grund.

  5. Af Mikkel Christensen

    -

    Kære Dorte

    Tak for omtalen. Selvom du ikke er helt så glad for vores nye koncept payblogging.dk som vi selv er, så er det alligevel fedt at opleve at du tager vores nye service op på din blog. Det betyder da at vi på en eller anden måde har ramt hovedet mod sømmet
    Vi påstår ikke at vi er først eller bedst, vi er udmærket godt klar over at der har været en række lignende koncepter før i tiden, men ingen af dem har haft nævneværdig succes, måske netop på grund af nogle af de omstændigheder du omtaler i dit ellers udemærkede blogindlæg – derfor har vi valgt en anden tilgang til tingene.

    Alt for meget af online markedsføring foregår i dag med anonyme spam-blogs, det foregår ved at spambeskeder lægges ud på andre menneskers blogs uden aftale og andre lignende lyssky metoder anvendes i rigtig stor stil – vi ønsker at levere et mindre lyssky alternativ til dette, et alternativ hvor:
    - oprigtige virksomheder kan lave seriøst “whitehat” markedsføring og søgemaskine-optimering
    - det som tæller er godt velskrevet kvalitetsindhold, og ikke antallet af spamblogs/bot og andet
    - de hårdtarbejdende bloggere, har mulighed for at tjene penge på det arbejde de laver

    Vores rolle i samarbejdet er ikke forskellige fra affiliate-,
    konsulent- og andre reklamebureauer:
    - I stedet for at den enkelte virksomhed selv skal have overblik over, i dette tilfælde flere hundrede bloggere, hyrer de en virksomhed (os) til at håndtere denne opgave.
    - I stedet for at bloggeren selv skal opsøge virksomheder, og få en masse afvisninger, så har de kontakt med os. Vi sørger for at lave det opsøgende salgsarbejde og for at matche bloggere med virksomheder.

    “Skjulte bagmænd” skal jeg ikke afvise at det kan virke som.
    Payblogging.dk er helt ny og der er stadig sider på websitet som jeg skal have lavet færdig. Vi er på ingen måde skjulte – der står tydeligt adresse nederst på alle siderne, havde du skrevet en email havde jeg svaret dig tilbage med mit fulde navn – også selvom det er weekend – og hvis du slår domænet op hos DK Hostmaster ville du også få fulde informationer.
    Der er bestemt ingen intentioner fra vores side om at skjule noget og hvis du skriver til os får du også straks alle de informationer vi har glemt at få frem på websitet (og som jeg sørger for snarest kommer på).

    “Vi har et meget eksklusivt klientel og tager kun kunder ind, som vi ved kan levere kvalitet til vores bloggere.”
    Vi ønsker oprigtigt ikke flere kunder lige nu. Pt. har vi flere kunder end vi har bloggere til, derudover ønsker vi kun bureauer som kunder, netop fordi vi ikke ønsker at sælge katten i sækken direkte til slutkunder der ikke har forstand på markedsføring. På den her måde bliver vi blot endnu et værktøj i kisten hos de eksisterende reklame
    bureauer.

    Jeg håber at jeg med dette indlæg har fået besvaret nogle af dine spørgsmål og lidt af din kritik. Jeg er altid åben for dialog, både her i debatten eller ved en direkte kontakt.

    De bedste hilsner,
    Mikkel Mikjær Christensen
    - En af de onde skjulte bagmænd bag payblogging.dk :-)

  6. Af nikolaj kongerslev

    -

    Synes at det er ret hårde ord til en nyopstartet iværksætter. Giver dig dog ret i en del af indholdet, men synes godt man kunne sætte sig bedre ind i tingene og se om der rent faktisk var skjulte skumle bagmænd involveret.

    Siden er ret ny, og man må jo bare lære at man ikke skal ligge noget online inden man er helt færdig med siden og påført den kontaktinformationer, cvr nummer mv.

    Derudover tror jeg dog at din artikel er ok markedsføring for siden da en del får øjnene op for den, og dårlig omtale nogle gange er bedre end ingen omtale.

  7. Af nana jepsen

    -

    Kan kun sige at jeg finder Mikkel Mikjær Christensen ganske utroværdig på alle mulige måder efter han meget mystisk selv opfinder løgnhistorier og tager private skriftlig kommunikation og smider på nettet for at svine andre til. Der kan jeg ikke tage de hjemmesider han står for seriøst

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info