Landmænd i de digitale udkantsområder må korse sig over, at Landbrugsrådet tilbage i 2009 var skamløst blank, hvad angår bredbånddækning. EU-kommissionen tilbød 7,5 mia. kr. til udbygning af den digitale infrastruktur i medlemslandenes landdistrikter, men Landbrugrådet sagde nej tak.
Begrundelsen var, at i Danmark var der 100 procents bredbåndsadgang i både byer og på landet.
Forudsætning for effektiv drift
Nu – i 2012 – lider mange moderne landmænd stadig under manglen på god bredbåndsdækning, der er blevet en forudsætning for en effektiv drift i landbruget ligesom i andre erhverv.
Forhåbentlig vil Landbrugsrådet, der nu hedder Landbrug & Fødevarer, udtale sig mere begavet, når EU åbner for ansøgning til nye midler til den digitale infrastruktur i 2013.
Pinligt på pinligt
At Landbrugsrådet tilbage i 2009 ikke havde føling med situationen i landdistrikter er godt nok pinligt.
Pinligst er dog, hvorledes vandrehistorien om Danmarks 100 procents dækning blev gentaget af så mange højt på strå, så ofte, at selv EU-kommissionen blev bibragt det indtryk.
Landbrugsrådet konkrete nej tak til penge blev nemlig formuleret således: “Set i lyset af Kommissionens oplysning om, at Danmark har 100 procents bredbåndsdækning…” fandt Rådet ikke, at der var behov.
Populært politisk
Vandrehistorien om Danmarks 100 procents dækning er ikke mindst næret af telebranchen selv samt IT- og Telestyrelsen, hvis holdning ekko’ede stolt og ofte ud af Helge Sanders mund, da han var minister for området.
Nu ses der med anden alvor fra politisk side på situationen. Den manglende dækning er erkendt. Alvoren er måske mest næret af nødvendigheden, nemlig af det offentliges behov for store besparelser gennem en digitaliseringsstrategi for kontakt mellem borger og det offentlig.
Men måske er det også er ædruelighedsskabende, at se Danmark sakke ned på listerne over den bredhåndshastighed, som landes borgere har.
Afgørende konkurrencefaktor
Høj bredbåndshastighed er en konkurrencefaktor, når Danmark skal tiltrække erhvervsliv, når udkantsområder skal tiltrække nye borgere, når iværksætteri skal lykkes.
At politikerne omsider er blevet bekymrede over bredbåndsdækningen kunne vi senest se, at da TDC vandt 4G-udbudet. Telekoncernen måtte samtidig forpligte sig til inden udgangen af 2015 at få lukket huller i dækningen og udbedret den svage dækning i 207 udvalgte postområder med problemer.
Markedskræfternes grænser
De markedskræfter, som den tidligere regering hævede ville fastholde Danmarks førerposition på bredbåndsområdet, slog ikke til.
Man kan i den forbindelse undre sig over, hvor ignorante landets politikere er, hvad angår markedskræfter. Fatter de ikke det helt enkle “lad falde, hvad ikke kan stå”?
Slagsmålet om fiber
Oveni kom desværre det uskønne slagsmål mellem de gamle teleoperatører og energi-selskaberne, der nedlagde fibre. Det resulterede i mange spildte milliarder og en al for langtrukken satsning på det gamle TDC-kobbernet.
Tænk, hvis der havde været samarbejdsvilje de to sektorer imellem. Men nej, markedet styrer – også med hovedet under armen.
Samfundssind? Nej, næste kvartalsregnskab var, hvad der talte for teleoperatørerne, og hos de rige energiselskaber spøgte konen-med-æggene.
Afvisning af kritik
Nu vil telebranchens kendte klakører stå parat til at protestere, men skrot alle de vante afvisninger af kritik, såsom at kun xx procent af danskerne har tegnet abonnement på rigtig høje hastigheder, at xx procent i udkantsområder aldrig bruger en pc, at ingen investerer mere end telesektoren i Danmark etc. etc.
En generalisering nytter ikke den landmand, der formenes brug af et moderne styringsredskab, ej heller den virksomhed, der må flytte til område med bedre dækning, ej heller den kommune, der ser skattegrundlaget falde og falde, fordi moderne arbejdstagere bare ikke kan bosætte sig i kommuner med dårlig dækning, uanset hvor meget naturskønhed, der end kan loves.
Snæversyn
Da Danmark i 2009 sagde nej tak til EU-midlerne, var alene Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri involveret, og det var i Folketingets Landbrugsudvalg, at sagen som til høring. Det eneste høringssvar kom fra Landbrugsrådet.
Men det var jo ikke landbrug, det alene handlede om. Fra EU’s side var sigtet det brede, herunder “at stimulere økonomisk og social aktivitet i landdistrikterne”, og “at styrke anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi”.
Hvorfor sov Videnskabsministeriet og Erhvervsministeriet? Hvorfor fattede ingen politikere, at udkantsområder digitalt set, også kan give udkantsområder socialt set? Vel fordi, der er flest stemmer i at tale om indvandrere, grøn energi og folkeskoler. At embedsværket så også gik med skyklapper er måske den egentlige skandale.
Disclaimer: Jeg er, som nævnt tidligere, aktivt involveret i foreningen Samsø Bredbånd, der forsøger at skaffe den nødvendige bredbåndsdækning til øen, og som i høj grad baseres på frivillig arbejdskraft. I sammenhæng med dette blogindlæg må også nævnes, at Samsø Landboforening står som en af de største långivere til satsningen.
Tilføjet kl. 14.30: Dagbladet Børsen tog tilbage i 2009 fat i sagen under overskriften “Danske yderområder lades i stikken med bredbånd”. Fordrer abonnement!
15. august 2012 kl. 17:32
Kære Dorte
Dit syn på telebranchen er desværre funderet i en masse fordomme og myter. En seriøs debat tager udgangspunkt i det der sker, det som kunderne bilver tilbudt og det de køber.
Det er også trist at du sætter lighedstegn mellem det økonomiske og det digitale udkants Danmark for der er rent faktisk store dele af det økonomiske udkantas Danmark som har adgang til høje båndbreder – det har Telestyrelsen kortlagt i deres analyser.
Lad os se på den 1 milliard euro i EU midler, selv hvis Danmark havde søgt om disse midler så ville det som landet kunne få næppe have gjort den store forskel og det ville næppe have bidraget med mange penge.
Rent fakisk så er det sådan at Danmark har søgt om adgang til disse midler og så vidt jeg husker har Bornholms Fibernet fået omkring 4 millioner fra en af de regionale fonde til det de laver og Østkraft har fået over 140 millioner til deres Økogrit projekt der indeholder et stort fibernet.
Hvis vi ser på tingene i et lidt større perspektiv så er det sådan at telebranchen alene i Danmark investere omkring 7 milliarder om året og hvis vi havde fået en fair andel af det EU beløb du omtaler så kunne man ikke bygge meget infrastruktur for pengene – hvis man ser på hvor behovene er størst i EU så vil Danmark næppe være kandidat til listen over lande med behov.
Med hensyn til at smarbejde i telebranchen så er der masser af samarbejder. I praksis så har du selfølgelig TDC der regulatorisk er tvunget til at sælge til konkurenterne og så har du alle de andre aktører på wholesale markedet som sælger investere i infrastuktur og sælger til konkurrenterne.
I praksis så havde Skyline mange engros kunder, Telia har mange kunder, Telenor har mange kunder og så har du aktører som Global Connect der har et nationalt fibernet som de sælger til en lang række teleselskaber og store virksomheder.
Det betyder at det samarbejde du efterlys ri televerden rent faktisk eksistere og værdien af det er temmelig mange milliarder af kroner – for de fleste teleselskaber er wholesale en meget vigtig del af butikken.
Når du taler om TDC´s gamle kobber net så formoder jeg at du mener det telenet som man den gang vi lærte hinanden at kende sagde at man aldrig ville kunne køre mere end 9.600 baud på – der er sket meget og rent faktisk så er en stor del af det netværk af fiber i dag.
Det som gamle teleselskaber som TDC gør er at de bygger fiberen indefra og ud og det betyder at de bruger kobber de sidste meter. Afstanden fra der hvor man har kobber til der hvor der er høj hastighed bliuver mindre og mindre og det er årsagen til at TDC idag kanl evere TV over deres gamle kobbernet – der er ikke sket et mirakel på det område men det skyldes at man har opgraderet teknologien og infrastrukturen.
En stor del af den dålige dækning på mobilområdet som folk oplever på deres smartphones skyldes kvaliteten af de telefoner de har og så er der rent faktisk også en del kommuner der gør deres for at gøre det svært og dyrt for teleselskaberne at bygge infrastruktur – den del har jeg dokumenteret i en meget omfattende rapport.
Jeg mener ikke at embedsmændene har sovet på de områder du nævner men jeg mener at de har sovet når det kommer til at sikre at dem der køber mobillicenser kan få lov til at bygge netværk rundt om i landet – den del har både ministeren, KL og Regionerne erkendt er et stort problem og lad os håbe at de snart kommer med nogle forslag til hvordan man forbedre den del.
Fint at du rejser en debat vi har brug for den og ett er en rigtig god måde at få diskuteret myter og fordomme på.
Hilsen
John Strand
15. august 2012 kl. 21:58
Kære Jørgen Strand:
Som medlem af Nordsjællands Landboforening med en gård kun 40 km fra Københavns Rådhus og en både privat og professionel interesse i brugen af internettet må jeg give Dorte Toft helt ret. Og jeg var ikke en klar over, at “min” moderorganisation ikke en gang havde kæmpet for at få andel i midlerne som del af en aktiv strategi om at bringe bredbånd ud til landdistrikerne.
Jeg har set min maksimalt opnåelige båndbredde via kobbernettet falde fra 2/0.5 Mbps i 90erne til 1.0/0.5 Mbps siden 90erne. Der er kommet en del mobilmaster til siden da, men dækningen er de facto blevet mere ujævn, da højfrekvente teknologier, som giver højere spidsbåndbredde, nødvendigvis har en lavere radius. Vi ligger f.eks. mellem 3 master, som dog alle er over 2 km væk. Vi har ikke indendørsdækning via 3G, og 3G-udendørsdækningen er for ujævn til at være brugbar som internetforbindelse i en moderne verden, hvor virksomheder og i stigende grad private afhænger af internettet med et krav om høj pålidelighed på højde med Plain Old Telephony.
Vi er muligvis ekstra hårdt ramt i og med vi lever i et område, hvor fibernettet, der oprindeligt blev bygget op af Dong Energy, også ejes af TDC. Det kan ikke fortænkes et privat aktieselskab som TDC at maksimere kapitaludnyttelsen af det de facto monopol, det blev givet, da det fik kobbernettet i medgift med telefonselskabet ifm. privatiseringen i 90erne. Opkøbet af Dongs fibernet er ledsaget af en effektiv opbremsning af fiberteknologien i området, noget der er blevet hyldet af aktieanalytikere som særdeles effektivt modtræk mod fibernettet som trussel mod den fortsatte udnyttelse af kobbernettet med kun minimale (eller i vores tilfælde: ingen) omkostninger til opgraderinger. TDCs høje dividender bevidner en meget fordelagtig cash-flow, men der kan sættes spørgsmål ved, om det har gavnet udviklingen af bredbåndinternettilgang. F.eks. synes udbredelsen af bredbånd i regioner med multiple ejere af bredbåndsinfrastruktur (kobbernet og fibernet) at være højere.
Hvis man betragter udviklingen siden midt-90er i f.eks. Sverige eller Sydkorea, så synes hele Danmark ikke at have kunne følge med, ikke kun hjemme hos os, hvor det er bedrøveligt tydeligt. Drejede det sig om kaffemaskinindustrien, var det lige meget — det må regulere sig selv — men internettet er det 21. århundredes nye helt basale infrastruktur, som efterhånden alle brancher afhænger af for at være internationalt konkurrencedygtige.
15. august 2012 kl. 22:12
Ups! Jeg mente “Kære John Strand”. Jeg beklager faux pas’en på det kraftigste!
15. august 2012 kl. 22:42
Kære Fritz
Tak for din kommenntar – Jeg er ikke i tvivl om at der er steder i Danmark hvor der er udfordringer omvendt så kan jeg se at udviklingen går stærkt og jeg kan se at teleselskaberne år efter år investere op imod 8 milliarder kroner om året i infrastruktur – det er det samme som staten og kommunerne invistere i veje og broer.
Med hensyn til TDC´s fiber så er der faktisk regler for hvornår folk skal kunne komme på det – der skulle du måske undersøge hvor lagt du bor fra det og så ville jeg nok se på hvilke mobile løsninger der findes og hvad TDC gør for at opgradere kobberet i dit område – der sker en del lige nu.
Med hensyn til den historie om at EU penge kunne gør en stor forskel så syntes jeg at vi skal se på den milliard euro som Dorte Toft skriver om.
Der mange lande der slås om de penge. Nu er det sådan at hvis ser på et land som Tyskland så har de fået 454 millionr euro i perioden 2008 til 2013, det svare til 75 millioner euro om året i den periode.
Hvis du tager Tysklands størrelse (areal) betragtning så er Tyskland 8 gange større end Danmark og hvis vi havde fået 1/8 del af det tyskland har fået fra EU så ville vi have fået lidt over 9 millioner euro om året.
Det store spørgsmål er så om Tyskland og andre lande i EU har større behov for de penge end vi har og til det vil nok de fleste sige at tallene fra bla OECD dokumentere dette med al tydelighed.
Hvis vi havde fået en andel af de penge Dorte omtaler der modsvare vort lands størrelse så ville beløbet udgøre under 1% af det som teleindustrien investere hvert år i infrastruktur – det vil næppe have haft en effekt på det som folk bliver tilbudt af bredbånd.
Du kan ikke sammentligne Korea med Danmark, jeg ved meget om det makred men rent faktisk så bor folk i kaninbure hvor man kan lægge fiber ind i den ene ende og så har folk fiber i hele hytten – vi lavede en stor rapport om dette tilbage i 2001 / 02 hvor den udvikling startede.
Hilsen
John Strand
16. august 2012 kl. 02:45
Hej Fritz,
Du kan læse lidt om DONG’s net her:
http://www.comon.dk/art/215660/kan-du-f-tdc-fiber?utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS
Jeg har hjulpet et par af mine venner og bekendte til fiber i Nordsjælland ved at søge i databasen der henvises til.
Jeg deltager ikke i John Strands bortforklaringer. Han ved mere end dig og dine forhold – tror han. Jeg har lige fulgt ham i en ørkenvandring af en debat på Version2. Heldigvis var der mange andre, som kom med gode indlæg.
Jeg er helt enig med Dorte, at nogen klakører taler vores netværks dækning af høj kvalitet op, så man frasiger sig støtte fra EU. Det er direkte tåbelig.
mvh
erik
16. august 2012 kl. 12:39
@Fritz Henglein En sigende skildring fra den virkelige verden, hvor det også kan gå tilbage.
@Erik Trolle. Interessant artikel, du giver link til hos comon.dk. Kan anbefales.
16. august 2012 kl. 22:57
@Erik , ved du hvad man gør hvis ens nummer ikke står i listen men et par huse nede på samme vej gør ?
17. august 2012 kl. 03:18
@Flemming, jeg kan reelt ikke svare på det. Men du bliver nød til at ringe dem op.
Den måde jeg gjorde det på, var at jeg tog min kontakt liste og søgte på de adresser jeg havde der. Og så meddelte jeg mine venner og bekendte, at de havde muligheden. Og så kontaktede de selv TDC. De har følgende hjemmeside:
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_pak_tbt_fiber
Jeg ved at en forespurgte hos Waoo, men de ville kun levere internet og ikke IP-TV i TDC’s netværk.
18. august 2012 kl. 09:55
Kære John, Erik:
Tak for jeres svar. Det er i sig selv sigende — og jeg mener underbygger min pointe — at TDC er “underlagt krav” og Erik, ikke TDC, tilbyder hjælp med at søge i TDCs database. (Jeg kender den, og dennes format/fravær af brugbar interface skyldes forhåbentligt et ønske om, at det skal være svært at finde den/finde rundt i den; ellers ville det give indtryk af user interface design inkompetence, og ingen er vel interesseret i at få denne mistanke rettet mod sig.) Det virker på mig ikke som om der er tale om et produkt, hvor der gøres det yderste for at udvikle, reklamere for og sælge det… (Fibernet- og mobilmastdækning, inklusive planer for disse, havde jeg i øvrigt undersøgt i vores område.)
Apropos investeringsvolumen, numerisk lyder 1% af det årlige investeringsvolumen ikke af meget. Men hvis det bruges målrettet til netop at dække de infrastrukturhuller, der per mikroøkonomisk logik opstår hos private infrastrukturudbydere, så kan det have en uforholdsmæssig stor effekt for infrastrukturens brugere; f.eks. vil Staten og private virksomheder kunne skære ned på kommunikationskanaler (fysiske lokaler, brevpost, etc.) uden at skulle opretholde sekundærkanaler såsom brevpost. Det kræver sikring af uinversel minimumkvalitet, noget private udbydere uden aktie i brugen af infrastrukturen ikke er interesseret i, fordi det ikke ville give den maksimale rentabilitet for deres infrastrukturinvesteringer — det kriterium TDC eller for dens sags skyld enhver anden privat virksomhed *skal* have i højsædet. TDC har jo siden midten af 90erne ingen business mere med at drive en samfundstjeneste, deres business er business.
18. august 2012 kl. 12:34
@Fritz Henglein. Jeg noterede mig denne sentens:
“dennes (TDC-databasens, min tilføjelse) format/fravær af brugbar interface skyldes forhåbentligt et ønske om, at det skal være svært at finde den/finde rundt i den; ellers ville det give indtryk af user interface design inkompetence, og ingen er vel interesseret i at få denne mistanke rettet mod sig.” Citat slut.
og denne, der går i rette med John Strands påstand om, at Danmark under alle omstændigheder ville få så lille en andel af EU-milliarderne, at det knap ville kunne mærkes:
“Men hvis det bruges målrettet til netop at dække de infrastrukturhuller, der per mikroøkonomisk logik opstår hos private infrastrukturudbydere, så kan det have en uforholdsmæssig stor effekt for infrastrukturens brugere”.
Amen.
I øvrigt har mine blogposter om tele vist fået lært mig, at det er vigtigt lige at skrive den første kommentar selv, så det første skriv, som folk må pløje sig igennem, IKKE bliver de vante generaliseringer med formålet at fremstille teleindustrien som en engel:-)
19. august 2012 kl. 14:08
Kan se at de penge som kunne forhindre en national katastofe for det digitalte udkantsdanmark og som man ikke søgte har udviklet sig til en pose penge som med en målrettet indsats kunne skabe mirakler for nogle få folk der ikke har adgang til digital infrastruktur – gad godt vide hvordan 1% af de telebranchen investere idag kan gøre så stor en forskel når de resterende 99% ikke gør den store forskel.
Når jeg læser disse debatter så kan jeg se at der i dette land findes folk der har en fantastisk evne til at fortælle hvordan man forbedre telemarkedet markant til glæde for borgerne, branchen og samfundet – hvorfor søger disse folk ikke job i telebraanchen så de kan udrette mirakler set fra min stol så ville forbedringer af denm de omtaler forgylde telebranchens aktionærer.
Er konklutionen ikke at telebranchen hvert år investere tæt på 8 milliarder kroneri infrastruktur og en stor del af disse penge er fejlplaceret. At telebranchen ikke har et seriøst ønske om at sælge deres produkter til borgerne.
På den ene side har man Fiberselskaberne, YouSe og Stofa der udbyder høje båndbreder men har meget svært ved at sælge høje båndbreder og på den anden side har man TDC der ikke vil sælge adgang til deres fiber der kan levere høje båndbreder.
Foredommene har det godt og det store spørgsmål er om denne debat ikke ville have godt af at folk forholdt sig til det der sker på dette marked – her er en lilel sjov case:
Bygningsstyrelsen under Klima-, Energi – og Bygningsministeriet opsagde 29. juni lejekontrakten på Dalvænget 1A i Assens med udgangen af juni 2013.
De ville hæve lejen og hver af de 3 operatørerne samt Politiet blev afkrævet en leje på 50.000 kroner for at have sendeudstyr hængende i masten. De i alt 200.000 kroner er ti gange mere, end der har været betalt årligt i leje gennem ti år.
I stedet har en af operatørerne fået tilbudt at købe grunden. Pris: En million kroner. Assens Kommune er selv i gang med at sælge 116.000 kvadratmeter byggemodnet erhvervsjord på samme vej. Her er salgsprisen 80-115 kroner pr. kvadratmeter. De 400 kvadratmeter mastejord ville til samme pris stå i 46.000 kroner.
Er der ikke nogle der kan fortælle mig hvad et hus koster i Assens og så efterfølgende svare mig på om det er teleindustrien der er problemet eller de myndigheder der gør hvad de kan for at forhindre god mobildækning i dette land.
20. august 2012 kl. 10:14
Kære John Strand,
Vi lader ovenstående stå. Endnu engang viser du med alt tydelighed, at du ikke har fattet en hat af hvad debatten går ud på.
Du kommer med dine lovprisninger af hvor mange milliarder teleindustrien investerer i hvert år, samt hvor uretfærdigt det er at de skal betale x antal kroner for at leje master.
Du snakker om alle de kloger hoveder der skulle søge arbejde i telebranchen og bla. bla. bla.
John, debatten drejer sig ikke hvor mange milliarder industrien investerer. Den drejer sig om, at der er sorte områder i Danmark, som industrien ikke har lyst til at dække, da der ikke er penge i skidtet (Og nej, løsningen er ikke forbrugsafregnet mobiltbredbånd). Det er et problem ifht. regeringens politik mht. at alt skal digitaliseres og et problem ifht. at flere og flere industrier (f.eks. landbruget), har behov for hurtigere net, pga. datamængderne.
Læg dertil at staten tager penge (licenser) for at teleindustrien skal udbyde deres services, uden at de sender nogle af disse penge retur, til brug i områder, hvor netop teleindustrien ikke ønsker at dække eftersom der ikke er økonomi i det.
Er det skåret nok ud i pap for dig nu?
Hvis ja, så er du mere end velkommen til at komme med forslag til hvordan ovenstående løses. Du mener jo du har en helt unik og enestående indsigt i teleindustrien. Så må det da for pokker også være muligt for dig at komme med et seriøst indlæg der ikke bare er en opremsning af alt det gøjl som du mudrer debatten med her og andre steder.
Er det så svært for dig ?
20. august 2012 kl. 10:50
Kære Jens
Mig bekendt findes der ikke mange områder i Danmark som teleindustrien ikke vil dække – den påstand er vist en der er opfundet af nogle folk som har svært ved at forholde sig til fakta.
Rent faktisk så har teleindutrien i forbindelse med at de har købt deres licenser forpligtet sig til at dække en vis del af Danmark og ifølge alle de kilder jeg kender inkl. Ole Sohn så dækker teleindustrien mere end de har forpligtet sig til når det kommer til GSM og UMTS og det bliver nok også sådan med LTE.
Rom belv ikke bygget på en dag og i Danmark bygger man år efter år mere og mere infrastuktur (det dokumentere Telestyrelsen en gang om året i en omfattende rapport) og det gør at flere og flere danskere får adgang til fler og flere produkter af en bedre og bedre kvalitet.
Det er sådan at i relation til yderområderne så har man i dette land udbudt nogle nye frekvenser som egner sig til at dække yderområderne – det er staten der har valgt tidspunkktet for hvornår de kom i spil og det er staten der har sat rammerne for hvad selskaberne forpligtigere sig til.
Selskaberne kan naturligvis se at disse licenser kom i spil og de har i dele af Danmark afventret følgende: hvilke frekvenser får den enkelte operatør adgang til, hvornår og på hvilke vilkår.
I praksis så har man afventet at man fra politisk side fastsatte rammerne for frekvenserne således at man kunne lave en planlægning der matcher de krav man er underlagt og de frekvenser man har adgang til – den del blev afklaret før sommerferien her i 2012.
På samme måde som at ejendomsmarkedet kan gå i stå hvis der er politisk uro omkring beskatninhgen af fastejendom så kan telemarkedet i bestemte områder gå i stå hvis de politiske rammebetingelser ikke er på plads – det er ikke så svært at forstå.
De EU penge som Dorte har skrevet vil ikke kunne levere en målbar forbedring i Danmark – omvendt hvis Danmark havde en langsigtet telepolitik hvor dem der laver langsigtede investeringer kendte rammerne for det marked de agere på så ville det være nemmere at lave en seriøs planlægning.
Tilsvarende hvis det offentlige og virksomheder som ATP Ejendomme ikke så telebranchen som en malkeko og hvis landets kommuner kunne finde ud af at håndtere de mange byggeansøgninger som selskaberne har liggende hos dem så ville der nok komme lidt mere infrastruktur op lidt hurtigere – det kan godt gå flere år fra man aflevere en ansøgning om at sætte en mast op til at man får en tilladelse – det har jeg dokuemteret i enstor rapport og det har Ole Sohn, KL og Regionerne erkendt er sandt.
Løsningebn er følgende: Folk må erkende at Danmark er et stort land med forskellge folk der har forskellige behov – Der er et Danmark uden for Samsøe.
I dette land er der over 1,5 millioner danske husstande som har adgang til højhastighedsbredbånd der ligger langt over det som man kan levere via DSL. Der er få danskere der køber disse ydelser og dem der sælger dem har svært ved at sælge dem.
Regeringen / teleforligs kredsen bør have en industripolitik på teleområdet (de har amn inden for landbrug, fiskeri og en række andre sektore) men det har man ikke på teleområdet – Scocialdemokratiet har ikke en indsutripolitk på teleområdet og har ikke haft det siden Frank Jensen var minsiter.
Debatten vi har på dette område i Danmark bliver ofte afsportet af folk der ikek sætter sig ind i tingene og sombruger enkelt sager eller øer som Samsøe til at dokumentere at jorden er flad som en pandekage.
Fint med en debat men den skal ske på et oplyst grundlag og med uidgangspunkt i fakta og ikke med argumenter om at EU penge kunne have ændret det danske telemarked.
Hilsen
JOhn Strand
20. august 2012 kl. 14:05
John Strand @ “Mig bekendt findes der ikke mange områder i Danmark som teleindustrien ikke vil dække – den påstand er vist en der er opfundet af nogle folk som har svært ved at forholde sig til fakta.”
Dække med hvad John ? Kom nu ind i kampen. Vil teleindustrien dække Samsø med fiber, nej med stor sandsynlighed ikke. Kabel-TV net, nej stor sandsynlighed ikke.
Vil de dække med mobiltbredbånd, ja sikkert…
Så er vi tilbage til den gamle diskussion om hvad der duer som primærforbindelse, og hvad der ikke duer.
Samtlige i debatterne er stort set uenige med dig John. Du mener mobiltbredbånd duer fint til primær forbindelse og henviser til den fejlbehæftede rapport fra Telestyrelsen. Folk i debatterne mener ikke at mobiltbredbånd ikke duer. Selv din kollega i branchen, Torben Rune mener det heller ikke (Se http://www.computerworld.dk/art/219407/tdc-derfor-vil-vi-ikke-tilbyde-disse-4g-services)
Hvis det er så godt som du påstår, hvorfor er der så nogle der er igang med at etablere Samsø Bredbånd ?
20. august 2012 kl. 15:17
Kære Jens
Jeg ved godt at der er folk der mener at alle danskere skal have fiber til hoveddøren og de skal have det gratis for det er nøædvendigt i et moderne samfund.
Når folk får kloak så betaler de for det – i en af mine venners sommerhus koster det 30.000 til kommunen og 20.000 i tilslutning på grunden altså ialt 50.000 kroner.
Med hensyn til fiber i dette land så er der nogle der har brugt omkring 10 milliarder på det produkt og de har haft meget sævrt på at få kunder nok der vil betale nok til at man kan forrente de investeringer der skal laves og de selskaber der har taget 5.000 i tilslutningsafgift har haft rigtig svært ved at få kunder på deres netværk.
Nu er jeg gla for at du bringer Samsøe på banen, har forstået at Samsøe er blevet den danske reference ramme for hvad danskerne kan få på teleområ¨det i Danmark – det næste bliver vel at de får et supersygehus som det man bygger i Køge og så får de en opera som den vi har i København og udvidelsen af Kastrup Lufthavn bliver henlagt til Samsøe.
Nu har jeg sat mig lidt ind i Samsøe og jeg har hørt at der kommer UMTS i 900 Mhz, LTE i 800 Mhaz og så har jeg hørt at TDC gør afstanden kortere fr kunderne til centralerne med de nye teknologier de er ved at implementere rundt om i Danmark – så de 2009 husstande skal nok blive glade hen aaf vejen og der er vel intet der forhindre dem i selv at lægge fiber ned hvis de vil det.
Jeg er glad for at du fremhæver Trorben Rune, det var ham der sagde at jeg tog fejl da jeg sagde et fiberselskabernes investering ville udviukle sig til en økonomisk katastrofe – han mente at det ville blive en økonomisk succes – også der tog han fejl på samme måde som jhan tog fejl i relation til Bluetooth og en række andre ting – manden lever af at hjælpe virksomheder med at spare penge på telefonregningen.
At folk ikke er enig medmig kan jeg kun smile af – kan ssende dig en lsite over elselskaber som påstod at jeg tog fejl i 2005 og jeg er sikekr på at de nok erkender at jeg havde ret den gang.
Beklager de hårde ord, men jeg lever ikke af at skabe og puste myter op – jeg lever af at fortælel hvordan fremtiden og nutiden ser ud og i min verden forholder vi os til fakta.
Hilsen
John Strand
20. august 2012 kl. 19:36
@ Jens Jönsson Der er ingen grænser for John Strands PR-indsats ser det ud til. Nu går han helt ud i ekstremerne med Samsø som eksempel. Men tak fordi du orkede at være med i debatten, og jeg forstår, hvis du opgiver. Jeg har fået mails fra andre, der bellært af mange tidligere tirader fra John Strand bare opgiver på forhånd.
20. august 2012 kl. 21:18
Kære Dorte
Kan du ikke uddybe dine påstande om at jeg driver PR virksomhed – jeg syntes at det er en ret grov beskyldning som jeg syntes at du bør uddybe og dokumentere.
Jeg har korrigeret en række faktuelle fejl som du er kommet med på din blog – jeg ar enda sendt dig mails med uddybende information og herunder, regneark og links til en række eksterne kilder der underbygger det jeg siger og skriver.
På din blog får du det til at fremstå som om at de EU .penge man har sagt nej til i dette land kunne skabe en revulotion og jeg har blot sat beløbet i et europæisk og nationalt perspektiv samtidig med at jeg har sansynliggjort hvor mange penge Danmark kunne have fået på en god sommer dag og hvor lidt de vil fylde i det store regnskab.
Du har valgt at censurere et af mine indlæg fordi det ikke passer ind i din politiske agenda (du kaldte det PR) og du har ikke svaret mig på om der var nogle faktuelel fejl i det jeg skrev – du benttter de samme medtoder som du anklagede Stein Bagger og Jensby for at bruge over for dig.
Dygtige journalister sætter sig ind i deres stofområde og så sørger de for at have dokumentationen på plads når de kommer med så grove beskyldninger som du kommer med.
Jeg driver ikke, har aldrig drevet og kommer aldrig til at drive PR virksomhed – det burde du vide hvis du havde sat dig ind i hvad jeg lever af.
Hilsen
John Strand
21. august 2012 kl. 09:43
John Strand@ “På din blog får du det til at fremstå som om at de EU .penge man har sagt nej til i dette land kunne skabe en revulotion og jeg har blot sat beløbet i et europæisk og nationalt perspektiv samtidig med at jeg har sansynliggjort hvor mange penge Danmark kunne have fået på en god sommer dag og hvor lidt de vil fylde i det store regnskab.”
John, du glemmer at det kun er dig der læser det sådan.
Der er ingen der ved om pengene kunne havde gjort en forskel eller ej. Pointen er at der nogle steder i landet (som f.eks. Samsø) er opstået en skidt situation for landet og for udviklingen, ved at der ikke kan leveres hurtigt bredbånd.
Det er konsekvensen af den politik der er ført, som Dorte beskriver.
Det har ikke en skid at gøre med hvor mange super sygehuse der kan bygges men det fatter du ikke….
John Strand @ “Du har valgt at censurere et af mine indlæg fordi det ikke passer ind i din politiske agenda (du kaldte det PR) og du har ikke svaret mig på om der var nogle faktuelel fejl i det jeg skrev – du benttter de samme medtoder som du anklagede Stein Bagger og Jensby for at bruge over for dig.”
Nu er det jo sådan at det er Dorte’s blog. Så hun har sådan set ret til at censurere hvad hun vil. Forståeligt nok, så har hun sikkert censureret et af dine indlæg, fordi du sikkert igen igen sviner nogen til, fordi de ikke mener hvad du mener. At Dorte vælger at censurere i stedet for at falde ned på dit niveau kan man så kun tage hatten af for….
21. august 2012 kl. 12:20
Kære Jens
Jeg synte sat det er prisværdigt at du forsvare Dorte og de mange dokumenterbare fejl der er på hendes blog og jeg synte sat det er fint at du forsvare hendes ret til at fjerne indlæg der gør opmærksom på dise fejl.
Med hensyn til din påstand om at der ikke er nogle der ved om EU pengene kunne gøre en forskel så er jeg bestem ikke enig – man kunne evt. gøre som jeg har gjort og se på beløbet som Danmark måske kunne få og så kunne man se hvad man kunne købe for de penge.
Fakta er at vi taler om et beløb der er omkring 1% af det som teleindustrien invetere hvert år i vort land – hvordan en øgning af budgetterne med 1% skulle kunne skabe mirakler vil jeg gerne vide – hvis du kender metoden så kan du blive en meget rig mand på den viden hvis du sælger den til teleselskaber over hele verden.
Dorte er en sød og på mange måder seriøs dame jeg har kendt i 20 år og jeg har på mange områder respekt for hende men denne blog er fyldt med så mange fejl at det skæmmer hendes troværdighed og så syntes jeg at det er trist at hun kommer med den slags udokumenterede angreb på mig ved at påstå at jeg driver PR arbejde.
Jeg gør bare verden transparent og så kan jeg dokumentere at en stor del af de påstande der er i bloggen ikke holder – den er baseret på fordomem og vandre historier som er skabt af folk uden indsigt.
Hilsen
John Strand
21. august 2012 kl. 13:27
@alle. Ifølge en opgørelse, der offentlggøres i Comon, er Danmark nu nede på en 20. plads, hvad angår downloadhastighed. Luxemborg fører.
http://www.comon.dk/art/219391/her-er-europas-foerende-bredbaands-land
Opgørelsen stammer fra firmaet Ookla http://www.ookla.com/ hvis hastighedstest Telestyrelsen vist også benyttes. Men jeg er ikke bekendt med, i hvilken grad Ookla-undersøgelser anvendes til “offentlig” dokumentation.
@ John Strand. Jeg kan kun anbefale dig at oprette egen blog, da det er noget trættende for andre læsere af Bizzen at se dine evindelige gentagelser, der tyder på, at du undervurderer de øvrige læseres evne til at læse og forstå. Hvad angår min definition af PR henviser jeg til en tidligere kommentar fra min side: http://bizzen.blogs.business.dk/2012/08/14/telemedicin-husk-hullerne-i-handlingsplanen/#comment-87464
21. august 2012 kl. 14:49
Kære Dorte
Lad os droppe debatten og se bort fra de mange faktuelle fejl der er i din blog og som jeg har dokumeteret flere gange.
Du angriber mig for at drive PR virksomhed og du har endnu ike været istand til at uddybe hvorfor du mener det og du har tilsvarende ikke kunnet dokumentere det – Nogle vil kalde det injurerende, jeg kalder det bare for dårligt håndværk.
Du driver en blog ud fra en ideologisk vinkel og du surfer efter information der kan underbygge det du mener – der findes INGEN i Danmark der har påstået at der er 100% bredbåndsdækning, du har ikke sat dig ind i hvordan EU midlerne bliver givet ud og du har ikke forholdt dig til hvad man kan med de penge i et land som Danmark – det næste bliver vel at dansk ulandsbistand kan rede Afrika.
Når du arbejder anklager du folk som Stein Bagger og Jensby for at ville censurere det du skriver og når du selv skriver og folk påpeger faktuelle fejl på din blog så benytter du dig af metoder der er identiske med dem du anklager andre for at bruge.
Kvaliteten af din blog er faldende og mængden af faktuelle fejl er stigende – og når man kritisere dig for det så bliver du sur og påstår at man driver PR virksomhed.
Du leder efter ting der kan underbyge din politiske agenda og i jagten på det så glemer du at danne dig et billed af hvordan verden ser ud og hvad der rent faktisk sker.
Der var en gang hvor du var en dygtig journalist – nu er du for doven til at lave ordentlig reserch og du vælger at krydre dine artikler med ting der passer ind i din vinkel og når du gør det så benytter du i stigende grad faktuelle fejlagtige information.
Jeg har ikke brug for at lave en blog, hvis man sætter sig ind i tingene, kan underbygge det man siger så findes der masser af dygtige journalister over hele verden der gerne vil lytte til en – sådann har det vøret i over 20 år.
Held og lykke med din politiske agenda… :-)
Hilsen
John Strand
21. august 2012 kl. 15:04
Kære Dorte
Vil lige tilføje at jeg er glad for at du henviser til artiklen på Comon – det er et godt eksempel på hvordan du misbruger information til at underbygge din politiske agenda.
Den måling du henviser til måler hastigheden på de bredbåndsforbindelser som danskerne har købt og den måler den hos dem som vælger at bruge den pågældende måler.
Den måler ikke det som danskerne bliver tilbudt og den måler ikke det som danskerne kan købe hos de mange danske teleudbyder.
Det svare til at måde hastigheden på bilerne i centrum af København og så konkludere at danskerne har langsomme biler – seriøst døm selv.
I praksis så kan man ikke konkludere som du og Comon gør – det tætteste man kan komme på en konklution er at danskerne køber lave hastigheder når de køber bredbåndsforbindelser – det er en information som man også kan læse i den bredbåndsrapport som telestyrelsen laver hvert år.
Jeg kan kun anbefale at du sætter dig ind i tingene, på den anden side så er det vel et stratigisk fravalg du har lavet når du vælger at bruge artiklen på Comon til at underbygge din politiske agenda.
Hvis der er nogle faktuelle fejl i det jeg skriver siger du bare til.
Hilsen
John Strand
21. august 2012 kl. 17:27
Jeg har nu fjernet de sidste to indlæg fra John Strand, idet de ikke bibringer læseren meget andet nyt, end at John Strand frakender bloggen og mig troværdighed, og det har han jo gjort mange gange før. John Strand anklager mig desuden gentagne gange for at være ude med en politisk agenda, og jeg må bare sige pas.
I øvrigt har jeg nu sat filter på, så fremtidig indlæg fra John Strand kan vurderes for, om de skulle rumme noget nyt. Er det tllfældet vil de naturligvis fremgå af kommentarfeltet.
23. august 2012 kl. 09:52
Kære Dorte
Der er vel en årsag til at du sletter de indlæg der påpeger faktuelle fejl i din blog og i dine indlæg.
Skal vi ikek blive enige om at du ikke tåler saglig kritik der er underbygget med fakta.
Hilsen
John Strand