Skrækscenariet i Stein Baggers aktiviteter, som vi blev skånet for

Af Dorte Toft 3

IT-løsningen bag Stein Baggers nye “self storage”-initiativ synes at være imponerende, kunne jeg læse i Børsen fredag, og det gav et gys.

Gyset skyldes ikke det nye initiativ, men Baggers tidligere. En facet ved IT Factorys planer, som aldrig har høstet særlig opmærksomhed, er nemlig stadig er lærerig i disse tider, hvor alle flokkes for at få deres software ude på nettet, ud i skyen – the Cloud.

Nogen, der erindrer, hvorledes Stein Bagger ifølge egne oplysninger blev presset til at udlevere store kontantbeløb? Nogen, der erindrer, hvorledes Stein Bagger ifølge egne oplysninger blev presset til at nuppe fysioterapeutens stempel, som kunne være en slags fribillet til udgangstilladelse fra fængslet?

IT Factory som Intel

Tænk i pression og tænk dernæst i, hvis det var lykkedes for IT Factory at blive “Intel på softwareområdet”, som Stein Bagger udtrykte ønske om i Børsen i efteråret 2008.

Bagger pegede på, at kun 1 procent af software var da netbaseret. IT Factory ville hjælpe de resterende 99 procent med at blive det. Med partneren IBM’s mægtige markedsføringsmuskler i ryggen.

Software as a service, Platform as a service

IT Factorys software ville gøre enhver form for gammel applikation netbaseret med et snuptag. Men vigtigere var, at IT Factory ville oprette egen Cloud, som vært for kundernes netbaserede applikationer, inklusive med online-betalinger og fakturering.

IT Factory kunne også hjælpe kunderne med at oprette egne private Clouds til deres værdifulde applikationer og data, der skulle kunne deles.

Godt håndværk, ingen revolution

Nu viste det sig, at de 6-8 mænd, der i Jægersborg havde arbejdet med det “revolutionerende” software, ikke var i nærheden af at kunne levere det lovede. Det som Stein Bagger fortalte, at alene It Factory ville kunne i hele verden.

Det var udmærket håndværk, der næsten blev færdigt, men det handlede først og fremmest blot om hurtigere etableringer af virtuelle it-miljøer, baseret på udefra købt software (Parallels). Det var det, der sammen med IBM’s serversoftware WebSphere, blev nørklet videre på.

Solgt af konkursboet

Det fornuftige håndværk blev da også solgt sammen med alt det øvrigt IT Factory-software for i alt 6 millioner kroner. Godt nok ikke meget for “en revolution”, som hverken Microsoft, Oracle, VMware eller IBM kunne byde på. Ikke meget for en samling software, der desuden rummede en god netbaseret islandsk applikation, som IT Factory selv havde betalt lige mange millioner for.

Men igen. Tænk, hvis det var lykkedes. Tænk hvis IT Factory med IBM’s hjælp i dag havde en stor Cloud, fyldt med vigtige data og pengetransaktioner. IBM missede den gang ikke en chance for at promovere IT Factorys kommende løsning over for sine kunder af mange årsager, som det ikke er nødvendigt at komme ind på her.

Pas på udbydere

Denne historie var på vej, inden jeg så Børsen-historien om Baggers nye software. Jeg havde nemlig set nogle af dagens udbydere af Cloud-services med alt for store armbevægelser og påstande, som der ikke bringes faktuelt belæg for.

Vær omhyggelig, når du vælger “bankboksen” til dit firmas programmer og data på nettet. Kan værten presses? Har værten ganske særlige venner? Hvordan er værtens forhistorie? Husk at de “hurtige drenge” altid er i frontlinjen på områder, hvor der er hype og svært gennemskueligt lingo.

Så vær lidt mere omhyggelig end IBM, leasingsselskaber og banker var:-)

OBS: Ovenstående skal på ingen måder tages som en kritik af det forretningskoncept, som Stein Bagger nu er involveret i og som skal give ham en levevej, når tiden i fængslet snart er forbi.
Ifølge Børsen er det et både velgennemtænkt og nytænkt koncept. Det er jordnært, og det opfylder et behov. Er prisen lav nok, opsiger jeg måske selv et kælderlokale, som mest af alt er “storage”.

3 kommentarer RSS

  1. Af B P

    -

    Der har altid været salg i raketter der flyver til månen på 5 minutter. Det er derimod altid leveringen af raketten der er problemer med. Og der er iøvrigt heller aldrig nogen der er kommet tilbage igen, og indrømmet, at det var en dyr møgtur.

    Så ja, tænk selv. Og uanset om Stein Bagger ved et mirakel skulle falde over en god ide, så køber jeg altså ikke så meget som en vingummi af den mand.

  2. Af B J

    -

    Det er nu dejligt at se, at du Dorthe Toft nu OGSÅ er begyndt at seat der var nogle STORE potentialer i IT Factory, selvom du jo hårdnakket længe påstod, at der INTET var i IT Factory… – men DER VAR utroligt meget… både IAAS – PAAS og SAAS var en stor del….. men en kæmpe klap-hat til Stein Bagger ødelagde denne fantastige udviklings-ide, som kun nogle ganske få kunne se på dette tidspunkt… og ikke mindst mange jounalister havde travlt med at konstatere at ITF var rent luft! – Stein Bagger var rent varmt luft, men udviklingsafdelingen havde virkelig fat i noget som INGEN forstod størrelsen af på dette tidspunkt! Så moralen er nok, at selv om en skarp journalist ikke kan se det…. så kan det jo godt eksisterer alligevel. Hilsen BJ

  3. Af Dorte Toft

    -

    @ BJJ. Du læser vist, hvad jeg har skrevet, med ganske særlige briller. Men lad mig så gøre det helt klart. Ifølge kuratoren for IT Factory er der konteret 130 millioner kroner vedrørende softwareudvikling. Her er resultatet:

    1. IT Factorys SaaS-applikationer (Software as a Service), CRM og HR, var en fiasko. Ansvaret for disse lå i udviklingscentrene i Indien, hvor der ifølge Stein Bagger var 100 ansatte, mens den tekniske direktør Carsten Sjørup siger 75. IT Factorys direktion besluttede i sommeren 2007 at undlade at lancere applikationerne, der hverken var stabile eller funktionelle nok. Det bekræftes over for mig af dels Carsten Sjørup, dels den daværende strategidirektør Henrik Jeberg. Kun en applikation, som kom i hus med opkøbet af et islandsk softwareselskab for 6 mio. kroner, duede, men blev heller ikke lanceret.

    2. Vedr. Infrastruktur som en service (IAAS) og Platform as a service (PAAS) – projekter, som blot en lille halv snes mennesker i Jægersborg-hovedkontoret arbejdede på.

    Påstanden var: ITF kan som det eneste selskab i verden gøre enhver gammel løsning netbaseret til brug via en browser – på få timer og automatisk. Dette er usandt. Det eneste, der kunne håndteres på konkurstidspunktet, hvilket lå blot et par måneder før lanceringen på IBMs Lotusphere, var en konvertering af Lotus Notes og udelukkende på Windows platform.

    Hvad angår det øvrige. Nej, heller ikke her var der tale om mirakler. Der var tilkøbt noget professionelt virtualiseringssoftware fra Parallels og Carsten Sjørup m.fl. havde dygtigt kompenseret for et problem med IBM’s WebSphere Portal Server, der var vanskelig og tidskrævende at konfigurere korrekt. En uvildig bisidder, som jeg anmodede om, efter konkursen, at overvære Carsten Sjørups demonstration, vurderede det som værende af interesse for helt store it-brugere (enterprisekunder) med IBM-produktet, og ligeså automatiseringen af brugeradministration i de virtuelle miljøer. Men revolution? Nej, sagde bisidderen.

    Carsten Sjørup & hans få mænd kunne noget især med IBM’s WebSphere og IBM Lotus Notes, og det blev da også et tysk softwarehus med speciale i IBM’s Lotus Notes, der købte softwaren for i alt 6 mio. kroner. Havde det vitterligt været revolutionerende, havde IBM været en relevant køber, og prisen nok på et tre-cifret millionbeløb.

    Jeg havde så ikke ret i min påstand om, at alt var et luftkastel, og jeg beklager endnu en gang. Jeg skulle have skrevet, at en pæn del af det påståede måtte betegnes som et luftkastel.

    For yderligere detaljer vil jeg henvise til bogen “Bedrag – Om IT Factory, Grådighed og Magtsyge”, samt til denne artikel hos Version 2. http://www.version2.dk/artikel/nu-er-sandheden-om-it-factorys-software-gravet-frem-10452

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info