Google-opkøb: Robotsoldaten Atlas samt Big Dog får ny herre

Af Dorte Toft 0

Googles ottende opkøb af et robotselskab, af Boston Dynamics, giver nok mere genlyd end de foregående syv tilsammen. Det skyldes ikke mindst erhvervelsen af det berømte ”lastdyr” Big Dog, der klarer isglatte veje og alskens uvejsomt terræn.

Videoer af Big Dog er foreløbig vist godt 25 millioner gange alene på YouTube. Et godt indtryk fås HER.

Men også hurtigløberne Cheetah og Wildcat, den højthoppende ”sandloppe”, Sand Flea og andre robotter får nyt hjem.

Google får med i købet to af de mest spektakulære menneskelignende robotter Petman og Atlas, begge udviklet med henblik på militærbrug.

Her ses god video med Petman.

Millioner fra Darpa

Darpa, der er det amerikanske forsvarsministeriums forskningsenhed, har gang på gang spyttet millionbeløb ind i Boston Dynamics, Massachusetts. Selskabet rådgiver også den amerikanske hær og søværnet, og dets simulationssoftware er i brug hos militæret.

Boston Dynamics blev oprettet i 1992 af en professor på MIT – universitet, der er berømt for sine Nobelprismodtagere og for netop ret så spektakulære tech-opfindelser.

Til civilbrug bidrager Boston Dynamics ikke med produkter, men der har været en vis rådgivning af Sony blandt andet vedrørende det opsigtsvækkende, men dyre legetøj, Aibo-hunden, der siden er taget af markedet.

Ej på slagmarken

Et konkurrerende robotselskab iRobot, der bor tæt på Boston Dynamics, har foruden robotter til støvsugning og gulvvask også militærrobotter, der allerede bruges på slagmarken.

Det gælder ikke mindst Packbot, der især bruges til afsøgning og eliminering af vejsidebomber. Packbot er dog langt mindre kompleks en f.eks. Big Dog og fætteren LS3 (Legged Squad Support System), der ventes at debutere hos militæret i 2015.

Atlas-soldaten

På det seneste er det humanoid’en Atlas, der har været i spotlightet, og det skyldes en ambitiøs konkurrence, som Darpa har udskrevet. Blandt dem, der er gået videre til slutrunden i konkurrencen om to millioner dollars, får de selskaber, der ikke selv fremstiller hardware, stillet en Atlas til rådighed.

Darpas konkurrence gælder indsats i katastrofeområder – om menneske- eller naturskabte. Robotterne skal f.eks. kunne forcere bygningsbrokker, bruge elektriske værktøjer, køre biler og bryde igennem vægge.

Her kan ses en god video med Atlas, der går på murbrokker og retter sig op efter et ordentligt stød fra en murbrækkerkugle.

Fukushima-katastrofen

Darpa nævnte selv Fukushima-katastrofen, da konkurrencen blev lanceret. Trods årevis af projekter vedrørende robotter, der skulle kunne sættes ind i katastrofeområder, blev det alligevel mennesker, der måtte sætte livet på spil i det ødelagte atomkraftværk.

Først efter nogle måneder blev en robot sat ind, og da var det faktisk iRobots Packbot – ingen japanske.

Ikke militærleverandør

Nyheden om Googles køb af Boston Dynamics stod New York Times for.

Ifølge avisen vil Google leve op til de kontrakter, der er indgået med militæret, men man har ikke til hensigt at satse på at blive militærleverandør.

Spørgsmålet må vel så være, hvem der skal levere ”pakdyr”, der kan ledsage soldaterne gennem uvejsomt terræn, ligeså de co-soldater, som Atlas og Petman også ses betegnet som. Måske sker der en spin off.

Men ifølge New York Times ser Google selv muligheder i forbindelse med katastrofesituationerne, altså den erhvervede lærdom fra Darpa-konkurrencen.

Google ønsker ikke at oplyse om prisen for Boston Dynamics.

Fra Android til robotter

Som ansvarlig for Googles robotsatsning står Andy Rubin. Han er især kendt for at have stået i spidsen for udviklingen af Android-styresystemet, der i dag tegner sig for den største andel på smartphonemarkedet.

Googles tidligere opkøb af robotselskaber har blandt andet bragt seneste nye teknologier i hus vedrørende robotarme, gribeevner og computersyn.

Google-bilen

Men Google har været i gang med autonome systemer i mange år gennem projektet, der ses betegnet som Google Chauffeur og ”self driving car”.

Også det projekt i øvrigt en udløber af en Darpa-konkurrence – den gang om en ubemandet bil, der skulle tilbagelægge en vis strækning i ørkenen. Googles projekt ledes af manden, der stod i spidsen for vinderteamet i 2005 og vandt prisen på 2 millioner dollar.

Hvor ser du egentlig Google om 5-10 år? Selskabet har visioner på mange områder, og blandt de andre opsigtsvækkende er Googles udbredelse af internet, dels gennem Google fiber i visse amerikanske storbyer, dels via balloner svævende over udviklingslande og katastrofesteder.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info