Valg og sociale medier: Partiet med rekordfremgang

Af Dorte Toft 0

I dag står partiet til 3,2 procent af stemmerne. Ved seneste valg fik partiet, der blev stiftet tilbage i 2005, kun 0,4 procent af stemmerne.

For et halvt år siden havde partiet kun 1.500 medlemmer. I dag er det 12.000 betalende medlemmer. Om et par uger sikkert 13.000, for tilslutningen sker går med rekordfart i disse måneder.

Ferm aktivisme

Partiet stiller nu op til EU-valget og lykkes det, bliver det noget af en historie af mange årsager. Det er nemlig partiet Feministisk Initiativ (FI), der buldrer frem i Sverige, takket være et sammenfald af mange omstændigheder.

Blandt omstændighederne, jeg især vil komme ind på, er en bemærkelsesværdig brug af sociale medier som Twitter, hvor der er knap 18.000 “followers”, Facebook, hvor partiet har 52.000 “likes” og Instagram med 7.700 “followers”.

Partiets aktivering af folk – af “crowd” – er interessant. Aktiveringen er sket både virtuelt og i den fysiske verden blandt andet gennem såkaldte home parties og iøjnefaldende aktivisme. Også et slogan, der lyder på “Ind med feministerne, ud med racisterne”, giver genlyd.

Skærpet debat giver medvind

Der er også eksterne årsager til, at tilslutningen breder sig som en steppebrand, blandt andet partiet Sverigesdemokraternas entre i det svenske parlament samt en øget antifeminisme.

Det “Sverigesvänlige parti” er ofte i centrum i medier i en kraftigt skærpet debat f.eks. om indvandring. Debatten om antifeminisme blussede for alvor op i januar, da SVT kørte en serie på tre en-times programmer med tema om, hvorvidt kvindebevægelsen var gået for langt. Serien fik en del dårlige anmeldelser for at være for tendentiøs.

Jeg så selv det første afsnit af SVT-programmet (Fittstim – Min Kamp), og noterede mig efterfølgende en strøm af reaktioner på Twitter og andre steder. Fra hyldest til programværten fra kendte antifeminister, til harme over, at programmet stort set kun kørte på randfænomener som brugen af ordet “hen”, og ignorerede f.eks. kampen om ligeløn og indsatsen for voldsramte.

Pacificeret med cupcake

Formanden for Feministisk Initiativ, Gudrun Schyman, kom i programmet knap kom til orde, men var – når hun var i billedet – ofte pacificeret med en cupcake, mens programværten talte om sin holdning.

Misforholdet gav efterfølgende Gudrun Schyman ekstra plads i de traditionelle medier, og på de sociale medier benyttede FI anledningen til at gøre mere opmærksom på sig selv.

Tupperware-mønstret gav genlyd

Men alt det nedefra, fra “Crowd’en”, blussede også op i forbindelse med usædvanligt initiativ. FI’s lovede om, at samlede nogen blot 25 mennesker, om i hjemmet eller andre steder, så ville Schyman eller en anden komme og fortælle om partiet.

Tupperware-mønstret med home parties resulterede i et væld af beskeder fra deltagerne i disse home parties, der åbenbart var vellykkede.

“Nu har jeg meldt mig ind i FI”, var en typisk besked, og fornylig så jeg på Twitter en strøm af “#DerforStemmerJegPåFI”, hvor masser af mennesker gav hver deres årsag.

Musik og “Tag Plads” i EU

Partiet har også satset på musikken med en “valskiva”. Det blev faktisk til en dobbelt-cd, der sælges i butikker, og et triple-album på nettet. Musikernes tilslutning blev ifølge FI overraskende stor, og også lanceringen hittede på de sociale medier.

På det seneste har der været en aktivistisk kampagne med ordene “Ta Plats” op til EU-valget. Symbolet var lyserødt malede stole med “Ta Plats” malet på dem, i alle former og materialer, placeret alle mulige steder i det offentlige af medlemmer, og så fotograferet og viderebragt på de sociale medier.

Også 1. maj-taler blev tilsyneladende en stor succes for FI med tusindvis af deltagere.

Venstrefløjspolitiker

Schyman har i øvrigt en fortid som formand for Vänsterpartiet, der i Sverige er betegnelsen for et rødt parti. Feministisk Initiativ er også rødt, og tilhængere af andre partier på den fløj er blevet nervøse. Der ses f.eks. advarsler mod at “spilde stemmer” på FI, med argumentationen, at det vil kun gavne de borgerlige.

25 procent af medlemmerne i FI er i øvrigt af hankøn, hvilket måske ikke vil undre herhjemme i Danmark, hvor Sverige jo konstant får på puklen over at være gennemsyret feministisk.

Opgør med Sveriges selvbillede

Partiets selv skriver: “Feministiskt initiativ utmanar den nationella självbilden av Sverige som ett jämställt och öppet land som respekterar mänskliga rättigheter. Samma bild som också säger att den som är svensk är jämställd, öppen och tolerant.”

Ligestilling gælder i programpakken: “Køn, kønsidentitet, alder, funktionsduelighed, sexualitet, trosopfattelse, hudfarve, etnicitet og medborgerskab”.

Interessant strategi

Partiet interesserer mig, eller rettere dets strategi for at få vælgere i tale interesserer mig, for partiet i sig er for rødt til mig på nogle punkter.

Men indsatsen med home parties er ligegodt noget andet og mere tidskrævende end at stå foran Brugsen og uddele roser, eller at stege frikadeller til folket på Bornholm. Det er også noget andet end møder for “de frelste” i de skrumpende vælgerforeninger, og noget andet end en plads hos domptøren Clement i Debat-cirkusset.

Ikke engangsbrug

Brugen af de sociale medier, så det engagerer nedefra, fra Crowd’en, er noget desuden noget andet, end den (tæt på) envejskommunikation på Twitter og Facebook, der opstår lige op til det danske valg, og går i sig selv for de fleste politikeres vedkommende lige efter.

Det store spørgsmål for Feministisk Initiativ er så, om man når over spærregrænsen til parlamentet. Den er nemlig på 4 procent i Sverige. Ikke 2 procent, som i Danmark.

Tys-tys i det danske

Jeg er ikke et politisk dyr, og de mange politiske journalister og kommentatorer i Danmark kan sikkert udlægge alt dette anderledes, end jeg har gjort ovenfor. Men der er bemærkelsesværdigt tavst i Danmark om FI’s ekstremt hurtige fremgang.

Men fra 1.500 betalende medlemmer til 12.000 på et halvt års tid! Og partiet begynder at puste Sverigesdemokraterna i nakken – SD får 4,1 pct. af stemmerne i målingen, som gav FI 3,2 pct.

Nu har de danske partier ikke pligt til at offentliggøre deres medlemstal, men ifølge de senest fælles offentliggjorte (fra 2011), har Feministisk Initiativ flere medlemmer end Dansk Folkeparti havde i 2011. Flere end Enhedslisten, flere end Liberal Alliance.

Der er så også 9,6 millioner indbyggere i Sverige, men alligevel. 3,2 pct. af stemmerne, og ikke mindst en tilstrømning på tusinder hver måned til vælgerforeningen. Det må være enhver politikers våde drøm.

Tilføjet den 8.6.2014. Partiet fik 5,3 pct. af de svenske stemmer ved EU-valget og bliver dermed repræsenteret i EU-parlamentet.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info