5,2 pct. fald i robot-salg i DK i 2013, mens rekordsalg globalt

Af Dorte Toft 0
  • Om faldet i Danmark
  • Om tøven i erhvervslivet
  • Om bankers tøven
  • Om eksportsucces for dansk robotfirma
  • Om leje af robotter
  • Om forskydninger i salget

Salget af industrirobotter i 2013 faldt med 5,2 procent i Danmark, mens der i EU som helhed var en stigning på 5 procent. Globalt var stigningen mere en dobbelt så stor, nemlig på 12 procent, og det gav det største salg nogensinde.

Det danske fald er interessant, også fordi automatisering af produktion i den frodige skov af små og mellemstore virksomheder ofte nævnes som nødvendig for at få gang i væksten.

I alt blev der solgt 477 industrirobotter i Danmark i 2013. Internationalt var tallet 179.000 styks.

Hos den danske robotproducent, Universal Robot, der selv oplever en eksplosiv eksportvækst, udgjorde salget på hjemmemarkedet 7 procent af forretningen.

Undervurderer nødvendighed

”Vi afsatte lidt færre robotter i Danmark i 2013 end i 2012, og min personlige vurdering er, at produktionsfolk i Danmark ikke tager nødvendigheden i at automatisere alvorligt nok,” siger Enrico Krog Iversen, adm. direktør for Odensefirmaet Universal Robots. Selskabet har omkring 3.000 af sine robotter i arbejde rundt om i verden.

Krog Iversen mener, at krisebevidstheden er mindsket.

”Krisen er ved at være overstået, så måske mangler der, hvad man kan kaldes en psykologisk sult efter gøre noget anderledes. Og måske tænker man ikke nok på den udvikling, der er for eksempel i Indien og Kina,” siger direktøren.

Kina største robotaftager

2013-tal fra International Federation of Robotics (IFR)
viser, at af rekordsalget på de 179.000 industrirobotter, aftog Kina 37.000, og Kina er i dag det største robotmarked i verden.

Væksten i salget til Asien og Australien var på hele 18 procent, mens stigningen i USA lå på 8 procent.

Kraftig vækst hos Universal Robots

Det danske robotfirma fik selv mere end sin andel af væksten og forventer tendensen fortsætter.

I 2013 blev omsætningen på 130 millioner kroner med 17 millioner på bundlinjen. Budgettet for 2014 er på 250 millioner med et overskud på 40 millioner, oplyser Krog Iversen.

Selskabet, der blev stiftet i 2005 af tre robotforskere ved Syddansk Universitet, markerer sig med robotter, der er lette at instruere og sikre nok til at fungere ude blandt mennesker.

Forhandlerens bud

Disse robotter forhandles herhjemme kun af firmaet KJV, hvis administrerende direktør, Henrik Løftgaard, har følgende bud på den faldende robotafsætning i Danmark.

”Jeg fornemmer, at det er de store virksomheder, der har trukket lidt mindre, mens de små og mellemstore købte ganske pænt ind sidste år. Men 2013 var ikke noget superår i Danmark.”

KJV-direktøren skønner, at robotter fra Universal Robots udgjorde 20 procent af de solgte i Danmark.

Ældre produktionsanlæg

”Det rykker, men det kunne rykke meget mere. Automation er stadig i sin vorden, og vi skal blive meget bedre til at gøre det klart, hvilke fordele der er ved automatisering”, siger Henrik Løftgaard, og fortsætter:

”Nogle af vores kunder siger, at deres produktionsanlæg er så gamle, at det ikke kan betale sig at automatisere, for lønudgifterne vil de jo fortsat have, men det er netop med gamle produktionsanlæg, det betaler sig rigtig godt, og det skal vi kunne vise dem.”

Ifølge Henrik Løftgaard skal de mindre virksomheder overbevises lidt mere end de store. Økonomien kan være stram, og bankerne tilbageholdende.

Udlejning af robotter

”Vi hører, at de mindre virksomheder kan have svært ved at få købet finansieret. Derfor har vi nu indført, at man kan leje robottterne. Så kan kunderne prøve det af og finde værdien af automatiseringen. Det er jo noget lettere at tage skridtet, hvis man kan komme i gang for 20.000 kroner.

En køreklar robot koster ifølge Enrico Krog Iversen, Universal Robot, cirka 275.000. Grundprisen er 150.000 for den lille model og 200.000 for den store, men oveni kommer, at robotten skal tilføjes et gribeværktøj, og der skal programmeres en integration til de maskiner, den skal arbejde sammen med. Selve bevægelsen, robotten skal udføre, oplæres den typisk i af kundens medarbejdere.

Hos forhandleren KJV ligger lejen ligger for den mindste af Universal-robotterne på knap 5.000 kroner om måneden, og den store koster 2.000 ekstra.

Medarbejdernes rolle

KJV’s direktør, Henrik Løftgaard, tror på, at 2014 bliver et bedre år for robotter i Danmark, men lige nu kan det se ud til at blive på niveau med 2013. Løftgaard håber på lidt mere omtale af de gode cases i medierne, men påpeger også, at det er vigtigt at satse på medarbejderne hos kunderne.

”Der er jo mange uddannede maskinarbejdere, der bruger masser af tid på at flytte en klods fra A til B, og det er ikke at udnytte medarbejderes kompetencer. Det arbejde kan overtages af robotten, og så blive der mulighed for at tage flere opgaver ind,” siger Henrik Løftgaard.

Indtjening på et år eller mindre

Han mener, at en robot typisk tjener sig hjem inden for 12 måneder, men det afhænger af, hvor mange timer i døgnet den kører.

Hos Universal Robots er vurderingen mere positiv. 6 til 9 måneder, lyder meldingen fra Enrico Krog Iversen.

Brancheorganisation optimistisk

Men begges undren over det danske 2013-tal deles ikke af Søren Peter Johansen, der er sekretariatschef for brancheorganisationen DIRA (Dansk Robotnetværk).

”Før krisen var der en stor stigning i robotsalget herhjemme, under krisen en nedgang. Men lige efter, altså i 2011-12, blev der realiseret mange projekter, så hvis man sammenligner med udlandet, er det gået stærkere i Danmark end i udlandet,” siger Søren Peter Johansen.

Det danske salg 1990-2013 fremgår af grafen HER

2014-udsigten

”Som jeg hører fra de robotfirmaer, vi taler med, så ser det slet ikke så tosset ud for 2104. Flere af dem har nået deres salgsmål for 2014, men det kan så være, at målene er sat lidt lavere,” siger Søren Peter Johansen.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info