”En undersøgelse viser”… skæg og snot. Varedeklaration, tak.

Af Dorte Toft 1

Aldrig har medier bruge mange opinionsmålinger. Aldrig har vi set så mange firmaer bruge opinionundersøgelser som genvej til direkte adgang til medier. Søg bare på ”viser en undersøgelse”, tidsbegrænset til seneste uge. Bliver man klogere? Sjældent. For aldrig har det været så vigtigt at tage disse meningsmålinger med et gran salt, hvis ikke et kilo.

Rådne æg blandt ”analysefirmaerne” kan også sikre ordregiveren det ønskede svar.

Nettet gør, at det er for let og for billigt at få lavet en undersøgelse. Kunsten at sikre, at spørgsmål er “ufarvede”, så der ikke lægges op til givent facit, er ikke længere i højsædet. Rådne æg blandt ”analysefirmaerne” kan også sikre ordregiveren det ønskede svar.

Drevet af penge

Analysefirmaerne opbygger svarpaneler, der lokkes med cool cash eller gavebreve for svarerens aktivitet. “Tjen 2.000 kroner om måneden på at svare” – “Tjen op til 50 kroner per undersøgelse”. Selvfølgelig kan det resultere i svar på ting, som folk ikke ved en dyt om, og selvfølgelig kan der blive drevet gæk, når der svares.
160201 undersøgelser panelsog penge

Spektakulære resultater undgår kritisk filter hos medierne, der tilmed selv ses som opdragsgivere til analyser, hvor udformningen af spørgsmålet er så tendentiøs, at der kan komme ”en god historie” ud af det.

Skæv befolkning

Alene det, at det udelukkende er mennesker, der bruger nettet, som kan ytre deres holdning giver et skævvredet billede, hvis undersøgelsen gælder befolkningen som helhed.

Det er jo ikke kun de 260.000 mennesker, som ifølge Ældresagen aldrig er på nettet, der holdes ude.

Det er også alle dem, der alene bruger computeren til netbanken og digital post (e-boks), og kun fordi de er mere eller mindre tvunget til det. Og det gælder alle dem, der lader ægtefællen eller en ansat stå for alt, der har med computeren at gøre. Alene erfaringer fra området, hvor mit fritidshus er, har givet mig en forsigtighed over for påstanden om, at “alle er da på nettet og færdes hjemmevant der”.

Hvad blev der egentlig spurgt om?

Ingen netbaserede undersøgelse burde nå offentligheden uden den er ledsaget af et link til det oprindelige spørgeskema og en redegørelse for antal af svarere samt sammensætningen heraf, foruden om de er på betaling eller ej.

Blandt de syge undersøgelser, jeg selv har kigget på, er én udført af Epinion for DR vedrørende et DNA-register over alle her i landet, samt en udenlandsk undersøgelse, brugt i opinionsindlæg iBerlingske i debatøjemed, men fortaget af et meget kritiseret firma.

Vidste du for øvrigt, at hver tredje mand, der ikke falder i søvn efter samleje, går ud i køkkenet og spiser en spegepølsemad?” Den undersøgelse skal såmænd nok komme fra en pålægsproducent en dag:-)

PS: Mandag Morgen har taget et nærmere kig på opinionsundersøgelser vedrørende politik, hvor der ses adskillige fejlskud. (Artiklen er bag betalingsmur.)

1 kommentar RSS

  1. Af Erik H.

    -

    Relevant problemstilling, men for mig at se kun et tegn på et større problem, nemlig at de ‘gamle’ medier er holdt op med at lave researchet journalistik. Særligt er det slemt med de store dagblade og faktisk værst med nyhederne i TV.

    Jeg har arbejdet meget med online markedsføring og genkender derfor straks en plantet historie. Og det er næsten alle kiosk/tv baskere blevet. Det er stort set altid en eller anden interesseorganisation der ‘har lavet en undersøgelse’ der viser at x eller y er et problem og løsningen er at der tilføres x flere kroner til dette område.

    Den ensidige undersøgelse piftes så op med en fræk overskrift lige klar til brug og præsenteres så med alvorlig mine i TV uden at man har tjekket op på baggrunden eller ladet modparten komme til orde. Til sidst står en rød TV vært og spørger en populistisk politiker om ikke der skal flere penge til. Således formår TV Avisen og lobby-organisationer at bruge Danmarks totale BNP på en uge.

    Noget andet er at de store medier er faldet i Gawker fælden, altså er begyndt at trykke rygter og usandheder, for så bare at lave et dementi eller en præcisering senere. Det er stærkt mistillidsdannende for os der ved hvordan maskinen kører bag ved, jagten på de nemme pageviews. Jeg gætter på at de store dagblade ikke ville kunne overleve uden statsstøtte nu pga af faldende seriøsitet.

Kommentarer er lukket.