Den objektive, apolitiske journalist? Hm. Tjek Facebook og Twitter

Af Dorte Toft 2

Skal en CEO på Facebook og Twitter? Debatten kører jævnligt, hvorimod ingen rigtige kommenterer journalistens deltagelse på de sociale medier, udover at den er en nødvendighed for at følge med og for at markedsføre eget medies produktioner.

Men journalistens og mediechefens gang på SoMe kan meget vel punktere påstanden om at være ”tilstræbt objektive”, uplacerbar politisk set og alt i alt fordomsfri.

Hvilke holdninger, hvilke fordomme slipper ud i en sen, træt aftentime?

Hjernen på “tungen”
Tjek, hvad der skrives, når der er så kort mellem tanke og tastatur. Hvilke holdninger, hvilke fordomme slipper ud i en sen, træt aftentime? Hvem får ros? Hvad fyres af, når ”dagens debat” kører på de høje nagler? Hvad sker, når fristelsen til at tryne anderledes tænkende er stærkere end ”tæl til 10”? Hvordan er reaktionen på kritik?

Se, hvad de typisk retweeter eller deler, fra hvem. Tjek kommentarfeltet på Facebook. Hvem skamroser hver gang? Hvilken FT-kandidat placerer tip til dækning af emne? Hvem kører fornavn? Hvilken formand for interesseorganisationen tilbyder at udlåne sommerhuset til hvilken journalist? Hvilket partis folk er oftest at finde i kommentarsporet? I hvilken flok hyler journalisten? Hvem vælger flokken at angribe samlet?

Det er ikke kun Facebook og Google, der lærer os for godt at kende. Over tid kan vi alle få tegnet et meget klart billede af mediemennesket, af personlighed, præferencer og fordomme. Et billede, som læsere og seere ikke tidligere fik leveret så klart.

Ren r.. at trutte i

Mange vil hævde, at det er en fordel – endelig ren røv at trutte i. Påstanden om objektivitet har været kritiseret i årevis, ligeså påstanden om, at journalister parkerer deres politiske holdning i garderoben.

I mediedebatter ses også en efterlysning af journalister, der åbent varedeklarer egne holdninger, da dette gør læseren klogere på indholdet, og der deklareres i stigende omfang. Oveni SoMe-syndfloden af meninger og holdninger leveres også en syndflod i form af klummer, blogs og ”fakta-bokse” fra journalister.

Tiden, hvor en journalist ikke både måtte stå for den journalistiske dækning – interviewene med videre – og samtidig skrive analysen lige ved siden af, er for længst forbi.

Nå ja. De er jo fra samme hold. Journalist og kilde. Det kunne vi andre se på Facebook, mens journalistens boss snorksover

Kilders afstandtagen

Problemet kan så være, at de kilder, der orienterer sig via SoMe (om direkte eller via PR-afdeling), kan blive noget mere forbeholdne, hvis egne holdninger går i anden retning end journalistens og mediets; det kan i forvejen knibe med tilliden. Vil man som kilde få fair behandling, eller er facit givet? Og når man ser, hvor mikrofonen bare rækkes ukritisk frem… Nå ja. De er jo fra samme hold. Journalist og kilde. Det kunne vi andre se på Facebook, mens journalistens boss snorksover.

Men fordelen er der jo også for kilden. Man ved nu nøjagtig, hvad man har med at gøre.

”Sludder. Hold SoMe udenfor. Vi er professionelle”, vil indvendingen måske lyde. Om de er professionelle eller ej, så er det læseren, lytteren og seeren, der danner sig en mening, og den mening præger opfattelsen af, hvorvidt indholdet er til at stole på eller ej.

Jeg indledte med CEO’en, så lad mig slutte med denne. De få direktører, der vælger at prioritere at bruge tid på de sociale medier, kan også blive ramt af egen åbenmundethed og skabe afstand, der ikke ville have været der tidligere. Men erhvervsfolk er typisk langt bedre til at tælle til 10 end journalister og deres chefer.

2 kommentarer RSS

  1. Af Karen

    -

    Man bliver blottet på sociale medier, fordi man gennem det man skriver, tonen, attituden overfor andre og mere kommer til at afsløre sig selv. Det er det gode, men også det farlige for folk, som har brug for facade.

    Man skal være på sociale medier for at opbygge relationer – ikke for at kommunikere – men da det er relationer, som det hele handler om så se at kom på og lær folk at kende.

  2. Af Dorte Toft

    -

    @ Karen Melchior. Ja, man bliver blottet. Men det med at være på de sociale medier for at opbygge relationer – ikke for at kommunikere. Kunne du lige uddybe, hvad du mener, for man kommunikerer da.

Kommentarer er lukket.