Sådan styres pressen!

OPDATERET: Nok har Morten Lund været en fantast og fuser som ejer af Nyhedsavisen, men manden har i dag endnu en gang bevist, at han kan noget, som adskillige topchefer ville give deres højre arm for at kunne, nemlig i vid udstrækning at styre pressen.

En ganske almindelig blog, oprettet af Lund selv, har mange gange sikret ham citat på citat i medierne over tid, og ikke mindst sikret at hans egne ord og holdninger kan læses helt ufiltreret. I dag slog han så igen med sin udlægning af, hvorfor det gik galt med Nyhedsavisen. Indlægget bærer overskriften “When I woke up without arms and legs” , og forklaringen gives i slutningen af blogindlægget.

Det er Lund, der kridter banen af – vælger nøjagtig, hvad han vil fortælle og med hvilke ord. Det er ikke horder af journalister med horder af spørgsmål og horder af  motiver, der bestemmer.

Pikante detaljer

Samtidig skrives indlægget, så der er mere at finde end normalt i corporate kommunikation – vel så meget, at det er på nippet af at bryde den gængske opfattelse af, hvad man kan fortælle for eksempel om forhandlinger. Det gør den bitre pille, som styret kommunikation udgør, til at glide lettere ned hos journalisterne.

Endelig udviser manden en pæn portion af udmyghed og selvafstraffelse i teksten, hvorefter han med sindsro kan trække stikket, slukke for mobilen.

Eksemplet er ikke enestående, omend Morten Lund udvider grænserne, men der er en spæd tendens til, at topchefer lukker dårlige nyheder ud via egne blogs. Forudsætningen for, at det virker, er så, at topchefen i forvejen har etableret en vis troværdighed i blogkommunikationen. At placere glat corporate krisekommunikationen på en blog vil blot afsløre, at topchefen løj, da han ved blogetableringen fortalte om motiver, der går på øget åbenhed og dialog.

Twitter også i brug

Nu er blogs ikke det eneste værktøj, som Lund har benyttet sig af her under krisen. Hans kortbesked “Fuck – I had to stop my paper – I hate Hate HATE to loose” placeret på Twitter (en slags miniblogtjeneste via mobilen) og dermed også på Facebook blev også ædt overalt. Lunds Twitter-feed er her, og det har foreløbig 700 mennesker tegnet abonnement på (gratis).

Det eneste nye ved dagens lange blogindlæg med de interessante detaljer om især forhandlinger med Berlingske-storaktionæren David Montgomery er, at det ikke er fuld at stavefejl. Morten Lund har tidligere adskillige gange givet udtryk for, at livet kører for hurtigt til at det kan betale sig også tjekke teksterne i den hurtige kommunikation for stavefejl. Men der står jo også noget mere på spil denne gang. En stor brik i eftermælet.

Det var så mit “take” på, hvorledes Morten Lund udnytter, hvad der kaldes web 2.0 teknologier og sociale medier, såsom blog og Twitter. Han får sine egne formuleringer ud, han sparer masser af tid, og han gennemfører det nødvendige “tab af ansigt” på en kontrolleret måde. Hvad er dit take?

Tilføjelse den 11. september kl. 11: Som Jens Langergaard skriver i en kommentar til denne post, synes Jyllands-Posten at have fat i en vinkel, som Morten Lund ikke kan styre uden om. Det handler om bortvisning af adm. direktør Svenn Dam fra den konkursramte gratisavis’ moderselskab, 365 Media Scandinavia, om et fjernet dokument, der måske rummer information til skade for Morten Lund. JP-artiklen er her.

8 responses to “Sådan styres pressen!

  1. At Lund styrer pressen er nok en lidt tidlig konklusion. Den der stil med ikke at lade sig interviewe, men udbrede sig på blogs kan ikke stå alene, og er jo bortset fra kanalen (en blog) ikke anderledes end at sende medierne en pressemeddelelse.Og den form for “dialog” er ikke just fremmende for at “styre” pressens vinkling. Og netop derfor bliver Lund nok røget ud af hulen en af dagene. Når de kun kan læse hans f-words på en blog og ikke få ham i tale leder journalisterne andre steder. Kan se på mine overskrifter at JP har noget i morgendagens avis.
    Men bortset fra det, er blogs helt sikkert et fint middel også for en direktør for en running-down virksomhed. Men det kan ikke stå alene.
    vh jens

  2. Morten Lund gør da bare sig selv fuldstændigt og endegyldigt til grin på den blog. At han insisterer på at skrive på skoleengelsk (så selv danske kommentatorer skriver deres indlæg på engelsk for at indynde sig) uden at vide, at man ikke bare kan bruge F-ordet kvit og frit i global kommunikation vidner om, at hans højt besungne talent måske ikke skulle være brugt på netop avisdrift.
    Og afsløringen af forhandlingerne med Montgomery (hvis de da virkelig har fundet sted, hvilket jeg tvivler på) får ham da til for alvor at fremstå utilregnelig. For slet ikke at tale om den nu næsten ikoniske, infantile åbning “I hate hate HATE to lose”….

  3. @ Henrik. At jeg så ikke stejler over, at der bruges engelsk skyldes, at jeg fra bloguniverset (incl. Twitter) er så vant til, at folk jo ikke udelukkende kommentere over for danske venner/forretningsforbindelser, men også dem uden for grænserne. Hvad angår Morten Lund, så ville jeg tro, at over halvdelen af dem, der abonnerer på hans blog/Twitter, er hans udenlandske forretningsforbindelser, kolleger, venner.
    At jeg så ind imellem kan synes, at der er kruk med på spil, er en anden sag. Men der er nogle stærke bånd over grænser, når man er inde over web 2.0.
    Hvad angår Montgomery-drøftelser, er de jo bekræftet af David Montgomery selv, og det har stået i de fleste medier.

  4. Jeg mente nu forhandlingerne om den hemmelige aftale – i dette øjeblik er status at Montgomery benægter at være ophavsmand til en sådan aftale og at han ikke vil udtale sig om, hvorvidt netop dette møde (d. 28 august) skulle have fundet sted

  5. En kontrolleret landing, vil jeg kalde det. Manden er dygtig til at demontere de farligste spørgsmål og så ellers lukke effektivt for kilderne. I dagens Danmark har journalisterne ikke den fornødne tid til at finde sprækker i denne pinagtige sag, og er derfor på bagkant af en smart “ål”. Men jeg håber da ikke at han danner skole for troværdige direktører, for så står det ilde til med erhvervsjournalistikken i det her land.

Comments are closed.