Dumpekarakterer til SkoleIntra fra UNI-C. Forældet. Teknokratisk.

”Skolernes intranet er brugerfjendligt, uintuitivt, rigidt, grimt, elitært, 90’er agtigt og det har sikkert været alt for dyrt. Ommer!”. Sådan lød en af tilbagemeldingerne, da jeg via Twitter efterlyste holdninger til Skoleintra fra UNI-C, der er undervisnings- og forskningssektorens it-center.

Årsagen til min forespørgsel var, at jeg i går skulle holde et indlæg på en konference for lærere, der er medlem af e-Fokus – et netværk for praktisk e-læring.

Jeg ville forinden tage temperaturen på den del af it-brugen, der burde lette både det administrative, det sociale og det undervisningsmæssige hos det i øvrigt så trængte skolevæsen.

Umoderne og teknokratisk

Men en del tyder på, at Skoleintra er flot tænkt en gang i 90’erne, teknokratisk udført og siden hen stivnet. Det synes slet ikke på niveau med, hvad man burde forvente anno 2011. Den opfattelse vakte genklang blandt gårsdagens deltagere.

Ifølge UNI-C dækker SkoleIntra ellers en bred vifte af behov:

”Med SkoleIntra får lærere, administration, pædagoger, elever og forældre en samlet intranetløsning tilpasset grundskolernes behov. SkoleIntra er en skolernes platform for dialog, formidling af information og vidensdeling. SkoleIntra er designet til at understøtte skolens hverdag og integration af it i undervisningen. Opgaven med at vedligeholde informationer uddelegeres, og den enkelte bruger får adgang til netop de informationer og muligheder, som skolen ønsker.”

SkoleIntra består af primært af LærerIntra, ElevIntra, SkolePorten, ForældreIntra og InfoKiosk.

Karske Twitter-beskeder

Og her følger så flere af vurderinger, der kom ind som Twitter-beskeder:

  • Skolernes intranet er kedeligt og er besværligt at manøvrere rundt i. Selv for eleverne, der ellers ikke plejer at have problemer med it
  • Jeg har længe gået og taget tilløb til et hadefuldt fail-tweet om Forældreintra. Super ide, men dælme træls at bruge.
  • Skole-intranet er state of the art anno 1998. Håbløs usability/sociability og integrerer ikke med noget.
  • Dårlig usability, retro design. Mangler facebook lignende features som eks. “like” og grupper.
  • Skolerne er ikke dygtige nok til at vide hvad de skal kræve af deres leverandører (og brugere). SkoleIntra og Skolekom er #fail.
  • Browseren Chrome og Forældreintra er en RINGE combo … kan ikke komme forbi pop-up box om, at der er nye beskede #FAIL.
  • Åh, skoleintra. Endnu en grund til at glæde sig til ungerne er færdige med skolen… :(

Twitter bruges især af folk, der har en stor interesse i sociale medier, som producenter og som udviklere. Er skribenterne for krævende? SkoleIntra skulle vel gerne repræsenterere det ypperligste inden for netop sociale medier, koblet sammen med potentialet til også at styrke undervisningen.

Læreren: Nytten er for lille

Jeg fik også to grundige mails – den ene fra en lærer, og den anden fra en far til 3. Her i i kort form, hvad læreren, Thomas Dermund, der også er stud.cand.pæd.soc, fortæller om Skoleintra:

  • Lærerne: Bruger det som udelukkende praktisk redskab. Mail. Møder. Ugeplan.
  • Eleverne: Gider det ikke. Gør det af nød, hvis de skal læse, hvilke lektier de har for.
  • Forældrene: Kigger over skulderen på barnet og læser ugeplanen.
  • Ledelsen på skolerne: Bruger det mest til logistiske formål.

En stor mangel er ifølge ham, at skolelærerne IKKE bruger SkoleIntra i den daglige undervisning (evaluering, portefolio, social kontakt, vidensdeling). Og det er også blandt årsagerne til, at eleverne ikke tager ejerskab af platformen.

Ekspertbruger: Far til 3

Hvad man vist må kalde en ekspertbruger, når det gælder forældre, er en far, der en nærmest som ritual hver morgen tjekker SkoleIntra vedrørende sine tre børn i tre forskellige klasser på to forskellige skoler. Her er uddrag fra hans tilbagemelding:

  • Man er tvunget til at logge på med brugernavn og password HVER gang. Det er i orden at pådutte forud-definerede brugernavne og afkræve kryptiske passwords, men gør det dog muligt at kortslutte loginprocessen med en cookie.
  • Vigtig information ligger placeret på forskellige steder på skærmbilledet, når man er logget ind, afhængig af hvilket barn/klasse, der er tale om.
  • Besked-systemet roder rundt i formaterne, og paster man et link ind i en besked, så bliver skrifttyper og sågar links nogle gange ændret til noget man først opdager, når modtageren reagerer forundret.
  • Gamle beskeder slettes automatisk. Jeg ved ikke, hvor længe systemet gemmer dem, men de forsvinder stille og roligt. Irriterende. De fylder jo ingenting.
  • Billed- og dokumentarkivet er en pærevælling uden mulighed for at skabe bare lidt struktur. Det er umuligt at sortere eller søge på indhold, for f.eks. at finde et gammelt mødereferat eller lign.
  • Menusystemet er så omfattende og uoverskueligt, at det kun er en brøkdel der reelt bliver brugt.

Tak til alle jer, der har bidraget. Forhåbentlig tager UNI-C disse tilbagemeldinger med kyshånd. Gratis brugerevaluering som støtte til at forbedre SkoleIntra:-)

Til sidst dog en opmuntring, men med et lille spark også:

”Min søns skole bruger Skoleintra fra UNI-C. Lærerne lægger daglige opdateringer ind om dagens begivenheder, planer for næste dag og fotos. Det hele fungerer fint, men lidt stift. En dum ting er, at billederne i fotoalbum altid vises i bredformat, så man skal vende hovedet på skrå for at se dem, der er taget i højformat.”

Sært. Det er jo i dag standard ved ethvert billedsystem, at der er en lille ikon til at få vendt fotoet rigtigt.

33 responses to “Dumpekarakterer til SkoleIntra fra UNI-C. Forældet. Teknokratisk.

  1. Bevares, ForældreIntra er ikke fantastisk, men det kan slæbe an (bruger det et par gange om ugen selv), og der må være større problemer at løse derude end “Like”-knapper på nyheden om at der er udflugt på tirsdag.

  2. Jeg så godt forespørgsmål på Twitter for nogle dage siden og var også ved at svare tilbage med kritik, men….rigtigt systemet ligner noget der er løgn og at de aldrig har haft nogen indover der har lavet web før.Men’et synes jeg er at systemet jo faktisk løser en masse ting ganske fint og man som forædre har adgang til en masse informationer, det er nemt at kommnukere med lærer og andre forældre.

    At det sikkert har været for dyrt er jo noget andet. En omgang interformationsarkitektur og design vil gøre yderst tilfredsstillende. Og “like” knapper er da i denne sammenhæng en petisse

  3. Der er også et sikkerhedsaspekt: når en kommune (fx Odense) vil tage en friskere løsning i brug (fx Google apps) siger Datatilsynet nej. De mener tilsyneladende at Uni C er bedre til (at dokumentere) sikkerhed end Google.

  4. Hvis man til dagligt arbejder med brugervenlige portaler, og skal leve af effektiv kommunikation, er det beskæmmende så dårlige skolers IT-systemer fungerer.

    Man kan vænne sig til alt, og jeg tager hatten af for de lærerer og kommunalt ansatte, som skal svede med stive, langsomme og kedelige IT-systemer.

    Jeg tror, at problemet ligger dels i den konservative IT-politik i kommunalsektoren, dels at man altid køber megastore, centrale IT-løsninger der minder om gode gamle dage med IBM’s kæmpe computere på størrelse med campingvogne. Og endelig at brugerne ikke stiller samme krav om produktivitet til deres arbejds-IT, som det de holder af privat. Man er simpelthen vænnet til at offentlige systemer ikke skal være smarte og hurtige.

    Håber ikke jeg er for forkantet i mine fordomme, men en grundlæggende “IT-eksistentiel” debat er påkrævet”.

  5. Set fra forældresiden oplever jeg SkoleIntra som en klar forbedring ift. kommunikationen mellem skole og hjem. Jeg kan nu langt lettere følge med i hvad min børn arbejder med, der er dokumentation for diverse forløb, der er ugeplaner så man kan være på forkant med lektier, digital kontaktbog osv.
    Log-on kunne sikkert gøres smartere men systemet er langt at foretrække frem for krøllede sedler i bunden af skoletasken.
    Set fra en skoleledelses side er der desværre rigtig mange problemer med systemet. SkoleIntra bære præg af, at ophavsmændene er to skolelærer med it-interesse, der er nogle rigtig gode pædagogiske og samarbejdsmæssige tanker bag, men den tekniske side er langt fra optimal. En simpel ting som at paste tekst fra Word ind i systemets editor medfører at teksten fremstår i flere forskellige fonts. Dokumenter der skal kunne ses i både lærerIntra og på Skoleporten skal placeres to forskellige steder. Beskeder gemmes kun 90 dage. Opgaver afleveret af eleverne kan lærerne kun rette/kommentere i ved, at downloade dokumentet til deres egen pc, gemme det og derefter uploade det igen. Eleverne arbejdsrum er også alt for besværlig at anvende og det er svært at motiverer eleverne til dette. Live Edu, Google docs o.lign. giver langt bedre og mere brugervenlig muligheder for f.eks. dokumentdeling.
    På positiv siden tæller, at SkoleIntra har øget lærernes skriftlighed, dokumentationen af deres arbejde, kommunikationen med hjemmene og videndelingen lærerne imellem.

  6. Så kom der også lidt plusser på i diskussionen om SkoleIntra, tak. Også for tankerne om, hvorfor der er en tendens til at de velmente offentligt rettede systemer bliver for bøvlede til, hvad man burde kunne forvente ud fra nutidig teknologibrug.

  7. Tja..

    For at kunne skrive dette skulle jeg f.eks. også udfylde postnummer og by… Kunne man ikke foreslå byen når jeg nu har indtastet postnummeret? Eller blot lade mig indtaste et telefonnummer og så trylle-trylle kunne resten af felterne automatisk udfyldes ?

    Nå nej.. For igen-igen er brugervenligheden noget der ikke er tænkt ind i løsningen.

    SkoleIntra virker. Brugen er gumpetung og rigtig meget so last-year…

    Men det er skam ikke værre end meget andet …

    Web sites generelt trænger så meget til at man lytter lidt til brugernes brokkeri.

  8. @Martin Glob. Du har så ret, så ret. Jeg undrer mig også over alle de steder, hvor det ikke er nok med postnummeret. Telefonnummeret kan give lidt mere brok, har jeg erfaret de steder, hvor det bruges til autofill, men TDC synes nu at have fundet ud af, at jeg ikke hedder Bertil til efternavn:-)

  9. Jeg er far til to skolebørn og bruger udelukkende skoleintra til at modtage meddelelser fra skolen og fra andre forældre. Det virker fint, bortset fra at det ville være belejligt, hvis man kunne sætte systemet til at sende nye beskeder til en email adresse, så man kunne slippe for at logge ind hele tiden.
    Man kunne måske have ambitioner om, at lave skoleintra til et socialt netværk eller lignende, men det ville nok gå ligesom København Kommunes forsøg på at lave et socialt netværk for københavnere.
    Min datter på 10 år er også tilfreds med skoleintra som middel til kommunikation med skolen og bruger andre tjenester til resten af sit internetforbrug.
    Konklusion: No Problemos!
    @Dorte Toft. Hvis du vil opleve et virkeligt mystisk offentligt IT system, så prøv skattevæsenets nye system til registrering af aktiekøb og -salg.

  10. Skoleintra er et misfoster.
    Grundlæggende er det bygget op som et intranet til en viceskoleleder og ikke som en læringsplatform. Der mangler grundlæggende pædagogisk funktionalitet i systemet. Undersøgelser viser at eleverne ikke bruger systemet. Derfor kan vi forældre ikke følge med I hvad vores børn laver i skolen. Det er nemlig kun lærerens planer for undervisningen der fremgår, når eleverne ikke aktivt bruger systemet.
    Det næste problem er, at systemet ingen som helst standarder overholder. Det betyder at systemet ikke er kompatibelt med undervisningsindhold. Da systemet er dominerende i DK, betyder det at den digitale indholdsproduktion er lammet her i landet.
    Tag til udlandet og spørg hvorfor de ikke bruger skoleintra, men internationale systemer i stedet for, og oplev hvor meget digitalt indhold der findes der.
    Løsning: Find ud af om Uni-C skal være en styrelse eller et firma. Så længe det er begge dele degenereres IT-området i skolerne.

  11. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket velfungerende alternativ der er til SkoleIntra?

    Jeg kender ikke et der virker bedre og er mere integreret i børnenes hverdag end SkoleIntra.

    Ja, det er ikke smukt designet, men det gør hvad der står på æsken. Lidt på samme måde som Google.

  12. Tjah, man kan godt brokke sig – og mange unge, (mandlige) lærere er overbeviste om, at man ville nå længst med eleverne, hvis man bare lod dem kommunikere fra deres daglige fritidsplatforme. I grunden synes jeg lidt, det ville svare til at lade skolelokaler indrette som standard-teenageværelse – madrasser på gulvet, bøger i dynger hist og her og fuld skrue på lydanlægget.
    Personligt mener jeg, at det er OK, at skolens kommunikationsforum signalerer skole, og at den er adskilt fra de mest lokkende og distraherende hygge-platforme. Det behøver ikke være fristende, bare det er funktionelt. Vi kan godt opgive at konkurrere med facebook og computerspillene – de er mere vanedannende end lektier, det synes jeg faktisk også.
    Nogle af de funktioner, der efterspørges, findes faktisk i Skoleintra – såsom besked via email. Mange ting kunne afhjælpes, hvis det ikke var sådan, at alle bevilgende myndigheder tror, at det er overflødigt at sætte tid af til vedligehold af it-systemer. Vores samlemapper, billedarkiv osv. er sandet til – men det gør selv det bedste uden vedligehold. Hvis man så gav tilbud om uddannelse, i hvert fald til udvalgte brugere, så kunne disse brugere formidle til kolleger, og melde tilbage til udviklerne, hvad skolerne har brug for.
    Hvis så nogle af disse driftige, yngre mænd ville sætte sig ind i det officielle systems muligheder – hvis de lærte deres elever at bruge det konstruktivt – hvis de ryddede op i egne arkiver – så ville det fungere bedre.
    Måske kunne man så også få de sidste lærere gjort digitale – det er jo desværre ikke kun de gamle, der halter bagefter. Vi er ikke alle villige til at blande arbejdslivet helt sammen med vores fritid og kommunikere arbejdsmæssigt via personlig mobil og egen Facebook-profil.
    Husk, at et system til skolebrug skal overholde alle krav til sikkerhed efter persondataloven, hvis det skal kunne bruges til f.eks. karakterer og elevplaner. Det vil alene ødelægge ideen om den nemme adgang til login.
    Og hvis alle elevsider skal være ens i opsætning, skal alle lærere tvinges til at kommunikere ens med hjemmene. Det er ikke sikkert, det er en ubetinget god idé. Det kunne godt blive mindste, fælles nævner.

  13. Til et forældremøde fik jeg indtryk af fra lærerne at de i deres lærerintra har mulighed for at se hvilke forældre der logger på og hvornår de gør det. Hvis dette virkelig er tilfældet undrer det mig hvis det er lovligt at lave denne form for registrering/overvågning når der ikke er blevet informeret om det i forvejen.

    Jeg kan da godt se at det er meget praktisk, men det gør det jo ikke lovligt.

  14. @Peter Busk: Ja, et godt eksempel på dårlig usability på forældreintra er at man skal skrive sin mailadresse ind under punktet/siden “Personoplysninger” og så skal man klikke ind på en anden side som hedder “Advisering” hvor man kan sætte kryds ved at man vil have en mail, når der er publiceret noget nyt.

    Og jo, det er klart bedre end alle de fældede regnskove der lå krøllet sammen i bunden i skoletaskerne, men vi skriver 2011, så det er jo ikke cutting edge…

    Forslag til Uni-C: hvad med en “Comments”-funktion til de nyheder/opslag lærerne lægger på, så vi forældre kunne kommentere/videndele med hinanden og lærerne?

  15. @Thora
    Ja, der er meget at vinde ved ordentlig ledelse og organisation. Men der er også meget at vinde ved ordentlige produkter.
    Skoleintra signalerer ikke skole, idet grundlæggende moderne it-pædagogisk funktionalitet mangler. Det er et forvokset intranet, og det vil aldrig blive solgt udenfor UVM resortområder af samme årsag.
    Standardiseret plugins til digitalt indhold der rapporteresd i en standardiseret eksporterbar portefolio. Livslang læring i en digital verden. Sådan gør man i andre lande, og den digitale indholdsudvikling er langt rigere her, fx Sverige, Norge og Finland. Plugins til pædagogiske databaser. Åbent API. osv osv.

  16. En debat om Skoleintra, endelig er du kommet!
    Jeg er en far til en på 8, og pap for en på 14, og jeg husker med rædsel mit første møde med skole intra for to år siden da poden startede i skole. Som IT konsulent kiggede jeg måbende på den side efter første login: Det ligner noget fra windows 3.1, og har ingen samspil overhovedet med noget som helst andet end sig selv. Et såkaldt lukket system med alle de ufleksible sider man kan tænke sig.

    Det her er hvad skoleintra mangler i min bog:
    – Lektie opsummering i form af “Mødeindkaldelser”, som kan integreres med eksterne mailprogrammer. På den vis kan jeg hele tiden se hvad der er for af lektier på min smartphone og eleven ligeså, uden at jeg hele tiden skal logge ind i et system for at se om der er lagt noget nyt ind, eller om der er lavet ændringer. UNI-C ser I vi skriver 2011 informations deling imellem programmer er essentielt i dag, hvor folk er på farten, og det at have overblik er lige med at få sin dagligdag til at fungere.
    – Mulighed for digitalt at kunne aflevere opgaver via skoleintra, og få selvsamme rettelser retur fra lærerne så man hele tiden kan gå tilbage og se hvad man gjorde godt og hvad kommentarrerne nu var sidst fra læreren uden at man selv skal gemme alle mulige papirer med røde overstregninger etc. Teknologierne er tilstede, det er blot at gøre brug af dem!

    Ovenstående var hvad der lige kom ind på tavlen af forbedringer som ville gøre livet det meget lettere for alle.

  17. Er det ikke på tide at Michael Bang melder ud at han arbejder for et konkurrerende produkt?

  18. UNI-C Skal være glade for deres monopol-lignende status på at levere til danske folkeskoler.
    Og ja: Brugerfladen ligner noget der er løgn.

    – Jeg så gerne at Odense Kommune fik lov til at anvende Google Apps i folkeskolerne, men det ser for mig ud som om at det offentlige ligger kraftige hindringer i vejen for alle andre løsninger end de kendte fra UNIC.

    Og så har mange danske folkeskoler hjemmesider som ligger som undersider til den kommunale hjemmeside, med lange adresser.

    UNIC skriver om sig selv:”Mere end en million brugere er jævnligt i berøring med UNI?Cs it-tjenester og produkter.” : – Ja har de noget valg…?

  19. Som ejere og udviklere af SkoleIntra vil vi gerne bidrage med lidt fakta til debatten.

    * SkoleIntra udvikles og ejes af et privat firma ved navn Skolesoft.dk.
    *SkoleIntra videreudvikles i tæt dialog med skolerne. Som noget ret unikt er vi som udviklere i daglig dialog med slutbrugerne i en elektronisk konference – bl.a. om forbedringer. Vi mødes desuden årligt med ca. 1100 brugere på et træf over 4 dage. Hertil kommer en række møder med andre interessenter som fx kommunernes repræsentanter på området.
    * I SkoleIntra er der primært fokus på videndeling og informationsstrømme blandt medarbejderne, elever og forældre. LærerIntra er det centrale modul i SkoleIntra.
    * Skolesoft.dk har kontrakt med UNI-C om salg og support af SkoleIntra. Samtidig har UNI-C en vigtig teknisk koordinerende og faciliterende rolle, men rettighederne til SkoleIntra tilhører Skolesoft.dk.
    * SkoleIntra er yderst fleksibelt rammesystem, som kan tilpasses efter skolernes ønsker og behov på mange måder og af det indhold, som skolerne lægger ind i systemet. Det resulterer i, at intranettet ikke nødvendigvis fungerer ens og ser ens ud på forskellige skoler og i forskellige klasser.
    * SkoleIntra er en åben portal, der integrerer på mange måder med mange andre systemer.
    * SkoleIntra er ikke blevet påtvunget kommuner og skoler af nogen central myndighed. Det er skolerne og kommunerne, der beslutter hvilket system de vil anvende.
    * SkoleIntra er i konstant udvikling. Der udsendes omfattende halvårlige opdateringer, og vi har i tæt samarbejde med UNI-C netop påbegyndt en gennemgribende konvertering til en ny teknologisk platform Så helt stivnet kan det ikke siges at være…

    Her henviser vi i øvrigt til Skolesofts blog på adressen http://www.skoleintra.blogspot.com, hvor vi løbende orienterer om udviklingen – set fra udviklernes side.

    Hvis det har nogen interesse at få flere nuancer ind i beskrivelsen af SkoleIntra, kan vi sikkert være behjælpelig med at skabe kontakt til skoler, som har glæde af systemet.

    Carsten Borre Larsen og Bent Thomsen
    Skolesoft.dk

  20. @ Jesper Werge
    Ja, det er rigtig, men ikke pointen her. Jeg vil istedet nævne en ægte konkurent fra vores internationale marked, og stille spørgsmål til, hvorfor denne konkurent ikke er på det danske grundskolemarked?
    Its Learning forhandles af Uni-C, og er langt overlegent i forhold til Skoleintra. Hvorfor forhandler Uni-C ikke dette langt overlegne produkt til danske grundskoler? Det bruges af skoleelever i mange europæiske lande, overholder en række standarder, er deignet til læring, bruges blandt andet på Københavns Universitet og læreruddannelsen i Ålborg.

    Og dig selv Jesper: Hvorfor tror du ikke at der findes bedre produkter på markedet end Skoleintra? Hvad er din erfaring, hvad har du undersøgt, hvad er din bevæggrund for at mene dette? Det er rigtigt at varedeklarationen passer fint: Skoleintra, dvs et intranet til skoler og ikke en læringsplatform. Jeg tror en hvilken som helst læringsplatform jeg kender til, ville slå Skoleintra med flere alen, først på funktionalitet, dernæst på design og til sidst på pris.
    Problemet er en bagvedliggende politisk defineret struktur, og så længe Uni-C skal være både leverandør og styrelse, tror jeg ikke skoleområdet udvikler sig i positiv retning.

  21. @ Bent og Carsten
    Hvilke standarder for læringsobjekter understøtter Skoleintra?
    Hvilke standarder for Authentificering støtter skoleintra? (hvorfor fx ikke wayf?)
    Hvilke standarder for studieadministrative systemer understøtter Skoleintra?
    Hvilke standarder for repositoriske pædagogiske databaser understøtter skoleintra?

  22. @Thora og Nina: Skoleintra har en funktion, så man kan får en mail og en kryptisk besked, når der er nye beskeder. Det ville være meget mere effektivt, hvis man kunne få beskeden tilsendt direkte til sin mailadresse, så man slipper for at skulle logge ind på skoleintra blot for at opdage, at den nye besked indeholder kantinens menu for næste uge!

  23. @Peter Busk @Thora Hvidtfeldt Rasmussen @Nina Nikolaisen. Jeg giver PB ret i, at det bare at få en kryptisk besked og så skal man logge ind alligevel. Det virker som en dybt forældet tankegang. Det kan så være dataloven, der spiller ind, men der bør være frihed i den anden ende (hos brugerne) til at kræve enkelhed, og så kan de jo krydse af, at de er indforstået med, hvad der end er nødvendigt.

    Og så tak til @Carsten Borre Larsen for at sætte tingene på plads. Skoleintra ejes og udvikles altså af skolesoft.dk, ikke af Uni-C. At så mange alligevel tror det er Uni-C’s fortæller måske, at der er et kommunikationsproblem. Du skriver også, at det er indrettet fleksibelt, så skoler kan udforme det individuelt… det må så have været et behov, men hvordan stiller det sig så for lærerne, der flytter til ny skole?

    @ alle. Der er inden for usability/brugervenlighed en erfaring om, at et system kan være nok så avanceret, men hvis funktionaliteten ligger gemt i utallige gardiner af menuer, så er funktionalitet IKKE der. Og det med at påpege andres pligt til at sætte sig ordentligt ind i tingene… well. Kunsten er at gøre systemer intuitive, så folk af sig selv finder frem til den rette funktionalitet og ikke er bange for lige at eksperimentere lidt. Lærere og forældre er travle mennesker, og det må man respektere.

    @ Michael Bang. Det lyder sært, hvis der foreligger internationalt anvendte standardløsninger, som fungerer godt i andre lande, men som UNI-C ikke markedsføre over for grundskolerne herhjemme. På den anden side er det vist så dansk. Det er jo ikke det eneste område, hvor Danmark tror på enegang.

  24. Spændende udmelding fra C.B. Larsen “udviklere i daglig dialog med slutbrugerne i en elektronisk konference” Hvor er denne konference, jeg vil da godt være lidt i dialog.

    M. Bang skriver om (sh)Its Learning, jeg undskylder mine to ekstra bogstaver (men jeg kan godt finde et par tusinde bruger der synes de passer meget godt), men det er simpelthen et system der er for svært for lærer at administrere.
    Its Learning lider desuden af samme problem som skoleintra, man kan kun tilgå beskeder igennem et webinterface. Krypteret IMAP er altså noget sjovere, så kan os med små skærme (3″) også læse med, desuden behøves vi så kun bruge et mail program til at styre al vores kommunikation

    Skoleintra har en fantastisk auto slet funktion, som standard slettes alle beskeder efter 90 dage, dette gælder også medlemmer af skolebestyrelsen. Det er jo virkeligt seriøst at alt kommunikation selv destruere, har man set for mange spionfilm?

    Tilbage til C.B. Larsen “primært fokus på videndeling”, bare det ikke er på tværs af organisationen!. Skolens forældreråd (et pr. klasse), kan ikke få en fælles konference til vidensdeling, det understøtter systemet ikke, Suk………

  25. Intressante synspunkter, der bliver bragt i spil!

    Overordnet ser jeg, med de systemer jeg har stiftet bekendskab med, at problematikken er, at de alle fortsat er i “Web 2.0 BETA”-boblen. Hvor internet-brugere de senere år, oplever fed funktionalitet og ser deres potentialer, det være sig dels i forhold til organisering, kommunikation og præsentationsværktøjer. Det er alt sammen mens de fortsat undres over at skulle bruge ekstra tid og klik, flytte rundt på ting og jungler med html-koder og lign…

    Som jeg ser det bryder systemerne først ud af boblen i det øjeblik, at de får ‘semantisk web’, og at tingende kun foregår ét sted! Når man kan samarbejde synkront! og når ens videnkatalog og portfolie bliver hos en resten af livet. ‘Semantisk web’ er ideen om, at alt på nettet, om det så er på internettet eller på intranettet kan for så vidt være hip som hap, er forbundet. Ideen er mere en database-tænkning frem for det traditionelle hirakiske system. Det er brugerne selv der styrer det, dvs. vedligehold og omstrukturering ikke kommer til at fylde så meget – hurra – ind til benet!
    I kender det nok fra Facebook måske fra Google docs og e-mail. Jeg kalder det relations-mærkater eller ‘tags’. Man giver altså indhold et relationsmærkat og på den måde sorteres det! Relationen kan eks. gå på indholdet men det kan også gå på rettighedsrelationer… eksempelvis kan noget undervisningsmateriale få relationen; matematik, 1-3 kl., ‘alle ansatte’ og ‘alle studerende/elever’, ‘didaktiske overvejelser inkluderet’, praktiske ting som dato osv.. På den måde kan indhold ligge flere steder på samme tid…

    Jeg er desværre netop blevet ramt af regeringens besparelser og “nyder” i dag min 2. ledighedsdag. Men var tidligere ansat på en læreruddannelse som pædagogisk ikt-medarbejder/konsulent. Jeg demiterede som lærer for 2 år siden og jeg er en smule chokeret over, at se hvor lidt man benytter nettets potentialer og hvor lidt der gøres for at understøtte behovet. Så mit råd er; at tage udfordringen med at få moderne teknologi og derved også en højere motivation (tete) ind i skolen ved rodden (læreruddannelserne) og selvfølgelig også indføre den spanske model med at alle undervisere skal have 100 timers kursus/årligt!

    Problematisk med Google i forhold til datatilsynet er at Google vil ikke ud med, hvor deres servere ligger og det kræver datatilsynet! De er dog på vej med en ‘Google-i-Europa-server’ og så skulle den være klar til at sadle.

    Michael Bang nævner ‘grundlæggende moderne it-pædagogisk funktionalitet’, gav vide hvad det er?
    Han nævner også WAYF (were are you from) et single-sign-on-system, som gør at man kun logger ind ét sted til alt hvad man bruger – det er smart! Jeg er dog ret sikker på at Fronters “egen” mail ikke understøtter det!

  26. Jeg er daglig bruger af SkoleIntra fra lærersiden, og som lokaladministrator.

    SkoleIntra er måske ikke det kønneste system, men lever langt hen af vejen op til mange af skolens krav – om man som forældre så har nogle andre skal jeg undladde at komme ind på.

    Det er ikke et system der er pålagt nogle skoler – vi har alle købt det frivilligt; nogle efter at havde bøvlet med andre systemer.

    Jeg kan her i tråden læse flere ting som simpelt hen ikke er korrekte, fx at klasseråd ikke kan kommunikerer sammen på tværs. Problemet er nok snare at det er de enkelte skoler der selv skal vælge hvilke af de mange værktøjer de vil åbne op for – meget findes faktisk i systemet.

    Jeg hører også tit at forældrerne heller vil havde info om deres børn på en mail og at det ville være smart med integration til Facebook osv.
    Men det må vi som offentlig myndighed jo ikke – ét er at tonsvis af forældre sender usikre beskeder til skolen med personfølsomme oplysnigner i – men vi kan som myndighed jo ikke tillade os at svare retur usikkert. Det problem løser SkoleIntra, og ja, så er det rigtigt at man som forældre skal logge ind hver gang, men sådan er sikkerhed jo…

    SkoleIntra spiller sammen med en lang række af de systemer der bruges til elevadministration i skolen – altså oprettes og slettes elever stortset automatisk når de indskrives på skolen. Disse elevadministrative systemer er (ligesom SkoleIntra) ikke noget der er monopol på – skolerne kan frit vælge mellem en håndfuld, men de fleste folkeskoler vælger i dag kun mellem to – nemlig et fra KMD eller et fra det private firma Tabulex. Disse systemer spiller rigtig godt sammen med SkoleIntra, ligesom vi også har integration til udlånssystemer på skolebibliotekerne (hvor der igen er flere udbydere på markedet – der er altså konkurrence…).

    Når du spørger lokaladministratorer på systemet hvad de er mest glade for, vil rigtig mange svare den direkte dialog der er med de to udviklere. Der er hver eneste dag livlig debat i den konference hvortil alle lærere har adgang (via SkoleKom – forøvrigt et internationalt system FirstClass(men på ingen måde godt efter min mening)).

  27. Kære Dorte,

    Din anmeldelse er dumpet. At anbefale en Like knap, når SkoleIntra er en lukked portal, er da temmelig ubegavet. Hvad skal det gøre godt for?

    Hvordan har du dog forestillet dig, at 12-årige elever, lærere, skoleledelse og forældre skal blive 100% tilfredse med samme portal? De vil naturligvis have behov, som må tilfredsstilles andre steder, men det væsentlige – kommunikation om klassens hverdag – fungerer upåklageligt.

    Der er mulighed for at bruge debat-forum, men jeg tror de fleste hellere vil nøjes med besked-systemet. Forældre med en 2-3 børn får hurtigt nok at gøre med at følge med.

    Mvh Jerrik

  28. Mail? Jeg er far til to skolelever og modtager dagligt kl. 20.00 een summarisk mail på gmail.com med alle dagens ændringer for begge klasser. Dette var fra starten slået til for den ene klasse, mens den anden klasse måtte gennem en større diskussion i forældrerådet før det blev slået til. Og selv når muligheden er aktiveret, skal hver enkelt forælder udtrykkeligt bede om en sådan mail.

    Nogle forældre frygtede simpelthen at blive bombarderet med mail – men jeg synes dette fungerer super-godt. Jeg var meget vred over at nogle få i mangel på viden kunne blokere en god, valgfri funktion, som andre gerne ville have. Det er ikke Skoleintra’s fejl, men viser bare hvor svært det er at lave et system, som forældre med vidt forskellig baggrund kan og vil bruge.

    Logon? Den daglige mail indeholder et link til Forældreintra, hvorfra jeg trykker Enter, bruger det gemte id og password, så jeg kommer direkte ind. Det virker både i Chrome og Firefox og kan ikke være nemmere. Man skal selvfølgelig ikke gemme sit id og password på en account, som børnene har adgang til. Og børnene skal ikke gemme deres id og password på en account, som gæster har adgang til.

    Jeg synes Skoleintra løser sin opgave fint, men fleksibiliteten er også dets forbandelse. Der er ting, som virker i den ene klasse, men ikke i den anden klasse – på den samme skole!?

    Vi modtager informationer om lektier på mindst 4 forskellige måder. En lærer skriver det på “dagens nyheder”, en anden sender det som word-dokument, een skriver det i lektie dagbogen, mens een skriver det i ugeplanen. Der går næppe en uge uden at vi har overset et eller andet, fordi det ikke er ensartet.

    Systemet er ikke ringe, men kunne nok lære noget af Google’s “keep it simple”-princip. Hvis vi skulle have noget andet, så vil jeg se det før jeg hopper på, for et mere moderne system kan nemt vise sig at være endnu mere problematisk.

    Det eneste jeg rigtig ønsker mig, er at korrespondance og mail gemmes automatisk i mindst 2 år, eller et tidsrum jeg selv kan indstille generelt på mit id. En del af korrespondancen med lærerne er faktisk ret vigtig og individuel, så det er træls, at man skal HUSKE at kopiere det til arkivet HVER gang…

  29. Kommentar til Kim Rasmussen
    “Jeg kan her i tråden læse flere ting som simpelt hen ikke er korrekte, fx at klasseråd ikke kan kommunikerer sammen på tværs. Problemet er nok snare at det er de enkelte skoler der selv skal vælge hvilke af de mange værktøjer de vil åbne op for – meget findes faktisk i systemet.”

    Dit belæg for din påstand, er en forvanskning af dele af mit indlæg og derfor bliver jeg vel nød til at svare på det.

    Jeg skrev ikke at klasseråd ikke kunne kommunikerer på tværs, jeg skrev “kan ikke få en fælles konference”
    (jvf. min adgang til forældre intra, hedder det “Debatforum” på skoleintra sprog)

    vi tager lige et citat til angående usikkerhed ved at bruge mail
    “Det problem løser SkoleIntra, og ja, så er det rigtigt at man som forældre skal logge ind hver gang, men sådan er sikkerhed jo?”
    Nu er det jo ikke kun HTTPS protokollen der kan køre med kryptering, det kan IMAP og POP3 også. Hvorfor skal forældre bindes til at bruge HTTPS protokollen. Hvis vi får lov at bruge protokoller der er beregnet til post (IMAP og POP3), kan vi selv vælge, hvilken software der skal håndtere vores kommunikation.

  30. Jeg synes det er lidt unfair at kaste sig sådan over Skoleintra, som jeg bestemt heller ikke synes er særligt kønt eller moderne, men sagen er jo, at der ikke er andre produkter på markedet, fordi der ingen penge er i at udvikle et nyt.

    Derfor lever vi med et produkt, der, så vidt jeg er orienteret, er udviklet af nogle lærere en gang i 90’erne, og aldrig var tænkt som et system til alle skoler.

    Det blev det, og så bygges der videre på det, men det burde, som ethvert andet it-system fra 90’erne, forlængst været blevet udskiftet.

    Jeg synes, det opfylder behovet, men problemet er for mig i lige så høj grad, at mange lærere ikke er særligt it-kyndige. De formår ikke at udnytte de muligheder, der er i Skoleintra (eller forældreintra, som er navnet på det, forældrne har adgang til), men sidder og vedhæfter word-filer ind, så alle os uden word ikke kan læse det.

    Giv lærerne nogle større it-kundskaber – og betal din skat med glæde:-)

    /otte

  31. Som repræsentant for en kommunes 23 folkeskoler er jeg til stadighed positivt overrasket over den velvilje vi mødes med, selv når emnet er produktudvikling i retning af at åbne mulighederne for alle leverandører.

    Skolesoft lytter til lærerne og Uni-C står som garanter for koblingen til systemer på tværs og at vi som kunder er med.

    Det kan ikke gøres med et trylleslag, men udviklingen er i gang og vi tages med på råd.

    Venlige hilsner fra Hedensted

  32. Bare en kommentar til Lotte Wenzel ang. lærernes it-kundskaber.

    Det er vel egentlig ret ligemeget hvilket format lærerne vedlægger deres dokumenter i for det siger jo intet andet om deres it-kundskaber end at de faktisk behersker et tekstbehandlingsprogram.

    Det er jo snarere dem der “ikke har word” der har et it-kundskabsproblem i og med at de jo burde vide hvad de så skal åbne filen i eller hvilket tilføjelsesprogrammer de skal installere.

    Sender dem uden word noget, så forventes det da at lærerne kan læse det alligevel.

  33. Jeg er lærer på en ungdomsuddannelse. Vi bruge Lectio der. Det er heller ikke særlig smart, men det virker. Det er nemt at dele dokumenter mellem flere, men man mangler funktionen at kunne redigere fælles dokumenter. Til gengæld har jeg aldrig overset væsentlig info, for man får det væsenligste lige i synet når man logger ind, og det gør eleverne også. Fx de næste lektier, fraværsregistreringer, de næste opgaver mv.
    Lektier gives for på en måde, inde i skemaerne. Man klikker på skemapositionen og lægger lektier ind. Rulleskakt, vælg bog, vælg sider, skriv en tekst, super enkelt og kan bruges til sammentælling til studieplanen. Ja så der findes andre systemer: Lectio, Ludus, Fronter, der alle bruges i ungdomsuddannelser mv. og kan det samme.

Comments are closed.