Ny kampagne skal friste piger til at gå ingeniørvejen

“Piger og naturvidenskabelige eller teknologiske fag er ofte en sjælden kombination. Det skal der laves om på!”

Sådan lyder indledningen i den pressemeddelelse, der udgør startskuddet. Bag kampagnen står ministeren for ligestilling, undervisningsministeren, Ingeniørforeningen IDA, DI, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Experimentarium.

Projektets titel er ”I praktik som problemknuser – piger i naturvidenskabelige og tekniske fag”.

Ligestillingsminister Lykke Friis citeres blandt andet for, at Danmark risikerer at sakke bagud i hjernekapløbet, hvis ikke flere piger vælger de naturvidenskabelige og tekniske fag.

8. klasse

Projektet har fokus på piger i 8. klasse. Et antal af disse vil blive inviteret til en praktikmesse på Experimentarium fulgt af et praktikforløb på en virksomhed, der har it-eksperter, ingeniører og andre med de “hårde” uddannelser ansat.

Projektet er ifølge pressemeddelelsen p.t. i gang med at rekruttere virksomheder, så det må være for tidligt at sige, hvor stort satsningen bliver.

Betænkelig

Pøj pøj med kampagnen, for det er op ad bakke. Jo rigere et samfund er, jo større valgfrihed og jo mere vægt der er på selvrealisering, jo mere vælger kvinderne kønsstereotypiske uddannelser, hvilket ofte leder til  job med lavere løn. Det fortæller OECD.

Forhåbentlig rykker det denne gang. Der er kørt en del kampagner tidligere, ligesom virksomheder som IBM og Microsoft har egne satsninger på at få skærpe it-interessen blandt piger her i Danmark.

Jeg er selv en smule betænkelig ved alderen i den aktuelle satsning – måske sætte man ind for sent, men netop praktikperioden kan gøre det nødvendigt.

Toget næsten kørt

Alderen fik jeg fokus på i forbindelse med et andet projekt “Nærmest lykkelig i nørdland”, der er lidt i samme boldgade.

8. klasse er lige før “toget er kørt”. I 9. klasse er de danske pigers interesse for naturvidenskab/teknik allerede at ekstrem lav. Det fremgår af det internationale projekt Rose (The Relevance of Science Education).

Danske piger bunder

Rose er en slags Pisa, men hvor det gælder lysten og synet på fagene, ikke præstationen. 28 lande samt to store indiske delstater er med. De danske piger bunder, hvad angår interessen for naturfag og teknik. Interessen blandt de danske drenge er ikke meget større.

Tolkningen af de danske tal fra Rose viser, at pigerne i den alder er interesseret at lære om sundhed og sygdom, når det gælder naturvidenskab/teknik, mens drengene tænder på teknologi.

Ønskedrøm

Fik pigerne helt frit valg inden for en meget meget bred definition af naturvidenskab og teknik, lå følgende emne øverst på deres ønskeliste: “Hvorfor vi drømmer, og hvad drømme betyder”.

PPS: Vil du vide mere om, hvorfor piger fravælger de “hårde fag” og konsekvenserne heraf for dem selv og samfund, kan du downloade Lykkelig-bogen gratis her (se link nederst på webside). Har du en iPhone, så download app’en Bøger by Gyldendal gratis her og kig så efter Lykkelig i nørdland.

4 responses to “Ny kampagne skal friste piger til at gå ingeniørvejen

  1. Tja, lavtlønsjob eller arbejdsløs ingeniør – Hvad er bedst?

    Jeg vil til enhver tid opfordre unge mennesker til at finde sig et job/uddannelse der ikke kan outsources. Ingeniør er ikke iblandt.
    De dygtigste 10% er der såmænd nok brug for, men selv en gennemsnitsingeniør kan sikkert regne ud, hvad sandsynligheden er for ikke at tilhøre top 10.

  2. @ B P. Interessant, at der så ofte drages tvivl om ingeniørers fremtid. Det så vi også tilbage i 90’erne, hvor der var en usædvanlig stigning i arbejdsløsheden. Det er så blevet brugt til et utal af gange at henvise til, at ingen kan spå om fremtiden, så det er bestemt ingen garanti at tage en ingeniøruddannelse, men “man skal vælge med hjertet”.

    Det er så ejendommeligt, at ingen kiggede på realiteterne. Ja, ingeniørernes arbejdsløshed steg så den nåede akademikernes, men så faldt den igen.

    Jeg kan anbefale et blogindlæg med overskriften “Det er en god nyhed, når en ingeniør er arbejdsløs”. Brug den forkortede link her: http://goo.gl/Pu1cO

    Hvad angår outsourcing, som jo ER foregået i mange år, så er det vist for tidligt, at forsøge at skræmme unge væk fra faget.

    Tjek ledighedsprocenter over de sidste fem år her
    http://www.iak.dk/Statistik_og_analyse/Ledighedstal.aspx
    Arbejdsløshedsprocenten er på 3,3 pct. inkl. dem, der er på aktivering, og med faldende tendens.

    Ledighedsprocenten i Akademikernes Arbejdsløshedskasse er på 5,6 pct. jvf.
    http://www.aak.dk/om-aak/statistik.aspx

    Tilbage til ingeniørerne. Akademiingeniørernes ledighed er 2,5 pct. og civilingeniørernes på 3 pct. Klik gerne videre ind under ledighedstallene blandt andet vedr. uddannelsesretninger og alder.

    For jo. Der er et problem. De unge blev ramt af finanskrisen – ikke de ingeniører, der allerede var i job. I aldersgruppen 21-29 år var arbejdsløshedsprocenten 8,7. Der er dog forventet en stor exit af ingeniører fra de offentlige stillinger, fordi en stor generation er på vej på pension/efterløn.

    Du anbefaler så unge at vælge noget, der ikke kan outsources. Kunne du komme nærmere ind på, hvad du mener er de sikre uddannelser, så vidt situationen ser ud lige nu.

  3. Den artikel får mig til at smile og grine. Jeg kan husker den tid jeg tilbragt i tekniske udddanelse som pige hvor jeg var HØJT diskrimineret af både drengene (fra 24 år og opefter) OG LÆRERNE!!
    der var såmænd den matematik lærer som hver uge fortalte at kvindernes inteligens var langt lavere end mænds og at det var videnskabeligt bevist..
    alt det til trods for at jeg var den bedste i matematik og var færdig med hele matematik forløbet i løbet af 2 måneder hvor de unge mænd kunne knap gøre det i løbet af et år.

    Jeg kan også tydelig huske de få andre kvinders og pigers kommentar i pausen om deres erfaringer og problemer med diskriminering af os på alle tekniske skoler i Danmark, og det faktum at en af dem havde været på ingeniør højskole i København hvor hun blev fuldstændig diskrimineret og chikaneret konstant.
    Hvis hendes resultater ikke var perfekte så var det fordi hun var en kvinde dito dum og når hendes resultater var fremragende så var det fordi hun havde bollet med lærerne..
    Kvinder er højt diskrimineret i de teknologiske fager i Danmark, og det er vidt accepteret af alle . lærerne, ledelsen, rektorer, såvel som undervisningsministerium som ikke engang rynkede på næsen når de fik at vide omfanget af diskriminering som fandt sted i københavn’s tekniske skoler..
    Undervisningsministeriet blev sågar kontaktet om rektoren og lærerne med navne på de studenter som havde klaget over diskriminering med den resultat at vi blev endnu mere diskrimineret, og det enete som regeringen/undervisningministeren gjrode, var at sende en spørgeskema i hvilket alle lærer skrev og underskrev at ingen form for køns diskriminering fandt sted i på det tekniske akademi, og basta. Sagen blev lukket af ministerium.
    TIL LYKKE!!!

    Drengene blev stærkt motiveret, hjulpet, og kunne læne sig ad andre i den gruppe de var i uden at behøve at arbejde, mens jeg skulle arbejde alene uden for nogen som helst gruppe og udføre ligeså meget lige så hurtigt som en hel gruppe af 5 – 6 personer per projekt.

    Det hele var forkastelig og der er mere og være end det.

    Så kom ikke og fortælle os kvinde at vi ikke er intereseret i tekniske fag og i videnskabelig fag.
    I er ikke intereseret i at se os gøre det! basta!
    Jeres system undertrykker de meste inteligent elementer og skubber dem væk mens den gør alt for at bibeholde og skubbe dem frem som slet ikke er interesseret , er ligeglade, og har ikke engang evne til at fortsætte, hverken vilje, kunnen, eller talent.
    At lave den slags projekt som den beskrevet i din artikel er ren hykleriefra regeringen side, eller total blindhed overfor virkeligheden.
    Jeg har tit set i de højere læreanstalter at kvinder blev stillet på lige fod med sexobjekt, og det gælder ikke kun de tekniske skjoler og akademier og DTU og ingeniør højskolen. Det gælder sågar også fysik institut og filosofi institutter ved =dense og København universiteter.
    Spis bolden hvis du kan, men Danmark er en kvindediskriminerende samfund, med dybe rødder i at diskriminer dem totalt, og med stærk impulser i at benægte at den gør det, ved at være for hurtigt i at rose sig selv i de længe falmende 70’erne kvindelig “revolution”..
    Vi er tilbage til godsejer mentalitet som regerer landet i hvad angår syn på kvinden.
    Jeg fik at vide at det var helt uacceptabelt at en kvinde valgt en fag som IT og elektronikteknologi
    og fuldstændig til grim at ville være ingeniør.
    og det var ikke ukendt at høre fra medstudenter på et vis filosofisk institut, at kvinder kunne ikke tænke selv..

  4. @Sophie Ocean. Diskrimination findes, hvor mennesker er. Om over for køn, race, alder, religion eller noget helt fjerde.

    Jeg har hørt om konkret diskrimination på uddannelsesinstitutioner før. Blandt andet fortæller nogle af de brave kvinder i bogen “Lykkelig i nørdland” om sære hændelser.

    Det, der har gjort mest indtryk på mig, hvad angår diskrimination, er det berømte M.I.T.s opgør med den ubevidste diskrimination. Da påstanden om diskrimination blev ytret af 15 ud af 16 kvinder på Science-fakultetet var den almindelig reaktion, at de var helt ude i skoven. At i akademia afhænger ALT af ens meritter, hvad man præsterer. En grundig undersøgelse på M.I.T. tog livet af den påstand.

    Undersøgelsens opsigtsvækkende resultater medvirkede til, at også en lang række andre af USA’s bedste uddannelsesinstitutioner tog anderledes professionelt fat for at få forhindret diskrimination – den bevidste og ubeviste.

    Da jeg efter at have hørt om MIT-undersøgelsen fra initiativtageren til den, Robert Birgeneau – som i dag er chancellor for Berkeley-underversitetet ringede jeg til DTU for at spørge om holdningen der. Ingen kønsdiskrimination, var svaret. Kun meritterne tæller.

    Så vidt jeg er orienteret har INTET dansk institut haft en undersøgelse lig den hos M.I.T. Vi er jo så ligestillet et land:-)

Comments are closed.